Hoi
Ik weet niet of dit de goede plaats is in het forum,maar weet ook niet waar anders.Klein probleempje maar wel irritant.
De pc uitzetten lukt regelmatig niet het lijkt of hij wel de schijf uitzet maar hij blijft hangen in het groene scherm(opensuse).
Het is Opensuse 12.1 en KDE 4.8.4 release 513.En geen idee wat voor info nog meer belangrijk is.Van de 10 keer afsluiten blijft hij 5 keer hangen.
Kan wel even nieuw instaleren maar dat is altijd jammer als er nog een andere oplossing is ,maar ik heb zelf geen idee waar ik dan naar zou moeten kijken.
En zou wel wat hulp op dit gebied erg op prijs stellen.
Even opnieuw installeren zou in mijn ogen hetzelfde probleem opnieuw genereren. Heb vandaag overdag niet zoveel tijd, maar ik weet dat er in de engelstalige forums ook al meerdere onderwerpen hierover staan. Wat je eens zou kunnen proberen, is of het probleem met System V sysviinit, in plaats van systemd, ook bestaat.
Je kunt dit testen, door in GRUB op F5 te drukken, dan te kiezen voor “System V”. Vervolgens opstarten, afsluiten, en dit een flink aantal malen herhalen. Als het probleem dan niet bestaat, kunnen we je wel helpen om deze instelling standaard te maken.
Ik probeer tussendoor even wat posts te lezen om te zien of er een oplossing is.
Had vandaag nog geen tijd om het uit te proberen en toch voor het naar bed gaan nog even geprobeerd.
Opgestart met System V ,maar gelijk bij de eerste keer afsluiten bleef hij al hangen je hoort dan volgens mij de harde schijf stoppen en er gebeurd verder niets meer.Alleen nog het groene lege scherm. Jammer!
Misschien kun je wat meer informatie verstrekken:
Bij welk type computer speelt het probleem (desktop, laptop, netbook), vanaf wanneer speelt het probleem en wat deed je voordat de fout optrad (bijvoorbeeld een update uitvoeren). De reden dat ik dit vraag: als je googlet op ](http://site:forums.opensuse.org%20kde%204.8%20hangs%20during%20shutdown)opensuse12.1 kde 4.8 hangs during shutdown
](http://site:forums.opensuse.org%20kde%204.8%20hangs%20during%20shutdown)dan zie je dat veel mensen dit hebben met openSUSE 12.1, KDE 4.7 en 4.8, na de laatste kernel update. Ook andere oorzaken staan genoemd. Misschien iets om uit te zoeken?
Als het bijvoorbeeld door de kernel komt, kan Knurpht je helpen hoe de kernel te updaten naar 3.4.4. Maar goed, het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn. Vandaar mijn vraag om meer informatie.
To solve the problem, I edited (as root) the file /usr/share/kde4/config/kdm/kdmrc, at section Shutdown and added this line:
HaltCmd=/sbin/shutdown -h -P now
inderdaad, hier uit de forums. En zo uit te voeren:
kdesu kwrite /usr/share/kde4/config/kdm/kdmrc
Voer het rootwachtwoord in, en het bestand opent in kwrite. Zoek nu op “HaltCmd”, en verander de regel waar dat staat in die die al hierboven staat. Vergeet niet het “#” ervoor weg te halen. Nu rebooten, en dan zou 't goed moeten zijn. Het kan alleen zijn, dat je na een KDE update dit moet herhalen.
:shame:Sorry wel erg slecht zoekwerk van mijn kant.Het was inderdaad na veel updates dat het ontstond.morgen vrij dan ga ik er weer verder mee bedankt.
Ik moet wat vaker in de andere forums kijken,maar het is wel eens lastig op taal gebied.
Dat geeft helemaal niets. Zo leert iedereen van elkaar en laten we opensource werken.
Ik denk wel dat je er goed aan doet om eerst de tip van Knurpht te proberen en daar de uitslag van te posten.
[Shutdown]
# The command (subject to word splitting) to run to halt the system.
# Default is "/sbin/shutdown -h -P now"
HaltCmd=/sbin/shutdown -h -P now
# The command (subject to word splitting) to run to reboot the system.
# Default is "/sbin/shutdown -r now
Ik heb de oplossing uitgevoerd en het stukje tekst geselekteerd zoals het nu in het bestand staat na de verandering.Zou dus goed moeten zijn maar hij blijft bij afsluiten nog steeds hangen.
Ik kwam deze post tegen in het engelsetellige forum
- http://forums.opensuse.org/images/misc/navbit-home.png
](http://forums.opensuse.org/index.php)> - Forum- English
- Get Technical Help Here
- Install/Boot/Login
- Probable fix for 12.1 shutdown/suspend/hibernate issues: updatedkernel 3.1.10-1.16.0
En wat er uit begrijp zou het afsluitprobleem dus met een update op te lossen zijn ,dus de update gedaan en zover als ik nu kan zien blijft hij bij het afsluiten niet meer hangen.
Hoop alleen dat die paar keer afsluiten geen toevals treffers waren, maar volgens mij is het opgelost.En als het weer terug komt laat ik het weten .Bedankt voor de hulp.