Na enig tobben op mijn HP pavilion laptop met opensuse 12.3 ben ik toch maar weer teruggegaan naar 12.2 en heb besloten om de updates in de gaten te houden en wel om de volgende redenen: - De voltooing van de volledige systemd intergratie geeft problemen met sommige daemons, dit blijkt ondermeer bij service configuratie met Yast. - De kernel heeft een aantal irritante bugs die ondermeer een kernel oops veroorzaken zodra ik mijn wifi firmware probeer te installeren. Hierdoor wordt de kernel ook op andere punten instabiel. - De latency performans van de kernel zuigt, nu moet ik hierbij wel eerlijk zeggen dat ik altijd zelf mijn kernels optimaliseer… Voor velen van jullie die dit lezen zal dit allemaal te geeky zijn maar neem maar van mij aan dat je het beste nog een paar maanden kan wachten totdat er een serie updates is geweest die de problemen oplossen. Ik zal proberen de updates bij te houden en er over te berichten als ik kan, ik was eigenlijk van plan om een test situatie te creeren in een virtuele machine maar eigenlijk zie ik daar het nut niet van in omdat de omstandigheden te verschillend zijn…
Geeky? Mwah. Je zou eens in de “Articles” sectie moeten kijken naar de scripts van James (jmcdaniels). Die heeft o.a. een prachtig script gemaakt waarmee je kernels kunt bouwen, geheel naar eigen smaak en configuratie.
De bug met het installeren van de broadcom firmware is bekend, wordt aan gewerkt. Het is gebleken dat de firmware wel geactiveerd wordt. Maar …
Broadcom blijft lastig. Als je firmware helemaal in eigen hand wilt houden, en dan niet op tijd distribueert in de juiste kanalen … Er zijn al bedrijven die linux op de desktop gebruiken waar Broadcom netwerkkaarten uit den boze zijn. Arch gebruikers hebben er ook last van. Broadcom released een nieuwe driver versie, werkt-ie niet met de bestaande firmware. En de nieuwe mag nog niet gedistribueerd worden.
Inmiddels heb ik een vijftigtal 12.3 installaties gedaan, ben dit nog niet tegengekomen. De Lenovo van mijn vriendin had helemaal geen netwerkverbinding, maar dat was onder 12.2 ook zo. Driver sources voor de bedrade kaart opnieuw gecompileerd, geinstalleerd, kabel erin, klaar. Vervolgens werden na toevoeging van de Packman repo, automatisch de broadcom pakketten geselecteerd. Vervolgens mekkerde 't systeem over onjuiste firmware, heb toen b43-firmware geïnstalleerd, /usr/sbin/install_bcm43xx_firmware gedraaid (geen kernel panic, maar die heb ik ook al één keer gezien), reboot, klaar. Ze maakt ivm met werk overal en nergens netwerkverbinding en is daar zeer tevreden over.
Je hebt me wel aan het denken gezet, als ik nou eens gewoon en distro update zou doen met zypper dan blijft die brakke broadcom zooi gewoon werken want als het goed is zal is wel de standaard kernel updaten maar niet mijn gemodificeerde 3.4.33.1.0_1 kernel toch? En de source code heb ik ook al veilig gesteld dus… Wat is dat trouwends voor gezeik dat je bij opensuse kernel-devel package als afhankelijkheid nodig hebt om modules te compilen voor de kernel-source package, de kernel source is toch gewoon los te compilen? En dan de schoonheids foutjes in het systeem zelf, ach ik denk dat er nog wel een hele serie updates komen, suse kennende… Ik ga dit serieus in overweging nemen joh, maar ik wil er nog wel goed over nadenken want ik wil absoluut niet dat dit eindigd met een vern**kt systeem…
Geeky?
Zo veel vraagtekens voor een geek,
whatever, 12.3 is de beste versie tot zover mischien ligt het aan je hardware.
en in wat voor situatie (omgeving) gebruik je opensuse dat je je eigen kernel zou willen bouwen?
Ik zou betere hardware aanschaffen, daarboven op is het leuke van linux werkt het niet dan herschrijf je het en het werkt wel, of is dit te geeky?
Nog even voor de goede orde: het gedonder met Broadcom heeft niets met (open)SUSE te maken, maar alles met Broadcom. Geven ze na lang zeuren wel de broncode van de drivers vrij, maar dan mag je de passende firmware er weer niet bij meeleveren. Ondertussen krijg ik ze meestal wel aan de praat, met behulp van de broadcom-wl pakketten.
Wat is jouw reden om te werken met een “gemodificeerde” kernel? En wat houden die modificaties precies in?
He, he.
Eindelijk heb ik een opluchting misschien erkenning over de door mij eerder geposte probleem over de firmware installatie van Broadcom
Het heeft mij de nodige uurtjes en ergenis gekost. Ik ging sterk aan mijn zelf te twijfelen.
Maar dat ik dit lees is mijn vertrouwen volledig terug lol!
Groet,
Wim van Pelt
Had ik daar toch ook al aangegeven? Wat ik zelf het vervelendste vind is dat we in het verleden Live images gehad hebben, waarbij de driver en firmware meegeleverd werden. Die mochten dan niet vanzelf geïnstalleerd worden…, maar je wist in ieder geval dat 't moest kunnen werken.
Ik heb ondervonden dat in Yast, ifup wel verbonden is. Het probleem is dat het radio verkeer tussen kaart en router niet mogelijk is of werkt. Probleem licht dus absoluut in de driver v.d. firmware.
Groet,
Wim
Het is óf ifup, óf Networkmanager. Als Yast is ingesteld op ifup, kun je de networkmanager (applet) wel draaien, maar geen invloed uitoefenen op de verbindingen.
Jammer, begrijp jou. Maar vraag mij toch af het volgende af? Zowel in yast, ifup als networkmanger heb ik ondervonden dat de verbinding tot stand komt maar er zoals gewoonlijk tussen zender en ontvanger ook het radioverkeer goed moet verlopen. als er geen radioverkeer mogelijk tussen zender en ontvanger vica versa dan werkt niets ook al zie je dat beiden verbonden zijn. We moet misschien dan maar gebarentaal invoeren tussen router en kaart ;):\Dat bedoel ik. Het gaat dus niet om dat het nu of wel ifup of networkermanger is. Daar heb ik geen probleem. Het zit hem dus in de frimware en driver zoals jij ook alreeds aangaf. Geloof mij heb als vodoende gezocht en kom toch regelmatig tegen, vragen over de mij eerder voorgelegde connectie problemen. tussen kaart en wireless router.
Groet,
Wim
Het technisch aspect van WiFi ken ik. Als de onderhandelingen tussen router en client niet goed verlopen wordt er geen IP adres uitgedeeld(router) / verkregen(client) en is er dus geen verbinding. Als je “ziet” dat ze verbonden zijn, dwz. de wifi-kaart van de client krijgt een IP van de router, en er is toch geen internet verbinding, dan kunnen er eigenlijk maar 2 dingen aan de hand zijn:
- De router, het modem, de provider, doet niet aan ipV6, en dat staat tegenwoordig standaard aan, in elke linux distro.
- De routering verloopt niet goed. Een bekende bij ifup is het niet opgeven van het IP van de router in de routering tab. Wat zowel voor bedrade als draadloze netwerken een goede test is, is om statisch te confgureren: zelf een IP (binnen de netwerkrange) geven, DNS’en 8.8.8.8 en 8.8.4.4, Gateway je router IP.
Ik zal 's even zoeken, Larry Finger heeft een geweldige handleiding voor wireless geschreven, met allerlei scritps. Heb daar al wel eens iets exotisch van broadcom (een appelapparaat) mee aan de praat gekregen.