Ik heb op dit moment op mijn PC een dual boot van Windows 7 met Linux Mint.
Ik wil op de partitie waar Linux Mint opstaat OpenSUSE opzetten.
Alleen heb ik problemen met het partitioneren. Het paritioneren bij de installer van openSUSE is namelijk heel anders dan bij mint. Ik heb wel openSUSE succesvol kunnen installeren op een andere PC. Alleen wil ik op deze pc mijn windows 7 partitie houden. Er staat namelijk veel muziek, games en films op mijn windows 7 partitie.
Hoe moet ik klaarspelen dat ik linux mint verwijder en ipv opensuse daarop installeer.
Excusus voor mijn onwetendheid op het gebied van partitioneren.
Ik heb een beetje rondgezocht of ik ergens anders iets kon vinden maar dat heeft niet veel opgeleverd en ik ben te bang dat ik windows verwijder.
Alvast bedankt voor de moeite.
Aangezien wij niet helderziend zijn kunnen wij niet weten wat de partitionering nu is. Ook kunnen wij niet zien wat de openSUSE installatie voorstelt te doen. We kunnen dus zonder gegevens niet iets zeggen over hoe je die partitionering tijdens installatie kunt aanpassen. Dat laatste kan in bijna alle gevallen. We willen dus eerst weten hoe het er nu uitziet. Doe (bijv. vanaf Mint)
fdisk -l
en post de uitvoer hier. Tussen CODE tags aub, ander is het onleesbaar (als je niet weet hoe dat te doen probeer dan Posting in Code Tags - A Guide te begrijpen; je kunt ook tijdens antwoorden naar Geavanceerd gaan via de knop onderaan het invulveld; dan gebruik je de # knop in de werkbalk om CODE tags te maken).
Zoals het er uitziet heb je Mint op sda5 en gebruik je sda6 als Swap. Er is dus geen aparte partitie voor /home. Dat betekent dat je eventueel spullen daarop moet redden, want die ben je kwijt.
Als je dit zo wilt houden moet je dus weer sda6 voor Swap en sda5 voor openSUSE. Tijdens de installatie krijg je een voorstel van de installer. Dit voorstel probeert waarschijnlijk om openSUSE er op één of andere manier bij te wurmen. Tenslotte weet de installer niet dat je Mint kwijt wilt.
Je moet dus dat hele voorstel niet gebruiken. Er zijn knoppen om alles zelf te doen. Ik weet niet precies hoe ze heten, maar zoiets als Expert of zo. Je komt dan in een scherm waar bovenstaande fdisk uitvoer in feite ins staan. Je kunt aandie partities sleutelen door er op te gaan staan met de muis en de rechter muisknop te gebruiken. Kies Edit/Wijzig.
Er is een kolom waar al dan niet een F staat voor Formatteren. Deze mag NIET bij sda1 en sda2 staan. Wijzig dat eventueel.
sda3 blijf je af.
sda5 moet je formatten als ext4 en geef je als mount point /
sda6 format en gebruik je ook als Swap.
Idere keer als je die gegevens hebt aangepast en OK/Verder klikt kom je terug in het scherm met de voorgestelde akties. Als het niet bevalt kun je dan weer bijwerken. Pas als je daar verder gaat wordt er echt iets gedaan en kan je niet meer terug.
Kijk eens of je kunt vinden wat ik hierboven vertel. Vragen? STEL ZE EERST voordat het te laat is!
Alternatief is zelf een /home partitie te maken door je huidige SDA5 en SDA6 te verwijderen en in plaats daarvan 3 partitie maken.
1 voor / (minimaal 20Gb), 1 voor SWAP (minimaal zelfde als je RAM geheugen) en 1 voor /home (de rest). Ik zit met hetzelfde dilemma als Henk. Ik weet niet precies hoe de knoppen heten om dit handmatig te doen. Je zou het kunnen doen met een Gparted live-cd maar dan word het ingewikkeld…
Ik heb expres gezegd: “Als je dit zo wilt houden…”. Ook heb ik gehint naar het voordeel van een aparte /home. Het is aan de OP om te vertellen wat hij wil. Tot nu toe lees ik uit zijn verhaal: één op één vervangen. Jouw voorstel is in principe prima (al heb ik niet gecontroleerd hoeveel diskruimte er is).
Er is volgens mij geen enkele reden om die partitionering niet gewoon met de installatie uit te voeren. Natuurlijk kan het ook vooraf met dingen als Gparted, maar waarom? En ook dan moet je tijdens de installatie vertellen welke partitie je waarvoor wilt laten gebruiken. Ik heb slecht één keer van te voren moeten partitioneren op een heel klein systeem. Daar wilde (wegens weinig RAM) de installatie niet draaien zonder Swap. Als je dat goed vindt neemt hij een bestaande partitie als Swap, maar die partitie ligt dan vast tijdens de installatie en beperkt je dus bij de gewenste partitionering. Ik heb toen dus de gewenste partitionering vooraf gedaan, maar daarvoor heb je ook niet zoiets als Gparted nodig. Allen maar een van CD af draaiende Linux (een oude rescue of zo) en dan gebruik je fdisk. Klaar.
Dat van die knoppen tijdens de installatie, ik weet ook niet exact wat erop staat (en dat verandert met welke installatie taal je gebruikt), maar het is meestal toch wel duidelijk.
Klopt allemaal, maar ik vind Gparted zelf een geweldig hulpmiddel op het grafisch af te kunnen… Fdisk is allemaal command line en daar zijn een heleboel ‘normale’ gebruikers niet erg in thuis. Daar ben ik er 1 van en ik vind grafische programma’s een stuk gemakkelijker…
Nu is de partition manager in de openSUSE instalatie erg goed en kan meestal daar alles mee doen… De meeste Linux distro’s hebben een grafische partitie manager tegenwoordig… Mint had er ook 1 maar de default, net als Ubuntu, stelt geen aparte home partitie voor… probleem is dan wat je hebt beschreven… ik ga volgende week Linux Mint 11 instaleren bij een klant en ga dan dus wel een aparte home partitie maken zodat ik gemakkelijk dingen kan veranderen en backups kan maken via een USB stick en live-cd…