Na gisteren updates (die ik dagelijks met zypper patch en zypper up uitvoer) te hebben toegepast gisteren wil de pc sinds vanmorgen niet meer starten met de gewone kernel-desktop, alleen de failsafe kernel wil laden.
Toen ik dat merkte heb ik in YAST - sysconfig editor splash uitgezet, zodat ik hopelijk iets kon zien, maar het flitst allemaal te snel voorbij. Handmatig laden (y ingeven voor iedere stap in het bootproces) heb ik ook ingesteld via YAST -sysconfigeditor. Maar dat wordt niet uitgevoerd, hij start dus alle scripts op zonder dat ik iets moet bevestigen mety(es).
Maar goed, wat gebeurt er na die instellingen precies:
Ik doe de pc aan, GRUB verschijnt en laadt de desktop-kernel. Het opstarten begint en de scripts worden uitgevoerd, sommige met het rode FAIL (zoals altijd). Dan verschijnt het logoscherm van openSUSE. Maar dan wacht ik tevergeefs op het verschijnen van het inlog venster waarin ik naam en wachtwoord kan ingeven (KDM is overigens gewoon standaard openSUSE).
Als ik daarna reboot en in GRUB de failsafe kernel laadt, start alles op, ik kan inloggen en de deskotp wordt geladen (zonder 3D effecten).
Ik heb vervolgens de kernel-default geinstalleerd, maar dan gebeurt precies hetzelfde: de gewone kernel start niet op, de failsafe wel.
Net twee weken geleden de boel vers geïnstalleerd (op een nieuwe pc) en nu al gelazer. :’(
De grafische chipset staat in mijn handtekening, net als de kernel versie. Ik heb de ATI driver geïnstalleerd met atiupgrader script, omdat de manier beschreven in de SDB niet werkte en deze wel. http://forums.opensuse.org/content/46-ati-driver-atiupgrade.html
Ik weet nog niet zoveel van de ATI drivers en config, omdat ik altijd nVidia kaarten heb gehad. Maar dit was simpel te installeren en het werkte meteen.
Ik heb de inhoud van warn.log van toen ik het probleem voor het eerst had hierbij gevoegd. SUSE Paste
En hier Xorg.0.log SUSE Paste
Andre, ik ken de APU niet. Deduceren en induceren dus.
Vraag 1: heb je al geprobeerd wat er gebeurt als je opstart met “nomodeset” op de optieregel?
Vraag 2: heb je een /etc/X11/xorg.conf bestand? Zo ja, kun je die ook even op Paste zetten?
Vraag 3: kun je output posten van
uname -a
Vraag 4: gebruik je Virtualbox met een bridged ethernet verbinding? Ik zie allemaal virtualbox dingen gaan draaien
Vraag 5: kun je inhoud van het bestand Documents/tail-100-XsessionErrors.txt in Paste zetten. Dat bestand maak je zo aan
Het kan bijna niet anders of dit is veroorzaakt / ontstaan door een kernel-update. Nou draai ik Tumbleweed en heb dus een veel nieuwere kernel. Daarmee kom ik meteen bij een eventuele oplossing: de meest recente stabiele kernel gaan draaien. Da’s niet heel spectaculair, repo toevoegen en switch naar die repo maken. Is mijn redding geweest met 3 ASUS netbookjes waar zo’n nieuwe Intel Cedar in zit.
uname -a
Linux linux-40g7 3.1.10-1.9-desktop #1 SMP PREEMPT Thu Apr 5 18:48:38 UTC 2012 (4a97ec8) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
Vraag 4: ik heb virtualbox vandaag gedeïnstalleerd, net als Xen hypervisor etc., met behulp van yast - softwarebeheer (Ik zie voorlopig af van virtualisatie).
Vraag 5: Helaas kreeg ik een foutmelding
tail -100 ~/.xsession-errors > ~/Documents/tail-100-XsessionErrors.txt
bash: /home/pietje/Documents/tail-100-XsessionErrors.txt: Bestand of map bestaat niet
Ik ga nu slapen, zoals brave burgers horen te doen. Morgen zal ik weer naar je reactie kijken.
Haal “Documents/” er maar tussen weg. Denkelijk heb jij “Documenten”. Dat “~/” is namelijk je home, zonder dat ik daarbij hoef te weten of dat pietje of keesje moet zijn :D. Het “>” wil zeggen “stuur de output hiernaartoe”, een bestandsnaam erachter, klaar, zet je er bijv. “> /dev/null” neer, dan verdwijnt de output in het luidklinkend niets.
Als e.e.a. onder de 12.1 meegeleverde kernel wel goed liep, zou ik daarnaar terugkeren: Softwarebeheer - zoeken op kernel-desktop, pakket aanklikken, onderin op tabje versies, dan de standaard meegeleverde kernel selecteren, het systeem selecteert automatisch de andere kernelpakketten, of geeft je meldingen waarbij je die keuze kunt maken. Vervolgens rechts klikken op het pakket kernel-desktop en “beschermd” maken, dan wordt de kernel niet meegenomen bj updates.
Tsja, dat is natuurlijk waar. Blijkbaar was ik toch wat slaperig gisteren. SUSE Paste
Als e.e.a. onder de 12.1 meegeleverde kernel wel goed liep, zou ik daarnaar terugkeren: Softwarebeheer - zoeken op kernel-desktop, pakket aanklikken, onderin op tabje versies, dan de standaard meegeleverde kernel selecteren, het systeem selecteert automatisch de andere kernelpakketten, of geeft je meldingen waarbij je die keuze kunt maken. Vervolgens rechts klikken op het pakket kernel-desktop en “beschermd” maken, dan wordt de kernel niet meegenomen bj updates.
Tsja, dat heb ik gedaan: de kernel uit repo 12.1 oss. Maar het systeem start met precies hetzelfde probleem. Heb ik wel de juiste kernelversie?
Het is nu:
uname -a
Linux linux-40g7 3.1.0-1.2-desktop #1 SMP PREEMPT Thu Nov 3 14:45:45 UTC 2011 (187dde0) x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
André, als ik 't goed begrijp gaat 't al mis voordat je in kunt loggen. Dan had die .xsession-errors ook niet zoveel zin.
Kernel versie is OK.
Heb je na 't downgraden van de kernel ook de ATI driver opnieuw geïnstalleerd? Die maakt volgens mij, net als de NVIDIA installer, zelf een kernel module voor de draaiende kernel. Als je dat nog niet hebt gedaan, zou dat de eerste stap moeten zijn.
Blijkbaar gaat er bij het starten van X -> kdm iets mis, anders zou je gewoon 'n login scherm moeten krijgen. Kun je op dat moment wel bij een konsole?
Het gaat inderdaad mis, net voor de inlogopties verschijnen.
Ik heb de ATI driver opnieuw geïnstalleerd, door eerst de rpm te verwijderen en daarna met /usr/bin/atiupgrade weer opnieuw te installeren.
Ik kan de tty kanalen gewoon bereiken met ctr-alt 2 of ctr-alt-F6 enzovoort en kan zodoende inloggen via de konsole schermen die daar worden aangeboden. Moet ik daar iets doen?
Het blijft aan me knagen dat de failsafe optie in GRUB wel werkt. Voor alle zekerheid geef ik daarom de opties waarmee GRUB de kernel-desktop laadt:
radeon.modeset=0 resume=/dev/sda5 splash=silent quiet showopts.
Gert Jan, ik heb het probleem gevonden en opgelost. Er was iets heel anders aan de hand.
Ik heb een dual monitor opstelling met onze TV. En wat blijkt nu? Het KDM inlogscherm verschijnt op de TV, ook als die uit is!
Daar klopt iets niet, want mijn primaire scherm (ingesteld in AMD èn in KDE instellingen - scherm en monitor - Grootte en oriëntatie) is het beeldscherm en niet de TV. Mijn bureaublad komt na het invullen van gebruikersnaam en wachtwoord wel op het primaire scherm, maar KDM dus niet.
Ik kwam erachter, toen ik KDM zo had ingesteld dat niet het SUSE thema werd vertoond als login scherm, maar een zelf gemaakt thema. Toen viel het me op dat de schermafbeelding maar half werd vertoond. Toen viel het kwartje.
Blijft raar dat kdm zijn inlog venster vertoont op de secundaire monitor, zelfs als die uit staat, maar goed. Hij start normaal op, met 3d effecten/openGL en alles doet het weer. Voortaan trek ik dus de hdmi stekker uit de TV. Wat mij betreft is het klaar of jij moet me kunnen vertellen hoe ik kdm wel goed kan instellen. Maar heel dringend is dat niet.