ownCloud app op ReadyNAS 102

Om alle persoonlijke gegevens alleen voor mezelf beschikbaar te hebben, heb ik de app ownCloud om mijn Netgear ReadyNAS 102 geïnstalleerd. Het gaat bijvoorbeeld om agenda.odt en een document met wachtwoorden, enz…
Omdat ik nog in de overgangsfase ben om (volledig) over te schakelen naar linux, maak ik ook nog gebruik van windows.
Op die windows platforms werkt die app bijzonder goed. In openSUSE KDE 13.1 zie ik in Dolphin de standaard mappen van ownCloud en ook nog een map wat ik zelf aangemaakt heb. Wanneer ik in gelijk welke map, of zelfs daarbuiten, een document plaats, zie ik dit niet in Dolphin. In windows heb ik wel al die mogelijkheden.
De synchronisatie werkt dus niet.
De software voor openSUSE is correct geïnstalleerd

http://software.opensuse.org/download/package?project=isv:ownCloud:desktop&package=owncloud-client

Heeft iemand ondervinding met dit soort toepassing?

Eerste vraag is heb je het programma ook draaien. Tweede vraag is zie jij ook iets gebeuren met de synchronisatie? Dit zie je in KDE rechts onderin. Het icoontje met het wolkje en (als het goed is) een groen tikje. Kijk even of er ook recente veranderingen zijn geweest door er met de rechter muisknop op te klikken. Je kan dan in “Recent Changes” zien wat er is veranderd.

Standaard zet owncloud je hele cloud in /home/<gebruikersnaam>/owncloud/. Heb je hier ook iets instaan als je Dolphin opent?

Het wolkje onderaan rechts is zichtbaar, maar er is geen groen vinkje aanwezig. Er zijn ook geen “Recent Changes” gebeurd. In mijn “Persoonlijke map” staat de map ownCloud. Daarin staan de standaard mappen (documents, music…) en een map die ik zelf bijgemaakt heb.
Wanneer ik daar op de andere computer iets bijvoeg, wordt dit niet gegenereerd in de ownCloud map van Dolphin. Mogelijk is het ontbreken van het groen vinkje in de taakbalk de reden waarom er geen synchronisatie is.
Wanneer ik de laptop met opensuse opstart, moet ik telkens het wachtwoord ingeven van ownCloud.

Dit komt doordat je waarschijnlijk KDE Wallet niet hebt draaien. Deed hij bij mij ook totdat ik dit draaiende had. Open KDE Wallet via het KDE menu. Ik zoek altijd even. Gewoon op de gecko klikken en “wallet” intypen. In KDE Wallet (Niet de KWalletmanager) kun je het aanzetten. Een wachtwoord mag je instellen, maar dan moet je die telkens intyppen. Ik heb, persoonlijk, geen wachtwoord ingesteld. Erg onveilig, weet ik, maar maakt mij eigenlijk niet uit.

Dan kan hij dus de server niet vinden. Wel de juiste account ingesteld? Kan je er via firefox ook bij?

Wat je verder ook nog zou kunnen proberen is de configuratie van owncloud folder sync verwijderen en opnieuw beginnen. De configuratie vind je in /home/<gebruikersnaam>/.local/share/data/ownCloud/. Sluit owncloud en dan kan je die map verwijderen of verplaatsen.

Met Firefox kan ik er bij. Ik vind niet die structuur van mappen om die configuratie te verwijderen in opensuse KDE 13.1

/home/willy/.local/share/data/ownCloud/

Ik zou gaarne de installatie opnieuw “clean” uitvoeren.

In dat geval denk ik dat je je account details niet goed hebt ingevoerd. Als je in owncloud folder sync kijkt staat als het goed is 1 folder (wolkje). Die kan je werwijderen en dan kan je je account rechts onderin bijwerken.

Opgelost! Bij het configureren van de account om te synchroniseren had ik nagelaten om de letter “s” bij te voegen bij het adres. Het moest dus beginnen met https://192.168… De - S - van securiteit.
Met dit opnieuw te installeren is het me zo opgevallen. Bedankt voor de hint om het weer opnieuw over te doen.
Ik zal het nooit meer vergeten :wink:

Mooi dat het gelukt is. Nu nog ownCloud beschikbaar maken via het internet en dan kan je er altijd bij :wink:

Ik dit gedaan via No-Ip… Was makkelijk in te stellen op mijn router… Jij zou dit ook misschien zo kunnen doen (hangt van je router af) of je zou het kunnen instellen op de ReadyNAS volgenn dit → http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=153&t=73976

Mocht je dit hebben ingesteld dan zal je je account in ownCloud weer moeten veranderen. Bij mij het ik het ingesteld als https://<no-ip URL>/ en nu betekend het dat mijn ownCloud altijd bereikbaar is. En ook op mijn Android mobiel inclusief automatisch uploaden van foto’s…

Maar dit zijn misschien niet stappen die je wilt doen dus mooi dat het werkt :slight_smile: