Overstap van Kubuntu naar Open SuSe

Van de week las ik het verhaal dat Ubuntu KDE niet meer verder ondersteund. Omdat ik toch al ideeën had om naar Open Suse over te stappen wil ik dat nu gaan doen maar heb een paar vraagjes:

Kan ik OpenSuSe de Kubuntu partieite laten overschrijven en mijn /Home partitie intact laten of moet de ik de belangrijke data even naar de Windows data partitie kopieren. Als het eerste mogelijk is kan ik dan op een simpele manier de overgebleven Kubuntu data op de /Home partitie verwijderen?

Ik neem aan dat ik deze installatie dan via de DVD download moet doen of raden jullie me iets anders aan?

Heeft de DVD (op een USB stick) de keuze tussen KDE en Gnome?

Heeft het invloed dat ik de DVD op een USB stick heb gezet via unetbootin-win-549 inplaats van de imagewriter? die laatste vond ik zo “raar” doen (natuurlijk onwetenheid).

Ik moet nog even wachten dat de 64 bits DVD download klaar is maar ik heb er wel zin in om me weer eens met iets nieuws bezig te houden

Al vast bedankt voor alle hulp.

Groetjes
Kees

Hallo Kees,

Welkom op dit forum.

Zou altijd een backup maken van de Home, heb hem zelf op een andere hdd.
Normaal kan je home gewoon intact laten bij de installatie Suse zal er niets meedoen, even bij de installatie de stappen goed lezen en jouw keuze aangeven.
De installatie gaat meestal met de DVD, maar kan ook met een live-install vanaf een cd, maar dan is het een minimale install.

Met een usb-stick ligt dat anders, dan moet je of KDE of Gnome als desktop kiezen kijk eens op
How to Install SUSE to a USB Flash Drive | USB Pen Drive Linux
Maar begrijp nu denk ik dat je de DVd op de usb-stick heb gezet, als dat de volledige versie is dan moet je ook de keuze hebben tussen KDE en Gnome.

Het kan zijn dat er wat is misgegaan met unetnootin gebruik voor dit soort zaken eigenlijk alleen imagewriter, denk dat andere forumleden daar wat meer over kunnen zeggen.

Dat doe ik in ieder geval en nu op zeker, ik wist alleen niet zeker of OpenSuSe hier ook mee om kan gaan. Inmiddels heb ik de startup documentatie gevonden en ben daarin gerustgesteld.

Met Kubuntu heb ik unetnootin altijd gebruikt en is altijd goed gegaan ook touwens met Live-CD’s van bijvoorbeeld Clonezilla en G-Parted.

Helaas heb ik op dit moment een langzame internetverbinding, ik moet nu nog zeker een half uur wachten voordat ik de juiste versie op de USB stick kan zetten en dan aan de slag kan.

Bedankt voor de informatie.

Groetjes
Kees

Welkom, welkom.

Allereerst even een misverstand uit de wereld: Kubuntu is niet dood, hoeveel berichten je daar ook over gelezen mag hebben. Canonical heeft alleen de financiele stekker eruit getrokken, en daarmee Kubuntu verklaard tot een spin-off ipv een officiele versie. De staf/ontwikkelaars van Kubuntu hebben al bekend gemaakt gewoon door te gaan, zij het dan als vrijwilligers (en dat was deels ook al zo).

Als je op dit moment nog Kubuntu hebt draaien, kun je een stick ook via de terminal commando’s maken. Je hebt dan een 8 GB stickje nodig (de DVD past sowieso niet op een 4 GB), en moet het pakket ‘syslinux’ installeren in Kubuntu, dat zou het programma ‘isohybrid’ moeten bevatten, en dat heb je nodig om van de DVD een live bootable stick te maken. Van de LiveCD’s kan dat heel makkelijk met imagewriter of unetbootin, maar de DVD is wat anders opgebouwd en werkt niet vanaf een stick/externe schijf als je dit niet eerst doet. Je opent een terninal venster, gaat naar de map waar de ISO staat en doet

sudo isohybrid [openSUSE-12.1-DVD-x86_64.iso](http://download.opensuse.org/distribution/12.1/iso/openSUSE-12.1-DVD-x86_64.iso)

Daarna is het zaak om uit te vinden, welk “device” de stick is, en kun je met het “dd” commando van de ISO een bootable USB stick maken. Mocht je 't op deze manier willen doen, omdat je met andere manieren op problemen stuit, laat het dan maar even weten, dan helpen we je er wel doorheen.

Voorlopig breek de DVD download van 64bits versie op de laatse 8% steeds af. Ik denk dat ik het maar met de live-cd versie ga doen met internet aansluiting dan hoop ik alles toch binnen te halen.

En ja je hebt gelijk wat betreft Kubuntu, dat vertelde het verhaal ook. Maar ik vond het een goede aanleiding om nu eindelijk mijn gedachten omtrent OpenSuSe eens in daden om te zetten.

Ik ga nu stoeien:)

Groetjes
Kees

De versie zal er niets toe doen, wel je internetverbinding. En zelfs dat niet. Als je er behoefte aan hebt om op een andere manier te downloaden: Index of /distribution/12.1/iso , daar vind je ook torrent bestanden.

Via USB lukte dus niet. Dan maar met de live cd en nu werk ik via OpenSuse. Was dus snel gepiept. Ik zit alleen nog een beetje met de taal te klooien. De linux versie van SuSe imagerwriter werkt zoals beschreven dus hoop ik dat het daar wel goed mee gaat want de laptop van mijn vrouw ga ik natuurlijk ook doen. Dat is wel eenvoudiger want die heeft geen dualboot.

Moet ik ik met imagewriter ook nog wat doen om met de USB stick een de DVD versie op te starten?

Groetjes
Kees

Zo, lekker enthousiast bezig. Voor zover ik weet hoef je met imagewriter niets te doen, maar als je toch 't bovenstaande commando op de ISO loslaat (eerst syslinux installeren, daar zit isohybrid bij in.) zou 't in ieder geval goed moeten gaan. Zo niet, dan post hieronder eens de output van

su -c 'fdisk -l'

PS. Met de USB stick/schijf ingeplugd.

Op zich lijkt het met image writer nu goed te werken, ik kan het dinsdag pas testen, dus duurt dat even. Ik heb nu wel een klein probleempje, ik heb er verder nog niet naar kunnen kijken maar de windows partities kan ik wel lezen maar daar kan ik niet naar schrijven. Dat laatste is erg vervelend. Ik heb daar mijn documenten staan, ook die ik in linux maak. Bij Kubuntu had ik daar geen last van, terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat dit misschien is fstab geregeld wordt, klopt dit of heb ik weer ergens een klok horen luiden en zoek ik me te pletter naar de klepel.

Op zich lijkt nu alles verder wel goed te werken, ik ben nu bezig om alles weer naar mijn hand te zetten en in dat opzicht is er weinig anders met Kubuntu of Open SuSe met KDE.

Groetjes
Kees

Je hebt waarschijnlijk “ntfs” niet in /etc/filesystems staan. Bij mij (ik doe geen windows) staat er dit in:

@laptop:~> cat /etc/filesystems
vfat
hfs
minix
reiserfs
*

als dat bij jou ook zo is moet je er dit van maken door met rootrechten een regel toe te voegen met “ntfs”.

@laptop:~> kdesu kwrite /etc/filesystems

zo moet het er erna uitzien:

@laptop:~> cat /etc/filesystems
vfat
hfs
minix
reiserfs
ntfs
*

systeem herstarten en klaar.

Zo ziet het er nu ook uit en na het opnieuw opstarten kan ik nog niet naar de windows schijven schrijven.

In Fstab staat:

/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part8 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part6 /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part7 /home                ext4       defaults              1 2
/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part2 /windows/C           ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part5 /windows/D           ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
proc                 /proc                proc       defaults              0 0
sysfs                /sys                 sysfs      noauto                0 0
debugfs              /sys/kernel/debug    debugfs    noauto                0 0
devpts               /dev/pts             devpts     mode=0620,gid=5       0 0

Ik heb gezien dat het in openSuSe wat anders staat dan voorheen in Kubuntu maar weet natuurlijk niet hoe het moet staan in openSuSe. Misschien zie jij een oplossing?

Vervolgens loop ik nu tegen een nieuw probleempje aan. Ik heb een HP printer en daarvoor heb ik HPlib geinstalleerd (omdat ik daar in Kubuntu ook mee werkte) maar er wordt geen printer gevonden (netwerkprinter) gewoon gezocht op de manier waarmee ik het altijd gedaan heb via de network/ethernet/wireless optie maar dan wordt er geen printer gevonden. Had ik daar eerst iets anders moeten doen?

Groetjes
Kees

Ik ben natuurlijk even wat verder gaan zoeken om de printer aan de praat te krijgen en nog eens gekeken of alle HPlips geinstalleerd zijn. Er zijn er 3 pakketten en alle 3 geinstalleerd dus dat lijkt goed. Als ik handmatig laat zoeken op het ipadres dan wordt de printer wel gevonden maar krijg ik hem niet toegevoegd. Ik krijg dan de volgende foutmelding:

“Printer queue setup failed. Could not connect to CUPS Server. ls user added to “lp” group(s)”

Dit klinkt niet goed, zover was ik wel. Inmiddels heb ik een error-log gevonden van Beheer CUPS en daar staan wel een paar belangrijke aanwijzingen in denk ik maar ik kan er nog niet veel mee:

W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No limit for Validate-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No limit for Cancel-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No limit for Cancel-My-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No limit for Close-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No limit for CUPS-Get-Document defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No JobPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No JobPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No SubscriptionPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:15:20:59 +0000] No SubscriptionPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No limit for Validate-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No limit for Cancel-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No limit for Cancel-My-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No limit for Close-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No limit for CUPS-Get-Document defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No JobPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No JobPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No SubscriptionPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:15:41:18 +0100] No SubscriptionPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
E [12/Feb/2012:15:42:13 +0100] [CGI] Unable to scan "@LOCAL"!
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No limit for Validate-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No limit for Cancel-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No limit for Cancel-My-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No limit for Close-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No limit for CUPS-Get-Document defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No JobPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No JobPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No SubscriptionPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [12/Feb/2012:16:04:48 +0100] No SubscriptionPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No limit for Validate-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No limit for Cancel-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No limit for Cancel-My-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No limit for Close-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No limit for CUPS-Get-Document defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No JobPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No JobPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No SubscriptionPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:34:28 +0100] No SubscriptionPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No limit for Validate-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No limit for Cancel-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No limit for Cancel-My-Jobs defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No limit for Close-Job defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No limit for CUPS-Get-Document defined in policy allowallforanybody and no suitable template found.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No JobPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No JobPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No SubscriptionPrivateAccess defined in policy allowallforanybody - using defaults.
W [13/Feb/2012:15:42:01 +0100] No SubscriptionPrivateValues defined in policy allowallforanybody - using defaults.
E [13/Feb/2012:16:37:03 +0100] [cups-driverd] Bad driver information file "/usr/share/cups/drv/sample.drv"!
E [13/Feb/2012:16:37:18 +0100] Returning HTTP Forbidden for CUPS-Add-Modify-Printer (ipp://localhost/printers/Officejet_6500_E709a) from localhost
E [13/Feb/2012:16:37:29 +0100] Returning HTTP Forbidden for CUPS-Add-Modify-Printer (ipp://localhost/printers/Officejet_6500_E709a_fax) from localhost
E [13/Feb/2012:16:38:24 +0100] [cups-driverd] Bad driver information file "/usr/share/cups/drv/sample.drv"!
E [13/Feb/2012:16:38:31 +0100] Returning HTTP Forbidden for CUPS-Add-Modify-Printer (ipp://localhost/printers/Officejet_6500_E709a) from localhost
E [13/Feb/2012:16:40:43 +0100] Returning HTTP Forbidden for CUPS-Add-Modify-Printer (ipp://localhost/printers/Officejet_6500_E709a_fax) from localhost
E [13/Feb/2012:16:41:21 +0100] Returning HTTP Forbidden for CUPS-Get-Devices (no URI) from localhost
E [13/Feb/2012:16:41:21 +0100] [CGI] CUPS-Get-Devices request failed with status 401: Verboden
E [13/Feb/2012:16:42:29 +0100] Returning HTTP Forbidden for CUPS-Get-Devices (no URI) from localhost

In de hoop dat iemand hier iets mee kan.

Groetjes
Kees

Printer werkt!! Schijnbaar kan je alleen als su de printer installeren. Met het commando:

su -c hp-setup 

start je dus het setupprogramma. Helaas lukt dit niet de eerste keer maar na het afsluiten en opnieuw opstarten werkte het wel dus het printer probleem is nu opgelost nu alleen nog het kunnen schrijven naar windows schrijven :slight_smile:

Ik hoop dat iemand mij daarvoor de oplossing kan geven…

Groetjes
Kees

YES!! Oplossing gevonden en het betreft fstab:
Als je je windowsschijven in fstab wijzigd van

/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part2 /windows/C           ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part5 /windows/D           ntfs-3g    users,gid=users,fmask=133,dmask=022,locale=nl_NL.UTF-8 0 0

in

/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part2 /windows/C           ntfs-3g    defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST9500325AS_5VEDHASW-part5 /windows/D           ntfs-3g    defaults              0 0

en dan opnieuw opstart werkt het weer zoals het moet.

Iedereen bedankt voor het begeleiden naar de juiste denkwijze.

Groetjes
Kees

Ja die printers gaat alleen met su maar dat weet je nu ook, vergeet je nooit meer.

Hoop dat de overstap je bevalt en blijvend mag zijn.:slight_smile:

Gefeliciteerd. Je bent er zelf al uitgekomen. Mijn volgende vraag was inderdaad geweest om je fstab eens te posten. Bij openSUSE moet je voor een aantal dingen wat doen. Heeft alles te maken met security, en niets anders. Als je nl. wel schrijfrechten hebt op je windoe schijven, kun je ook doodleuk systeembestanden weggooien of overschrijven met iets anders. De gevolgen kun je dan wel raden. En komen helaas nog al eens voor.

In iedere distributie is wel wat voor en tegen. Zelf vind ik het niet erg om weer allerlei nieuwigheden te ontdekken (wel leuk zelfs). Op de laptop van mijn vrouw staat alleen nog maar linux in de vorm van Kubutu maar ik ben een backup aan het maken van haar /home partitie. Zegt dit genoeg?
Als het goed gaat met de DVD op USB (ik zag dat ik maar 1,1GB van de DVD binnen had gehaald dus die komt opnieuw naar binnen) dan hoop ik voor 4 uur haar laptop omgetovert te hebben :slight_smile:

Groetjes
Kees

Dat heb je met “nieuwe systemen” het werkt soms net even iets anders daarom schoot die fstab me in het hoofd en ben ik nog eens verder gaan zoeken. Die schrijfrechten voor de windows schrijven vond ik nogal belangrijk want ondanks dat je een hoop kan verpesten is het me ook wel gelukt om windows via linux te herstellen :slight_smile:

Nogmaals allemaal bedankt, ik durf me gelijk in het volgende avontuur te storten.

Groetjes
Kees

Één ding is echt verschillend met de *buntu varianten: YAST !!!. Ik heb ook wel wat *buntu PC’s helpen beheren, maar liep er tegenaan dat de dagelijks beheerder -niet al te secuur- veel te vaak met nano systeembestanden moest editten om dingen voor elkaar te krijgen die je onder openSUSE gewoon met Yast kunt doen. Tip: wil je iets op systeemgebied, kijk/zoek dan eerst in softwarebeheer of er ook Yast modules voor zijn.