Pakketjes instaleren

Als ik een programa instaleer bv :grsync dan heeft dat nog meer pakketten nodig die je daar ook mee instaleerd.
Als je nu dat programa later wilt verwijderen is dat mogelijk ,maar zover als ik kan zien worden dan volgens mij niet
de mee geinstaleerde pakketten verwijderd:.Is dit oke ,is dat geen probleem zijn, of is er iets in mijn instellingen die het mogelijk maakt om dan ook die mee geinstaleerde pakketten te verwijderen

De zogeheten “afhankelijkheden” oftewel “dependencies”

Als je nu dat programa later wilt verwijderen is dat mogelijk ,maar zover als ik kan zien worden dan volgens mij niet
de mee geinstaleerde pakketten verwijderd:.Is dit oke ,is dat geen probleem zijn, of is er iets in mijn instellingen die het mogelijk maakt om dan ook die mee geinstaleerde pakketten te verwijderen

Dat is geen probleem, ik weet dat er een zypper schakeloptie is. Even zoeken…
Wanneer je “zypper rm PAKKETNAAM” doet, gebeurt er wat je beschrijft. Doe je echter “zypper rm -u PAKKETNAAM”, dan zet je met “-u” de optie “–clean-deps” aan, dwz in mensentaal: verwijder pakket PAKKETNAAM, en ruim ook de dependencies op ( dit voor zover die niet door andere programma’s vereist worden natuurlijk).
Even de manpage van zypper erbij gepakt, en daaruit haal ik dat er twee conf bestanden voor zypper zijn. De eerste is /etc/zypp/zypp.conf. Daarin vind ik

##
## EXPERTS ONLY: Cleanup when deleting packages. Whether the solver should
## per default try to remove packages exclusively required by the ones he's
## asked to delete.
##
## This option should be used on a case by case basis, enabled via
## command line options or switches the applications offer. Changing
## the global default on a system where unattended actions are performed,
## may easily damage your system.
##
## CHANGING THE DEFAULT IS NOT RECOMMENDED.
##
## Valid values:  boolean
## Default value: false
##
# solver.cleandepsOnRemove = false

Dit gelezen hebbend, zeg ik dat je “false” moet veranderen in “true” om te bewerkstelligen dat standaard ook de deps worden opgeruimd bij verwijderen van PAKKETNAAM.

Maar … de waarschuwing hierboven staat er niet voor niets. Ik zou daar pas naar gaan kijken als achterblijfsels de installatie/opwaardering van andere pakketten in de weg zit. Linux is geen Windows, je hoeft dus niet bang te zijn dat één of ander register al die onnodige libraries toch gaat laden. Ze staan gewoon op schijf, en zolang je PAKKETNAAM niet gebruikt, doen ze niks, ook geen kwaad.

Je bedoeld het automatisch verwijderen van onderdelen die niet langer worden gebruikt?

Als ik kijk bij de opties van “rm” dan kun je -u gebruiken

zypper help rm 

Ik geloof niet dat je kunt zeggen “niet langer wordt gebruikt”. Niemand doet het, er is geen behoefte aan. Deïnstalleren doet men zowiezo alleen als er iets te repareren valt en niet als men iets niet (meer) wil gebruiken. Als je iets niet wilt gebruiken, gebruik je het niet. Die paar MB op disk zijn de moeite van het verwijderen niet waard.

Zelf doe ik bij een nieuwe versie openSUSE altijd een verse installatie. Dan is alle oude troep vanzelf weg.

Vergis je niet. Op #oSC2015 ging het er 's avonds ook even over, er zijn nogal wat puristen die geen bestand teveel op hun systeem willen hebben, vanuit het idee dat alleen wat er niet is geen kwaad kan.
Ik heb ooit 's problemen gehad met een vollopende root, kwam door texlive pakketten, in die tijd alles bij elkaar meer dan 2 GB, maar in de regel volg ik dezelfde policy als jij. Heb zelfs bij de gang van TW naar Plasma5 als default één installatie geupdatet, de tweede schoon geïnstalleerd ( om ook alle experimenten kwijt te zijn )

Duidelijk, en bij een rolling distro?
Is het dan verstandig de boel “schoon te houden” (omdat je in principe nooit meer een verse installatie doet)
(Als aanvulling op de vraag van TS, ik wil niet het draadje kapen :wink: )

EDIT: Lees net dat Knurpht die vraag heeft beantwoord
Ik wil nog wel een experimenteren met verschillende DE

Linux is geen Windows

Blijft er altijd wel een beetje inzitten In je gedachten gang.na al die jaren.

Ze staan gewoon op schijf, en zolang je PAKKETNAAM niet gebruikt, doen ze niks, ook geen kwaad.

Goed om te weten dat het zo werkt:)

Als je iets niet wilt gebruiken, gebruik je het niet. Die paar MB op disk zijn de moeite van het verwijderen niet waard.

Dat is inderdaad zeer duidelijk.

en bij een rolling distro

Is een heel goed punt,maar ook duidelijk.

"zypper rm -u PAKKETNAAM"

Altijd leuk om eens mee te experimenteren of het lukt.

Bedankt voor alle info er zijn mij weer wat dingen wat duidelijker:)

Een paar dingen.

Als je een purist bent, dan maak je natuurlijk notities wat er allemaal meegeïnstalleerd wordt als je iets installeert om the proberen. En dan weet je dus wat je weer kunt deïnstalleren.

Mijn antwoord is gericht tot een gebruiker en niet tot een tester.

Als je zaken wilt testen/uitproberen, moet je natuurlijk heel goed weten wat je startpunt is en daarnaar teruggaan als je iets anders wilt proberen (bijv. met een verse installatie). Een goeie “consumentenbond” test gaat uit van nauw omschreven omgevingsvariabelen.

Als je als gebruiker een pakket niet meer denkt nodig te hebben laat je het gewoon zitten. Er zitten nog honderden pakketten op je systeem die je niet hebt gebruikt en waarschijnlijk nooit zult gebruiken. Als je zo’n purist wilt zijn, moet je bij installatie al kritisch langs alle pakketten gaan en ze eventueel van installatie uitsluiten. Wie dat doet, graag even hier melden! Ik vind zelf dat ik al aardig kritisch ben door bij installatie een aantal zaken niet mee te installeren (Apparmor, Packagekit, Samba). Daar staat tegenover dat ik ook een lijstje heb van zaken die ik gelijk maar mee-installeer.

Tja, misschien moeten we wat meer rekening houden met de gehandicapten onder ons. Maar aan de andere kant, hoe kan ik weten hoe misvormd de ideeën zijn van ex Windows gebruikers? rotfl! Soms zijn zelfs de definities van eenvoudige woorden totaal verschillend. >:)