Iemand al een beetje aan het stoeien met Plasma 5?
Ik heb het geïnstalleerd (Tumbleweed) en was eigenlijk verrast hoe goed het er al uitziet.
Misschien nog niet helemaal klaar voor de dagelijkse desktop, maar lang niet slecht…
Ik heb de pakketten van wolfi323 geïnstalleerd ( kunnen naast KDE4 ). Veel is al OK, maar wat mij betreft is 't nog niet klaar voor “werk”. Zo zal 't nog even duren voordat bijv. Kontact (voor mij onontbeerlijk) geport is naar KDF5.
Maar toch is kontact wel geïnstalleerd.
Heb dus alleen Plasma 5 en gebruik ook Kontact.
Alles werkt zelfs zo goed dat ik (tot nu toe) op mijn laptop alleen maar Plasma 5 gebruik.
Kijk maar 's bij Help - Info over Kontact.
Heb je tijdens de installatie al de desktop keuze overruled via de software selectie? Dat ging bij de iso’s van vorige maand nog niet goed.
Aha, versie 4.14.6
Ik heb (volgens mij) niets overruled.
Bij software alleen Plasma 5 aangevinkt.
Ik zie wel dat er meerdere onderdelen versie 4.14 zijn.
Yup. Als ik 't me goed herinner uit posts in de KDE community op G+ is KDE4 vanaf ~4.10 “gesplitst”, zodat de programma’s ook geschikt gemaakt konden worden om in KDF5 te draaien, zodat vanaf dat moment de desktoptechnologie zelf en de programma’s onafhankelijker van elkaar doorontwikkeld kunnen worden.
Ook aan het klooien met plasma 5 en kernel4 .
Wel wennen dat plasma5, moet nog aardig wat aan gedaan worden lijkt mij.
Monitor instellingen is niet geheel nauwkeurig met meer monitoren. Verschillende achtergronden per bureaublad werkt nog niet bij mij.
Maar moet nog meer ontdekken en uitvinden.
Ik draai nu de versie uit de Frameworks5 repo. Wat ik in ieder geval kan vaststellen ( ik heb ook nog een TW+KDE4 installatie ) is dat 't aardig sneller is dan KDE4.
Sneller is het allemaal wel, alleen toch jammer dat gewijzigde instellingen na een herstart gewoon allemaal weg zijn.
Maar goed zal eens leuk blijven spelen, heb ook nog een installatie met KDE4 dus kan wat rommelen en om zeep helpen
Ik heb nu toch aardig wat aangepast aan Plasma 5 ((5.3) maar heb geen last dat ik de instellingen kwijt ben als ik herstart.
Bij 5.2 wilde Plasma wel een crashen (vooral als ik zat te stoeien met de widgets), maar bij 5.3 heb ik daar geen last meer van.
Da’s ook al wel beschrevenl, en bijna niet te voorkomen. Iedereen kan widgets maken, en publiek vrijgeven. Maar of die widgets netjes bijgehouden worden als het framework wordt bijgewerkt is een heel ander verhaal.
Zelf heb ik daar niet zoveel last van, ik gebruik alleen de standaard widgets/plasmoids als bijv. de panels, het systeemvak (immers in plasma is eigenlijk alles wat je ziet een widget/plasmoid), heb meestal een totaal lege desktop ( als ik aan 't werk ga heb ik er in no time 4 vol met vensters :D, en dan zit die rommel daar toch alleen maar achter.
@Ben: merkwaardig, als de boel zou crashen, OK, maar bij gewoon uitloggen…
Denk dat ik nog geen 5.3 heb, zie dat er wel 5.2 instaat, ben nu aan het bijwerken. Mogelijk dat ik iets nog niet goed erin heb gezet.
Kijk momenteel tegen een (vga)monitor aan (Acer V223HQ) waarvan de instellingen niet goed staan alle weergaves worden flink opgeblazen, de andere (HP 1740) is helemaal o.k.
Werk aan de hand van onderstaand tutorial
https://lizards.opensuse.org/2015/04/26/tumbleweed-with-kde-plasma-5-and-kernel-4/
Die link is prima. Ik zou even niet te ongeduldig zijn, zojuist is de build van Tumbleweed waarin de 5.3 packages zitten voltooid. Dat gaat dan (voor zover ik weet) eerst door openQA, waarna bij succes de packages vrijkomen. Ik weet niet of Plasma5 al in deze Tumbleweed build de “standaard KDE” wordt, maar ook dat komt eraan.
Ik gebruik zelf op dit moment de Frameworks5 repo, die al wel de 5.3 pakketten heeft. Dat loopt prima, op een paar zeer kleine dingetjes na ( die denkelijk door library version mismatch veroorzaakt worden ).
Ik ben niet ongeduldig, zit gewoon wat uit te proberen.
Onder root heb ik alle monitoren scherp en blijven de instellingen ook goed, de user heeft 1 monitor ok maar telkens weer de instellingen die weg zijn van de werkomgeving in het bureaublad van deze monitor.
Zal eens een user bijmaken kijken of er dan verschil is.
Ga ook even kijken op de frameworks5 repo van je, ben toch wel nieuwsgierig of er veel verschil is.
Nog niet gebruiken maar zoeken naar overeenkomsten en verschillen in de repoos.
Verder ziet het er prima uit.
Op mijn HP laptop is 5.2 nog niet zo’n succes (Tumbleweed)
Plasma 5.2 herkent namelijk mijn touchpad niet.
(Geen probleem bij Gnome die ook op mijn laptop staat)
Herkend wordt-ie wel, anders zou-ie het onder GNOME ook niet doen. Maar, er is wel iets veranderd in de afhandeling van mouse-clicks via de touchpad. Ik moest in plasma5’s systemsettings onder Invoerapparaten “Emulatie van muisklik” aanvinken, om het ding “normaal” werkend te krijgen. Was niet zo’n punt, ik was 't net daarvoor ergens tegengekomen.
Klopt,
Alleen geeft het touchpad-configuratie-programma binnen Plasma 5 aan dat er geen touchpad aanwezig is.
Ik kan dan ook helemaal niets instellen.
Log je als root in op de desktop? Foei !!. Daar zou best 's de oorzaak kunnen liggen van 't fenomeen dat je beschrijft. Ik zou willen dat ze vastgehouden hadden aan de default dat root geen desktop omgeving op kan starten. En ik ken er hier nog wel één
EN hoe is dat voor een nieuwe gebruiker?
Een nieuwe gebruiker?
Ik kan dat proberen, maar waarom zou het dan wel moeten werken?