Opstartprobleem Laptop HP Compaq 6710b, Intel graphics GM965/GL960 en openSUSE 13.1

Graag hulp bij het volgende:

Op bovengenoemde laptop heb ik openSUSE 12.3 met XFCE altijd zonder problemen gedraaid. Nu heb ik er openSUSE 13.1 met XFCE naast gezet en boot met GRUB2. Beide systemen starten op, maar alleen 13.1 hangt bijna altijd (ja, echt) net voor het grafische inlogscherm. En dat gebeurt ook als ik in de safety mode van 13.1 start.

Door te switchen naar tty kanaal 1 met ctr-alt-F1 kan ik inloggen. Als gewone gebruiker kan ik dan door startx te typen niet de GUI starten. Maar door daarna met su root te worden, kan dat wel.
Ook xdm kan ik opstarten in tty1 als root door het volgende commando te geven (tip van iemand op de releaseparty):

/etc/init.d/xdm restart

Ik krijg dan het inlogscherm, log in als normale gebruiker en alles loopt normaal verder. Afsluiten gaat ook normaal. Herstarten meestal niet.

Het gekke is dat hij af en toe wel normaal opstart, dus zonder kunstgrepen.

Ik kom er zelf niet uit en misschien dat er bollebozen onder jullie zijn, die hier wel wat mee kunnen. Allereerst de output van de volgende commando’s:

lspci -nnk | grep VGA -A2

00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (primary) [8086:2a02] (rev 0c)

Subsystem: Hewlett-Packard Company Compaq 6710b [103c:30c0]

Kernel driver in use: i915

uname -r
3.11.6-4-desktop

rpm -qa |grep intel

libdrm_intel1-2.4.46-3.2.2.x86_64

vaapi-intel-driver-1.2.0-2.1.1.x86_64

intel-gpu-tools-1.3-5.1.2.x86_64

ucode-intel-20130906-6.2.x86_64

xf86-video-intel-2.99.906-12.1.x86_64

libdrm_intel1-32bit-2.4.46-3.2.2.x86_64

De output van Xorg.0.log, geeft volgens mij niet echt iets te zien (ik ben immers na het starten van xdm gewoon opgestart), maar hier is het:
SUSE Paste

Eigenlijk maakt dit probleem op mij de indruk dat xdm niet de tijd krijgt om te kunnen starten, door een iets te krappe timing. Maar dat zijn slechts mijn tien centjes. Als ik verder nog iets aan info moet geven, zal ik die graag verstrekken.

Hoi allen,

Zoek ik weken naar een oplossing. Plaats een forumbericht. En krijg meteen daarna de heldere ingeving dat het kan liggen aan het proces van het opstarten van het loginvenster en niet aan de Intel Driver of Systemd, wat ik eerst dacht.

Even gezocht: er blijken veel bugs te zijn gemeld over openSUSE 13.1 geinstalleerd met XFCE als interface en het niet kunnen opstarten van de GUI, zoals hier vermeld: https://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/492295-13-1-xfce-fails-display-gui-login-2.html](https://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/492295-13-1-xfce-fails-display-gui-login-2.html)Hier worden precies dezelfde problemen gemeld, zoals ik hier ook deed.

Oplossing:
1 Open /etc/sysconfig/displaymanager in een teksteditor
2 Pas de regel DISPLAYMANAGER=Lightdm aan door bijvoorbeeld xdm (afgrijselijk lelijk en primitief) of gdm te kiezen. Ik had KDE er al bij geinstalleerd en heb gekozen voor kdm.
Je krijgt dan: DISPLAYMANAGER=gdm
3 Opslaan en herstarten systeem
Als het goed is, kun je nu gewoon opstarten.

Is het dan toch waar dat iedere vraag die je stelt een antwoord heeft dat je zelf kent, omdat je anders de vraag niet had kunnen stellen? Stik, had ik maar filosoof moeten worden in plaats van hobby-nerd.
Maar ik heb dit probleem nu naar tevredenheid omzeild.

rotfl!
Inderdaad is het niet ongebruikelijk dat het moeten formuleren van je probleem er toe leidt dat je het “ineens ziet”. Een stap die je voor jezelf zo logisch vond dat je er niet eens over dacht dat je hem nam , moet je dan beschrijven en … eureka.

Ik ken dat ook van vroeger als mensen met dikke pakken papier (programma lijsten, link lijsten, geheugendumps) bij je kwamen en je gingen uitleggen hoe (zij dachten dat) het werkte. Vaak riepen ze dan: “Oh, ik zie het al” (let op “al”, na drie dagen zuchten en steunen) en gingen blij weer weg: “Bedankt hè”. Ik begreep dan zelfs nog niet wat het probleem was. :wink:

Het is de belangrijkste reden waarom ik mensen in draden hier probeer te dwingen om dingen uit te leggen. Om te formuleren wacht je dacht dat er zou moeten gebeuren en te beschrijven wat er in werkelijkheid gebeurde. Zelfs als het onderwerp mij niets zegt, kun je vaak al zien dat de beschrijving onvoldoende is (kort gezegd: “hij doet het niet”).

Jouw geval is een beetje anders, maar volgens mij is het feit dat je het opschrijft voor een ander, voldoende aanleiding om daarna net een anders geformuleerde Google zoek te doen. En die geeft dan ineens de oplossing.

Zo is het maar net. We zullen nooit meer klagen als je om het versienummers vraagt. :stuck_out_tongue:

Ja, dat is toch waar :D.

Tjonge, eind van het jaar komt eraan en meneer wordt filosofisch.:open_mouth:
Voorzichtig daarmee hoor.
:wink: