Oude laptop

Heren/dames,

Ik heb een oude laptop met de volgende specificaties:
*Processor: Intel pentium 4, met 1,50 Ghz

Memory 748,5 MiB
Free memory 7,9 MiB (+ 266,5 MiB caches)
Free swap 870,0 MiB

Display info: nATI technologie inc
Model: Radeon LW
2D driver: Radon
3D driver R100 classic (7,10)*

Windows xp prof. draaide er eigenlijk best goed op.
Ik probeer helemaal over te stappen naar OpenSuse, dus het heeft mijn voorkeur om ook deze laptop over te zetten naar OpenSuse.

Ik heb een poging gedaan om OpenSuse 12.1 er op te installeren.
Het resultaat is eigenlijk bedroevend, :?zo traag.:?

Zijn er instellingen aan te passen zodat het systeem enigszins bruikbaar wordt.
Of moet ik voor dit systeem overstappen naar PuppyLinux!

Om te beginnen is mij niet helemaal duidelijk wanneer het resultaat “bedroevend” is. Je zegt “Ik heb een poging gedaan om OpenSuse 12.1 er op te installeren.”. Is dat geslaagd? Of is het daar al bedroevend?

Als de installatie geslaagd is en het “bedroevend” op het gebruik slaat, dan vergeet je te vermelden waarmee je het systeem eigenlijk belast. En dat lijkt me toch belangrijk te weten.
Desktops zoals KDE an Gnome zijn vrij “zwaar”, maar bijv. LXDE zou veel soepeler moten gaan.

Deze specificatie

*Memory 748,5 MiB
Free memory 7,9 MiB (+ 266,5 MiB caches)
Free swap 870,0 MiB
*

Begrijp ik niet helemaal. Dit gaat over geheugen gebruik (van wat eigenlijk?). Maar hoeveel geheugen je nu eigenlijk hebt is mij een raadsel. Dat kan aan mij liggen, maar normaal is dat één getal.

Henk,

Allereerst bedank voor je snelle reactie.

De term bedroevend is gebruikt omdat het systeem na installatie erg traag is!
De installatie is probleemloos verlopen. Wel iets langer dan normaal, maar niet hinderlijk.

De traagheid treed al op na de normale opstart. Ik heb het vermoeden dat de grafische mogelijkheden het systeem zo zwaar belast dat er geen geheugen meer overblijft voor de overige applicaties. Kan je de instellingen van de grafische instellingen aanpassen?

Ik heb op de desktop KDE draaien.
LXDE heb ik nog niet geprobeerd.
Maar je begrijpt denk wel dat het mijn voorkeur heeft om in 1 type desktop wil blijven werken.

De gegeven over het geheugen heb ik gehaald van de info welke Suse mij geeft.
Ik heb in de machine 1 sim van 512 en 1 van 256 MB zitten.

Ik hoop dat deze aanvulling jou een completer beeld geeft.

Vriendelijke groet, Jkvl

Juist, die eerste regel is dus het fysieke gehuegen, de andere regels gaan over gebruik. Als je weer eens computer uitvoer geeft, doe dat dan inclusief het commando. We kunnen dan in een klap zien wat je deed. Nu is dat raden. En zet dat hier tussen CODE tags (dus niet schuin of zo) dat bewaart de layout die de computer maakt, laat duidelijkl zien dat het van de computer is en voorkomt rare interpretaties zoals smileys. http://forums.opensuse.org/english/information-new-users/advanced-how-faq-read-only/451526-posting-code-tags-guide.html

Ik denk dat 768 MB aan de krappe kant is. Hoe groot is trouwens je Swap ruimte?
Maar als een systeem gaat swappen maakt de grootte van de swapruimte ook niet zoveel uit, dan gaat je performace naar beneden.

Je zou in ieder geval in KDE de desktop effecten kunnen uitzetten (als dat al niet zo is). Persoonlijk begrijp ik toch al niet waar die voor nodig zijn. Hoofdmenu > Systeeminstellingen > Uiterlijk en gedrag … > Desktopeffecten. Daar linksboven in Algemeen het kruisje weghalen.

Deze informatie komt uit “konqueror sysinfo:/”, Henk. Ik kijk daar zo nu en dan op mijn server naar en zie dan:

*Memory 15.7 GiB
Free memory 294.3 GiB (+ 14,5 GiB caches)
*
Ik heb daar geen swap.

@jkvl: Voor alle duidelijkheid:

• LXDE is niet heel anders dan KDE, maar wel een stuk lichter.
  • Als je ruimte genoeg hebt, kun je ook beide installeren (als KDE kan, kan LXDE er vast wel bij)
  • Je kunt dan je KDE programma’s gewoon op LXDE draaien. Het zware van de KDE desktop als totaal ben je dan voor een gedeelte kwijt. Op mijn laptop “vliegen” KDE programma’s op onder LXDE.

Al met al mag dit wat mij betreft sowiewo niet “bedroevend” genoemd worden, omdat aan de minimum hardwarevereisten op maar net voldaan wordt, het resultaat zou je dan “naar verwachting” kunnen noemen :D. Overigens denk ik, dat 't niet eens zozeer het geheigen is, maar de graphische kaart/chip, die al die Plasma niet aankan.

Ik kan er maar niet aan wennen daa mensen allerlei GUI programmaas de gegvens laten interpreteren die je gewoon met een commando kunt opvragen :frowning:

In ieder geval vind ik da je moet zeggen hoe je aan iets komt als je het hier presenteert. Dan kunnen we nog eens kijken hoe het bij ons zit en vergelijken.

En die rare Plasma, gaat die niet uit als je desktopeffecten uitzet?

da’s voor mij eigenlijk niet anders, ware het niet, dat mijn kinders ook allemaal openSUSE draaien met KDE, en die doen dat precies zo. De info is ook hetzelfde.

En die rare Plasma, gaat die niet uit als je desktopeffecten uitzet?

Nope, zonder Plasma helemaal nix KDE desktop. Het is wat de naam zegt: een soort laag van intelligent plasma, gooi er maar wat in, en plasma weet wel wat er mee moet gebeuren. Widgets etc. “drijven” daar in Draai in een testaccount maar eens “plasma-desktop” de nek om, dan is je hele desktop meteen weg. En die desktop effecten, daar wil ik een andere keer best nog eens een boom over opzetten. Dacht er eerst niet zoveel anders over, maar heb mijn mening daarover behoorlijk bijgesteld. En dan heb ik 't niet over magische lampen Nz., maar bijv. wel over wiebelende vensters :slight_smile:

Henk,

De geheugen gegevens heb ik gewoon afgelezen uit MyComputer gegevens.

In KDE de optie uiterlijk en gedrag uitgezet, een hele verbetering.
Het resultaat is nog onvoldoende. Het systeem is wel een stuk sneller maar blijft te traag om mee te werken!

Ik heb LXDE er op gezet. Helemaal prima!!!
Het grafische is leuk maar het moet niet ten koste van de snelheid gaan.

Ik heb jullie aardig in de wiek geschoten met de term “bedroevend”.
Dat is niet de bedoeling! Maar het systeem was zo traag dat je er niet mee kan werken.
Dan kan je er beter puppylinux op draaien. Ik heb een hele oude laptop (uit 1996)
pentium 2, snelheid 768 en 128 mb intern geheugen. Dit apparaat werkt nog met een redelijke snelheid op dit besturingssysteem.

Ik kan heel slecht al de commando’s onthouden en heb altijd het o ja effect. Dus ik ben, net als zo vele, verslaafd aan de GUI.

Ik ga voorlopig aan de slag met LXDE, bevalt het niet dan kan ik altijd nog in de weer met een andere Linux distributie.

Microsoft is bezig om in zijn nieuwe versie in te bouwen dat het op nagenoeg elke pc weer kan gaan draaien. Dus de oude apparaten kunnen dan weer uit de kast om Microsoft weer op te kunnen installeren. OpenSuse zal naar mijn bescheiden mening deze ontwikkeling moeten volgen!

Ik ben voorlopig weer gered heren.
Hartelijk bedankt voor de inspirerende info en tot horens!

Jan

Leuk dat je redelijk tevreden bent.

Ik denk niet dat wij “in ons in de wiek geschoten” voelen. Het was alleen niet duidelijk of dat bedroevend sloeg op je “poging tot installeren” of op je normale gebruik. (lees zelf maar na). Ook is “bedroevend” niet zo’n erge exacte omschrijving. Het gaat om computers, dus zorgvuldigheid en exacted zijn belangrijk.

Ook maakt het mij niet uit hoe je aan bepaalde gegevens komt. Maar vertel er bij waar/hoe je iets gevonden hebt. Denk nooit dat een ander “het ook gewoon zo doet”. Het is al heel moeilijk genoeg om te helpen als je niet naast iemand zit.

In zijn wiek geschoten, kent u die uitdrukking? Als kind dacht ik dat dat hetzelfde betekende als “een klap van de molen gehad hebben”. Ach, van beide laat ik het oordeel graag aan anderen over. Net als Henk doe ik wat ik hier doe, omdat ik 't wil doen en 't leuk vind.
@jan: zo erg is 't allemaal niet Ik denk dat 't komt omdat wij allebei al wel gemerkt hebben, dat mensen erg dramatisch kunnen doen over wat hun uitgerekend nou weer overkomt op een moment dat helemaal niet goed past. Dingen als “enorm irritant”, “vreselijk instabiel”. daar ben ik zo langzamerhand leesblind voor. “Bedroevend” is dan een welkome variant, en heeft gewerkt: Henk en ik hebben er beide op gereageerd :D. Wat er bij mij bij meespeelt, is dat “enorm”, “vreselijk” en “bedroevend” niet meetbare qualificaties zijn die gebruikt worden in een verband waarin wij graag een meetbaar iets willen zien. “Opstarten tot login duurt 5 minuten, is dat normaal?” is wat helderder.