patch:openSUSE-2015-290-1.noarch

Als ik het goed begrijp wil apper een update doen, maar krijgt ruzie met een ander pakket.

Ik kan het in yast echter niet vinden,

patch:openSUSE-2015-290-1.noarch conflicts with mozilla-nspr-devel.x86_64 < 4.10.8-22.1 provided by mozilla-nspr-devel-4.10.8-1.1.x86_64

Als je YaST > Software > Online opwaarderen gebruikt zijn er dan ook problemen?

Nee, dan krijg ik zelfs een leeg scherm, er zijn dus geen updates ?

Dit komt omdat apper gebruik maakt van packagekit. Er is een pakket waarvoor jij gezegd hebt dat je dat pakket uit een andere repo wilt hebben (vendor change voor dit pakket). Dat onstaat bijv. als je multimedia codecs etc. installeert via one-click. Als er dan een patch is voor bijv. gstreamer, dan krijg je dit soort meldingen.
Installeer 's “yakuake” start die en tik dan op F12, altijd een terminal bij de hand, zonder dat die een eigen venster neemt. Vervolgens is 't met

su -c 'zypper ref && zypper up'

en ja zeggen wel bekeken. En zypper liegt nooit.

Alles kits toch? Vergeet Apper :frowning:

Overigens betekent het dat er geen patches zijn. Het betreent niet dat er geen updates zijn. Het is misschien wat lastig, maar patches komen uit de Update repos. Bent u daar nog?

Ik heb inderdaad een vendor change gedaan, naar packaman.

Dit is wat ik te zien kreeg:

Alle installatiebronnen zijn vernieuwd.
Gegevens van installatiebron laden…
Lezen van geïnstalleerde pakketten…
De volgende 307 pakketten zijn gesuggereerd, maar zullen niet worden geïnstalleerd: :open_mouth:

De volgende 13 NIEUWE pakketten zullen worden geïnstalleerd:
echomixer envy24control hdajackretask hda-verb hdspconf hdsploader hdspmixer idnkit ld10k1 rmedigicontrol sbiload us428control usx2yloader

To zo ver snap ik het redelijk, maar ik heb sterk het idee, dat ik regelmatig de zelfde updates te zien krijg van apper.
Hoe vaak ik nu al de you tube download tool gezien heb. :\

Ik volg wat je schrijft, ik raak echter in de war omdat ik dit probleem volgens mij nooit eerder had.

Maar die update repo’s hoe benader ik die dan in yast?

Ook het tab blad patches is leeg.

Ik plaagde een beetje, maar iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren.

Wat ik doe (en een ander dus heel anders), eenmaal per week (op systeem onderhoudsdag):

• YaST > Software > Online opwaarderen. Ik kijk dat natuurlijk even door. Als daar bijv. een Kernel patch bij zit (die vraagt dus om zo snel mogelijk te re-booten) en ik heb net iets belangrijks lopen, stel ik die even uit.
  • YaST > Software > Software beheer. Dan kies ik van Beeld: Bronnen. Uiteraard kijk ik dan niet naar de Update en Update-OSS repos, want die heb ik net gehad. Ik kijk ook niet naar OSS en non-OSS, want daar verandert niets. Eigenlijk heb ik verder alleen Packman en die selecteer ik. Dan zie je rechts alle pakketten van Packman. Daarvan zijn er meestal een aantal blauw omdat er een nieuwe versie is. Binnen die lijst een rechts-klik en van dat menu kies ik: Alles in deze lijst > Opwaarderen als er een nieuwere versie becshikbaar is. Dan wordt vooraan alle blauwe pakketten het tekentje Opwaarderen getoond. Soms worden er ook enkele nieuwe paketten toegevoegd (dan is de structuur binnen een groepje pakketten kennelijk gewijzigd). Door dan over te stappen naar het Beeld Installatieoverzicht, zie je e.e.a. nog beter. Meestal klik ik dan Accepteren.
  • Ik heb nog een paar repos waar ik slechts één of twee pakketten van gebruik. Die heb ik normaal niet Enabled en die zie ik dus ook niet in bovenstaande aktie. Hooguit één of twee keer per jaar Enable ik die en kijk dan zoals hierboven of er wat te beleven valt.

Wat Apper nu bij jou doet weet ik niet en kan ik ook niet proberen na te spelen. Ik heb Apper (en PackageKit) niet geïnstalleerd en ga dat ook niet voor een test doen.

We hebben 't er nog niet over gehad, dat

• de cache van zypper vervuild/corrupt kan zijn :

zypper clean && zypper ref

daarna in Apper kijken of het probleem er nog is

• de rpm database kan beschadigd/corrupt zijn :

rpm --rebuilddb

ook weer, kijken in Apper

Het conflicterende pakket mozilla-nspr… komt niet van Packman, maar gewoon uit de distributie.

Ik kan e.e.a. niet nadoen, heb alles nu op Tumbleweed draaien, en daar heb je geen Update repo met patches …

Misschien komen we nu ergens:

guus@linux-ab3o:~> rpm --rebuilddb
fout: can't create transaction lock on /var/lib/rpm/.rpm.lock (Toegang geweigerd)

Morgen nog eens proberen, maar dan zonder desktop.

Ik plaagde een beetje, maar iedereen heeft zijn persoonlijke voorkeuren.

Moet kunnen, ik hou daar wel van. :slight_smile:

Ik ga morgen dus even rustig kijken en lezen.

guus@linux-ab3o:~> sudo --rebuilddb
sudo: onbekende optie '--rebuilddb'
usage: sudo -h | -K | -k | -V
usage: sudo -v -AknS] -g group] -h host] -p prompt] -u user]
usage: sudo -l -AknS] -g group] -h host] -p prompt] -U user] -u user] [command]
usage: sudo -AbEHknPS] -r role] -t type] -C num] -g group] -h host] -p prompt] -u user] [VAR=value] -i|-s] <command>]
usage: sudo -e -AknS] -r role] -t type] -C num] -g group] -h host] -p prompt] -u user] file ...

Waarschijnlijk moet er een letter in dat commando. Maar ik ga dat niet gokken.

Hoeft ook niet, er stond in mijn post ook niet

sudo --rebuilddb

maar

rpm --rebuilddb

Uiteraard heb je root-rechten nodig, dus eleganter was geweest:

sudo rpm --rebuilddb

waarin “sudo” bepaalt dat het commando erachter met root-rechten uitgevoerd gaat worden, “rpm” staat voor Redhat Package Manager ( ja ja, daar komt 't allemaal vandaan. Voordat er dingen als zypper, smart, yum Nz. waren haalden we een pakket op met “wget”, en installeerden dat daarna met “rpm” ) en " --rebuilddb" de opdracht is die “rpm” moet uitvoeren, nl. het opnieuw opbouwen van de geïnstalleerde-pakketten database.

Wanneer leer ik nou eens dit soort dingen rustig te lezen. :shame:

wget kom ik regelmatig tegen, als het over ubuntu gaat, geinig. ( want geen rpm maar deb)

guus@linux-ab3o:~> sudo rpm --rebuilddb
root's password:
guus@linux-ab3o:~>

:slight_smile:

Dat ging dus goed, en wat me vooral opvalt, er zijn geen updates… Dus de commando’s hebben het probleem waarschijnlijk opgelost.
(Hopen dat ik niet te vroeg juig)

Je kunt ook copy/paste doen. Dat voorkomt eigen geklungel rotfl!

wget is een gewoon commando om internet paginas (en andere URLs) te laden. Een soort van browser die verder niets laat zien, maar de data in een bestand stopt. Heeft niets met deb of rpm te maken.

Sommige menaen halen bijv. hun openSUSE installatie ISO binnen met wget.

Hier is een sommig mens.
En, man is your friend oftewel:

man wget