OpenSUSE (X) freezed na log-in

Ik gebruik OpenSUSE 11.4 Milestone 5. Volgens deze guide heb ik de nieuwste nVidia driver geinstalleerd:
SDB:NVIDIA the hard way - openSUSE

Deze installatie verliep niet goed, ik kreeg tijdens de installatie een foutmelding, waarna ik het systeem gereboot heb. Sindsdien loopt SUSE vast na het inloggen, waarschijnlijk nadat X gestart is.

Ik heb heel weinig ervaring met Linux, maar het is wel duidelijk dat die driver roet in het eten gooit. Hoe kan ik de originele driver herstellen? Alvast bedankt.

Dag, welkom hier !!!

Ten eerste: weet je dat een Milestone nog helemaal niet af is? Dat dat beslist geen stabiele release is?
Twee: inderdaad, X probeert de nvidia driver te gebruiken, en die is er niet of niet goed.

Probeer dit eens, en laat dan even weten wat het resultaat is:
In het opstartmenu (bootloader, GRUB) type je op de “Opties” regel:

init 3

Je krijgt nu een login: te zien, log daar in met je gebruikersnaam en wachtwoord, en doe:

su -c 'rm /etc/X11/xorg.conf'
(root wachtwoord invoeren)

Als het systeem niet meldt, dat het bestand er niet is, is het belangrijk dat we eerst weten wat er “niet goed” ging bij het installeren van de NVIDIA driver.
Als er geen melding komt, het commando gewoon wordt uitgevoerd, kun je opnieuw opstarten door:

su -c 'init 6'

Het systeem zou dan moeten opstarten.

Maar even terugkomend op mijn “Ten eerste”, je maakt het jezelf wat gemakkelijker door 11.3 te installeren. Dat is de laatste stabiele release.

Ik denk inderdaad dat ik vanavond gewoon 11.3 erop knal, had ik inderdaad ook voor moeten kiezen. :slight_smile: Las dat je voor 11.3 gewoon een one click install hebt voor NV drivers.

Bedankt voor je hulp!

Nix te danken. Ook de zgn. “hard way” is niet echt moeilijk. Ik voer zelf nooit ‘nvidia-xconfig’ uit, omdat ik het nog voor het eerst moet meemaken dat een NVIDIA kaart niet werkt met de driver en openSUSE, zonder dat te doen. De hardwaredetectie en -configuratie regelen dat wel tijden het opstarten.