Weet er iemand een goed programma om pdf bestanden mee te bewerken.
Ik heb wat zitten zoeken op het www en het enige dat ik vind is pdfedit.
Nu is dat een tar.bz2, geen install bestandje, geen uitleg niets, en daar ik een leek ben om zo’n dingen werkend te krijgen vraag ik mij af of er een rpm bestaat.
Of als je misschien een bz2 bestand kan omzetten naar een rpm?
Ik weet niet waar je hebt zitten zoeken, maarr gewoon op: software.opensuse.org: Search en met pdfedit in the Search text, vindt ik daar diverse (niet officiële) versies voor diverse versies van openSUSE (omdat je niet zegt welke versie je gebruikt kan ik daar weinig over zeggen.
Overigens, zo’n “tarball” kun je downloaden en het beste in een nieuwe directory zetten. Uitpakken (vanuit je desktop door er in je file manager rechts op te klikken en Ark of zo te kiezen, ook dat is dektop afhankelijk,. mar je vertelt ook niet welke desktop je gebruikt, dus ik gok maar wat). Als het goed is, is er dan bij de uitgepakte zaken een README.TEXT of zoiets en daar staan verdere instructies in (hopelijk, een tarball is niet een vast afgesproken verzameling, er kan van alles in staan).
Als je zoekt via de link die Henk geeft kan je PDFedit gewoon via een one-click instaleren. Heb het net even getest en de versie voor 12.3 in de repo home:rudi_m:musthave werkt prima. Zie dat hij ook in de KDE3 repo staat. Is wel een beetje oud. Meest recente versie is van 2010 en is nog afhankelijk van QT3.
Master PDF editor werkt ook. Die is niet verkrijgen via repo’s maar draait prima. Download hem hier. Gewoon uitpakken met je favoriete file manager ergens in een folder (heb hem zelf in /home/<gebruikersnaam>/masterpdfeditor). Dan gewoon het bestand /locatie/pdfeditor starten. Ik heb het in eerste instantie in KDE4 via Dolphin gedaan. Later een link gemaakt op mijn desktop. Draait prima.
Scribus schijnt ook te werken. Is een Desktop Publishing programma vergelijkbaar met Microsoft Publisher e.a. Ik heb het zelf lang niet gebruikt en nooit gebruikt voor PDF editing. Gimp opent PDF ook maar bewerken zal een beetje lastig worden. Inkscape hetzelfde denk ik.
Er is de wereld aan PDF tools via Yast, bijv. pdftk + pdftk-qgui. Een heel handige om te installeren is “servicemenu-pdf”. Die haalt meteen wat andere dingen binnen.
In zijn algemeenheid:
Zoek eerst in Yast
Zoek op software.opensuse.org: Download openSUSE 12.3, de kans dat iemand al een keurig pakket gemaakt heeft van de source/tarball die jij vindt is groot.
In beide gevallen weet je dat je een pakket installeert dat geschikt is/verpakt is voor openSUSE, dus o.a. dat alles op de juiste plek komt. Verder voorkomt het dat je complete ontwikkelomgevingen moet installeren voor iets dat ook zo te installeren is.
En … mits goed gemaakt, kun je PDF ook met Libreoffice bewerken :D, evenals Word/Excel etc. exporteren naar PDF.