Opera

Als ik nuon site benader, wordt ik er uit gegooid. Tevens kan ik in Opera geen video sites bekijken. Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen? Dit programma is bijgeleverd bij Opensuse 11.3

Dag Stamgasten47, welkom hier.

Waarschijnlijk heb je nog geen plugins geïnstalleerd, en waarschijnlijk ook de juiste codecs nog niet. Ik ben zelf een jarenlange Opera gebruiker, op een enkel incident na zonder klachten. Welke video sites? Als het gaat om Silverlight aangedreven sites, is er inderdaad een probleem. Uitgerekend met HTML5 in het zicht, heeft M$ geprobeerd dan maar in videostreaming de macht weer in handen te krijgen, en zitten wij met de pech dat nogal wat NL sites er meteen opgedoken zijn.
Een link hier om je multimedia verhaal op orde te krijgen staat hier: Mutlimedia - Packman in het Kort
Ik zou daarnaast ook nog ‘mplayer-plugin’ installeren.

Mocht je er niet uitkomen, schroom niet, er zijn hier altijd wel mensen die willen helpen.

Ik ben bij LOI linux aan het studeren. Ik heb helemaal geen ervaring met installeren. Kunt u mij zeggen hoe ik een plugin installeer? Dank!

In Firefox kun je ook externe plugins installeren, maar dat wilde je niet weten.

Vraag: heb je de instructies uit de link gevolgd?
Als je dat gedaan hebt, heb je in ieder geval al kennis gemaakt met het software beheer.
Plugins installeer je ook via Software Beheer.

Ten eerste moet je Flash Player geïnstalleerd hebben, zoek in Yast2-Software Beheer naar ‘flash-player’, als het vakje in de lijst rechts leeg is, klik het dan aan, er verschijnt een groen vinkje
Daarna zoek je op ‘mplayer’, klik op het lege hokje naast ‘mplayer-plugin’
Klik op Accepteren,
Het kan zijn dat het systeem meldt dat het nog meer gaat installeren, accepteer dat.
De instalatie vindt plaats

Start nu Opera op, en type in de adresregel “about:plugins”, je zult dan zien dat de Mplayer plugin en Flash player geïnstalleerd zijn.
Bezoek nu Youtube om Flash te testen, en een site die bijv. WMV streamt.

Overigens: ik wist niet dat de LOI tegenwoordig Linux cursussen heeft. Als ik eerlijk moet ben, heb ik in de paar jaar hier op de forums meer geleerd, dan in 15 jaar werken als systeembeheerder.

mplayer kan ik niet vinden in software beheer, zoeken. Adobe flash player heb ik geinstalleerd. Ik werk het liefste met firefox. Deze heb ik staan op mijn computer, maar ik kan hem niet installeren. Firefox 3.6. Er is geen installatie bestand, na het uitpakken. Ieder geval bedankt voor de moeite.

Als je de standaard installatie doet, is FF meteen geïnstalleerd. Net als OpenOffice.org en een heleboel andere software. Wil je zeggen, dat dat bij jou niet zo is? Dan is er echt iets helemaal niet goed.

Als je “mplayer” niet kunt vinden, heb je de instructies uit de link niet opgevolgd. Een onderdeel daarvan is namelijk het toevoegen van de installatiebron van Packman. Deze bevat enorm veel software, o.a. op het gebied van multimedia (bijv. codecs voor allerhande muziekformaten) die niet vrij verspreid mag worden.

Hoe heb je eigenlijk geïnstalleerd, daarmee bedoel ik:
openSUSE versie?
KDE/Gnome?
32/64bits ?

Als iemand geen Firefox heeft op een linux installatie beginnen er bij mij namelijk bellen te rinkelen. Elke distro installeert Firefox, één van de boegbeelden van de open source.

Nix te danken, ik zie al lang genoeg, dat mensen die ik help weer anderen helpen. En dat vind ik prachtig.

Ik wil even helemaal op nul. Ik heb firefox 3.6.12 tar bz2 uitgepakt. Hoe installeer ik deze? Tevens heb ik flashplayer geinstalleerd in de consule. Deze geeft aan dat deze is geinstalleerd. Welke file moet ik gebruiken om firefox op mijn computer te installeren en dan als firefox het doet, hoe moet ik de flash player actief maken in firefox.

Ik ben beginnend. Ik ben al weken bezig en ik krijg het maar niet voor elkaar.

Met dank en groet,

Leo

Vergeef me de uitspraak, maar je zit op het verkeerde pad, Leo, installeren vanuit tar.bz2 files is tegenwoordig hoge uitzondering. Wat je daar hebt is de broncode van Firefox.

Om je te kunnen helpen, moeten we inderdaad helemaal bij het begin beginnen:
Hoe heb je openSUSE geïnstalleerd, van wat voor media(CD/DVD), welke versie en voor welke desktop omgeving(Gnome/KDE) heb je gekozen? Dit zijn dingen die we echt even moeten weten, om je goed te kunnen helpen.

Of zit je in een konsole te werken en heb je helemaal geen desktop omgeving (daar bedoel ik mee, dat je een bureaublad hebt, een taakbalk etc.

Normaal gesproken heb je na de installatie een grafische desktop, met ikoontjes, menu, systeemvak en wat dies meer zij. Heb je dat?

Wanhoop niet, al helemaal niet als je een tweede computer hebt om online mee te zijn tijdens de installatie…

Zet in ieder geval je huidige pogingen om FF geïnstalleerd te krijgen maar even in de ijskast, is gewoon niet de manier. Al krijg je 'm uitgepakt, dan nog moet je gaan compileren, en daar heb je een ontwikkelomgeving voor nodig, die niet standaard geïnstalleerd wordt.

Wat gebeurt er overigens als je in een terminal venster ‘firefox’ intypt?

Amsterdam, 2 december 2010

Hartelijk dank dat je me zo helpt.

Antwoord op je vragen:

1. Ik heb opensuse 11.3 geinstalleerd via een dvd.
  2. Ik gebruik de KDE
  3. Ik ga in KDE via consule programmeren.
  4. Als ik firefox intyp in het consule venster ga ik naar de site van opensuse.org.

Hoe nu verder?

Leo

Dag Leo,

Dan is Firefox (FF) geïnstalleerd en werkt dus ook. Standaard is de start pagina van opensuse.org ingesteld. Als je Ubuntu als linux neemt gaat FF standaard naar de homepage van Ubuntu.
Je kunt nu, net als onder Windows in Internet Explorer, in de adresbalk een adres typen, en zo browsen. In ‘Bewerken - Voorkeuren’ kun je o.a. instellen wat jouw startpagina is, en kun je zien welke plugins er op je systeem zijn geïnstalleerd.

Wat bedoel je precies met: hoe nu verder?
Wat bedoel je met: via console programmeren?

Als je FF vanuit het startmenu wilt opstarten, kijk dan eens wat er gebeurt als je in het vakje bovenin het menu ‘fire’ intypt. :slight_smile:

Edit: ga eens naar http://youtube.com en klik een filmpje aan, als dat werkt, werkt de flash-plugin ook met Firefox.

Hartelijk dank.

Firefox doet het ook, met de flash player. Echter het is een oude versie van FF. Om een spel te doen bij myspace, heb ik de nieuwe versie nodig van FF en dat lukt niet. Ik gebruik de terminal om te programmeren in Linux. Hoe nu verder, bedoel ik mee, wat voor tips heb je voor me, zodat ik verder kan uitproberen.
Het gaat dus om FF 3.6 wat niet gaat.

Groet, Leo

Aha. Welke versie van FF heb je dan nodig. Of, heb je de naam/een link, naar het spel.

De officiele versie van FF is gewoon nog niet hoger.

Om goed uit de voeten te kunnen met openSUSE, is het zinvol dat je een idee krijgt van hoe je dingen doet.
Wat programmeer je in de terminal, het ontgaat me nog steeds?

Hartelijk dank, weer voor de support. Het gaat om FF 3.6. Dat krijg ik niet voor elkaar. De oude versie van FF is inderdaad goed. Maar ik kan bijv. myspace niet gebruiken in de oude versie. Mijn vraag is dan ook, hoe krijg ik FF 3.6 aan de praat en hoe krijg ik de flash player in FF 3.6 aan de praat.

Alvast bedankt,

Leo

ik zie nu pas dat je gereageerd hebt om mijn vorige mail. myspace.com. In de terminal geef ik commando’s op om bijv. de directory te bekijken. Ls, of Dir. Op de site van FF is 3.6 versie te verkrijgen.

Je installeert in linux zelden of nooit vanaf een site. Als je 11.3 geïnstalleerd hebt, heb je al FF 3.6, maar het probleem zit 'm niet in FF.
In principe is er geen enkele noodzaak om in een terminal programmaas te starten. Alleen om output te zien te krijgen, als iets het helemaal niet doet.

Wat gaat er precies niet goed op MySpace? Dat is me nog steeds niet duidelijk.
Naar ik begrijp kun je Youtube wel bezoeken. Daar worden alle video’s via Flash weergegeven, dus Flash werkt gewoon. Als dat niet zo is, laat het dan even weten.