opstartprobleem

Hallo iedereen op dit forum,
Deze week een schone installatie van opensuse 11.4 Gnome gedaan, en mijn 5 jaar oude
Medion (aldi) computer draaide als een zonnetje op dit besturingssysteem.
Echter nadat opensuse een groot aantal updates ophaalde die ik vervolgens netjes installeerde gaat het niet goed.
Bij het opstarten op het moment dat het splashscreen moet komen, valt de monitor spontaan in de slaapstand.
Terwijl hij voor de update keurig en snel opstartte.
De computer blijft vervolgens aan en gaat volgens mij gewoon door met opstarten, maar dat is op het gehoor.
Het scherm blijft zwart.
Weet iemand een oplossing voor dit probleem, ik ben nl. nog niet zo goed thuis in opensuse.

Hoi Cees,

Allereerst welkom bij de OpenSuse forums. Zou je misschien wat meer informatie over je systeem kunnen geven? Dan is het voor ons een beetje makkelijker om je te helpen.

Wat heb je veranderd aan het systeem voor de updates werden geinstaleerd? Heb je andere repositories geactiveerd?

Probeer hem eens op te started in Failsafe. Dit moet als het goed is een optie zijn in je menu die je ziet voor dat het systeem opstart. Doet hij het daarmee wel?

Ha Cees, van harte welkom

Even ter verduidelijking: info over met name:
Videokaart

Meestal is dit een resolutieprobleem. Als het goed is staat er ook een “vga=…” opdracht op de optie regel. Kun je die hier ook posten, en vertellen wat voor Monitor + resolutie je hebt? Uit wat je beschrijft haal ik dat 't eigenlijk meteen na het GRUB bootmenu al mis is.
Nog een optie: probeer eens op te starten van de openSUSE 11.4 GNOME LiveCD, gaat alles dan wel goed ?
Maar, zoals Dexter1979 al schrijft, probeer vooral eerst Failsafe. En raak niet in paniek, ga niet opnieuw installeren, dit is te repareren, alleen even uitzoeken wat er gerepareerd moet worden.

Hallo iedereen, ik was effe een paar dagen weg, maar goed.
bedankt voor jullie reacties Dexter1979 en Knurpht, ik was al bijna aan het opnieuw installeren! ik wacht er nou toch even mee. dit is het systeem:
Medion Pc Mt6 met P4 3.4 GHz Nvidia 6600 Gt met Vga en DVI FIntern 1.5 Gb.
In de failsafe mode doet hij het wel, maar ik kan daar niks mee. Nog geen verstand van maar dat komt!
Met de live cd doet hij het ook, het probleem begon ook pas na de eerste updates, terwijl tie ervoor zo mooi draaide.
Je krijgt dus het menu waar je voor failsafe kunt kiezen, doe je niks dan start hij op, en dan gaat het eigenlijk al snel mis.
De computer gaat door en het scherm gaat in de slaapstand.
Er staat daar trouwens VGA= 0x31a
Repositories zijn het zelfde als de softwarebronnen in Ubuntu neem ik aan Dexter1979? nee niks aan veranderd.

Probeer eens om achter vga=0x31a een spatie en dan “nomodeset” te typen, en dan op te starten, in de normale modus, en laat ons dat weten wat er gebeurt.

Met “nomodeset” zoals je aangaf start hij wel op, en volgens mij functioneerd alles!

Ben natuurlijk door blijven zoeken, ik heb nu bij YaST - systeem - bootloader. de standaard bootregel geselecteerd, vervolgens bewerken.
De VGA modus ingesteld die bij de monitor hoort, en “nomodeset” toegevoegd achter aan de parameter voor de comandoregel. (met spatie)
En ziedaar! het werkt.
Ik weet niet of dit een goede oplossing is maar nu start tie wel op.
Of is dit op termijn niet voldoende, b.v. na een update ofzo???

Je kunt dat nu ook "persistent maken door de opdracht permanent toe te voegen aan de opstartregel in /boot/grub/menu.lst, achter de optie vga=… wel eerst gevolgd door een spatie :
Maak daartoe eerst een reservekopie:

su -c 'cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst.backup'
(rootpassword ingeven)

Dan in KDE:

kdesu kwrite /boot/grub/menu.lst
(rootwachtwoord ingeven)

of in GNOME:

gnomesu gedit /boot/grub/menu.lst

Zet nu achter de vga=… een spatie en dan “nomodeset”, zonder de aanhalingstekens. Opslaan, en bij de eerstvolgende "boot’ staat de optie al op de regel en wordt meegenomen. Zo hoef je 'm niet elke keer in te typen.

Een ander iets dat je kunt checken, is:
Yast - System - Sysconfig editor.
Zoek naar “KMS”, er wordt maar één instelling gevonden. Ga daar heen, en zet de waarde op “yes”. Voor zover ik 't weet hoort dit hetzelfde te doen als het toevoegen van de nomodeset optie.