Packages installeren

Hallo,

Hoe moet je packages installeren?

Ik heb een programma genaamd gromacs via YAST software management proberen te installeren.

Het zou voltooid moeten zijn, maar in de kickoff application launcher vind ik het nergens terug.
Dus zal het wel mislukt zijn.

En sommige packages moet je zelf nog compilen in C++??
Moet ik het zo eens proberen?
Hoe werkt dat dan ongeveer.

Vriendelijke groet.

Bv

http://genesis-sim.org/GENESIS/UGTD/distributions/index.html

Ik wil het programma Genesis installeren:

genesis-2.3-Linux-bin.tar.gz - Pre-compiled binary for Linux

dit heb ik nodig, niet?, het is pre-compiled, dus dat is al dat.

Maar hoe moet ik verder gaan? Driedubbele extensie, gz, dan tar, dan bin?

Hoe begin je daaraan…

Goedemorgen,

Van packages spreken we alleen als het gaat om RPM, DEB, URPMI enz., dat wil zeggen “voorverpakte software”. Tarballs (gecomprimeerde sources/binaries) zijn geen packages. Je kunt er wel packages van maken, bijv. via de Build Service.

Zelf dingen compileren? Alleen bij uitzondering. De eerste gang moet altijd zijn via Yast’s Softwarebeheer. Als daar niet te vinden is wat je zoekt, dan hebben we software.opensuse.org: Download openSUSE 12.3

Voor het overige: laat je niet leiden door gedachten dat “linux” zich alleen in een terminal afspeelt :D. Als je de download ergens neerzet, en dan aanklikt, zou “Ark” of “Fileroller” (afh. van of je KDE of GNOME draait) het “archive” moeten openen. Je kunt 't ding dan uitpakken. Vervolgens moet je in de uitgepakte map de executable opzoeken. In dit geval zal dat de daadwerkelijke installer zijn.

Soms voegen installers wel degelijk startmenu items toe, maar zie je ze pas na een keer uitloggen en weer inloggen.

Nog even wat ter info: ik zie dat je posts vlak na elkaar gedaan zijn. Soms wordt dat gedaan uit ongeduld. Dan wijzen wij als forums team er maar weer eens op dat het hele openSUSE verhaal gedaan wordt door onbetaalde vrijwilligers die o.a. support geven in hun eigen vrije tijd. Die vrije tijd is er uiteraard niet altijd op het moment dat een vraag opborrelt, een probleem ontstaat.

Heel kort nog even:

• Ga er vanuit dat je alles wat je wilt doen, kunt doen via de grafische interface.
  • Gebruik Yast voor systeemdingen als softwareinstallatie, gebruikersbeheer etc.
  • Zelf alles compileren is “jaren '90”. Installeren doen we tegenwoordig uit repositories waarin installeerbare pakketten staan. Meestal via de Build Service van source gecompileerd en per openSUSE versie verpakt tot RPM package.

Als je post, geef dan zoveel mogelijk info mee. In ieder geval openSUSE versie, gebruikte desktop omgeving.

Was niet uit ongeduld hoor.
Ik was gewoon verschillende programma’s aan het proberen te installeren (en dat is goed gefaald).

Ik zal ze vanaf nu 1 voor 1 proberen te installeren, te beginnen bij Genesis :stuck_out_tongue:

Die readme van “Genesis” zegt nochtans wel dat je met terminal moet installeren.
Dit zegt de readme:

1 QUICK START
cd <install_directory>
tar xzf genesis-2.3-<os>-bin.tar.gz
cd genesis-2.3/genesis
./binsetup
cp .simrc ~
export PATH=$PATH:/usr/local/genesis-2.3/genesis # use ‘set’ for csh

If it didn't work, you'll have to read on...

Uitgebreidere uitleg van de readme:

3 INSTALLATION

3.1 Unpacking

Pick the place where you want to install the “genesis” directory tree.
If you are making a system-wide installation as “root” user, /usr/local is a
good choice. For a personal installation, without root privileges, you can use
your home directory (“~”). Change to this directory and extract the genesis
directory from the archive file, e.g. genesis-2.3-linux-bin.tar.gz. For
example,

cd /usr/local
    tar xvzf /mnt/cdrom/genesis-2.3-linux-bin.tar.gz

or from wherever you have it (e.g.~/downloads/genesis-2.3-linux-bin.tar.gz)

3.2 Site-specific Setup

A small setup script should be run to create a GENESIS initialization file
(.simrc) which is modified to reflect your installation directory.

cd genesis-2.3/genesis
    ./binsetup

Then copy the resulting .simrc to your home directory.

cp .simrc ~

3.3 Environment Variables

Finally, add the genesis directory to your search path, so that “genesis”
can be found from any directory. If your login shell is bash, do this by
editing the .bashrc file in your home directory. For example, if you have
installed genesis in /usr/local, add this line:

PATH=$PATH:/usr/local/genesis-2.3/genesis

If you are using tcsh or csh as your command shell, add

set path=($path /usr/local/genesis-2.3/genesis)

to your .tcsh or .csh file.

3.4 Running GENESIS

At this point, you are ready to try running GENESIS. Change into the
directory genesis/Scripts and try some of the tutorials suggested in
the README file.

If you have any trouble with the installation or execution of GENESIS, read
the OS-specific notes below. If you still can’t get it to work, please try
downloading and installing the source distribution.

Dit heb ik geprobeerd in de terminal, bij de uitleg in quick start:

tv@linux-s86n:~> cd /usr/local
tv@linux-s86n:/usr/local> tar xzf genesis-2.3-Linux-bin.tar.gz
tar (child): genesis-2.3-Linux-bin.tar.gz: Cannot open: No such file or directory
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
tv@linux-s86n:/usr/local>

dit geprobeerd bij de uitgebreidere uitleg

cd /usr/local
tar xzf ~/downloads/genesis-2.3-Linux-bin.tar.gz

Dan krijg ik een stuk of 1000 foutmeldingen, die eruitzien zoals deze:

tar: genesis-2.3: Cannot mkdir: Permission denied
tar: genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library: Cannot mkdir: No such file or directory
genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells/
tar: genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells: Cannot mkdir: No such file or directory
genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells/example/
tar: genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells/example: Cannot mkdir: No such file or directory
genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells/example/example.p
tar: genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells/example/example.p: Cannot open: No such file or directory
genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells/example/example.p.config
tar: genesis-2.3/genesis/Scripts/purkinje/library/cells/example/example.p.config: Cannot open: No such file or directory

Kzit op Opensuse 12.2 en KDE.

Fijn is dat, linux instructies waarbij niet verteld wordt wat voor permissies je nodig hebt. Zoals je zelf al ziet, heb je als gewone gebruiker geen rechten in /usr/local. Daar zul je de commando’s moeten vervangen door

su -c 'oorspronkelijk commando'

, en dan je root-wachtwoord ingeven. Maar … er wordt ook een bestandje gekopiëerd/aangemaakt in ~/ , en dat is jouw homedir.
Het lijkt mij dat je 't ding uit moet pakken in een map in je homedir, vervolgens het setupprogramma moet draaien met root rechten (zie) boven. Als dat succesvol verlopen is, moet je als gebruiker het programma opstarten. Heb vandaag erg weinig tijd om hier even wat in te proberen, zal van 't weekend 's kijken of ik 't in ieder geval geïnstalleerd kan krijgen

Hallo,

Dus ik moet su -c ingeven?
Waarom heb ik geen root rechten, ik ben toch wel de baas van mijn pc zeker :stuck_out_tongue:

tv@linux-s86n:~> su -c tv
Password:
bash: tv: command not found
tv@linux-s86n:~> su -c
su: option requires an argument – ‘c’
Try ‘su --help’ for more information.
tv@linux-s86n:~> su -c cd /usr/local
su: user /usr/local does not exist
tv@linux-s86n:~> su -c tv
Password:
bash: tv: command not found
tv@linux-s86n:~> su -c cd /usr/local
su: user /usr/local does not exist
tv@linux-s86n:~> su -c tar xzf ~/downloads/genesis-2.3-Linux-bin.tar.gz
su: user xzf does not exist
tv@linux-s86n:~>

Als ik su -c en mijn usernaam tv ingeef, krijg ik te horen dat het command tv niet bestaat, geef ik een command cd /usr/local na su -c, krijg ik te horen dat de user niet bestaat.

Verwarrend!

Moet het eigenlijk persé in usr/local ?

Kan ik het niet gewoon in de downloads map installeren, ook al is dat slordig?

Ten eerste moet je de map weten waar jij de tar.gz hebt gedownload. Heb je dit via Firefox gedaan, dan is de map niet ~/downloads, maar ~/Downloads . Daar begint de ellende al, het lijkt erop dat je niet weet dat hoofd- en kleine letters onder linux verschil maken. “downloads” is dus iets anders dan “Downloads”.
Vervolgens vraag ik je om het setup commando uit te voeren met “root” rechten, door het met “su -c” uit te voeren. Daar schrijf ik niets over jouw gebruikersnaam, maar over het setup programma, dat je volgens de README moet uitvoeren. “tv” is in jouw geval een gebruiker, niet een linux commando.

Je moet de tarball in jouw homedir uitpakken. Terminal venster openen, en dan

mkdir Uitgepakt
cd Uitgepakt
tar -xvf ~/Downloads/genesis    (laat hier TAB de bestandsnaam completeren/aanvullen)
cd genesis    (laat hier TAB de bestandsnaam completeren/aanvullen)
cd genesis
su -c './binsetup'       (denk om de quotes)

Het lastige van dit soort installers is, dat je niet weet welke afhankelijkheden de software kent. Met een RPM pakket zou dat wel het geval zijn. Een succesvolle installatie betekent dus niet per definitie dat de software ook werkt. Als ik enigzins bekend ben met software of de makers ervan wil ik 't experiment nog wel aangaan, maar dit is mij volslagen onbekende materie, waarvan ik niet eens kan zeggen of 't werkt.

Wel denk ik dat je zonder enige linux kennis hier niet uitkomt. Het is aan jou om je daar dan wel of niet in te verdiepen. We kunnen je een heel eind op gang helpen, maar we kunnen niet alles.

Eureka!

Merci makker!

Het werkt.Of toch al 1 script.
Ik heb gedaan wat je zei + daarna die andere stappen in de readme gedaan, van cp simrc en search path etc.

Nu ga ik me wat bezighouden met dit programma en zoeken naar een deftige en complete opensuse tutorial.
Zodanig dat ik volgende programma’s zelf kan installeren :wink:

Advies hierin: zoek het binnen de openSUSE wereld. Er is veel daarbuiten te vinden, en niet allemaal even correct, of teveel van de perfecte situatie uitgaand.
Hiier binnen de forums is een groot aantal artikelen te vinden, openSUSE heeft ook nog haar Wiki en SDB.