openSUSE start niet meer

Als ik openSUSE wil starten krijg ik de volgende melding

you need to load the kernel first

Ik heb naast openSUSE ook nog linuxmint 10 geïnstalleerd op het begin starte openSUSE gewoon netjes op maar nu niet meer.

Ik denk dat je toch iets meer moet vertellen. Ik denk niet dat veel mensen hier een multiboot van openSUSE met linuxmint hebben en we kunnen dus alleen maar raden wat er precies bij jou is gebeurd of wat je allemaal ziet.

Is deze foutmelding het eerste wat je ziet bij een reboot (na het scherm van je BIOS) of krijg je eerst nog een GRUB menu waar je kan kiezen wat te booten. En zo ja is dat het openSUSE GRUB bootplaatje of dat van linuxmmint of nog iets anders. Je ziet het begint voor ons die willen helpen al gauw heel erg vaag te worden.

Heb ik net weg gehaald :slight_smile: Ik had ze beiden voor een tijdje maar heb Linux Mint toch maar verwijderd. Deed er verder weinig mee.

Ik wilde ook hetzelfde vragen.

Als je Linux Mint 10 hebt geinstaleerd na OpenSUSE dan heb je de Linux Mint Bootloader. Deze heeft een verwijzing na de OpenSUSE Kernel die was geinstaleerd bij de Linux Mint Instalatie. Als OpenSUSE heeft een kernel update gedaan dan is de verwijzing naar openSUSE in de bootloader weg.

Het probleem is namelijk dat de beide Linux distributies alleen hun eigen Boot loader kunnen updaten bij een Kernel update. Als jij de Grub van een andere distributie hebt dan heb je met de standaard instalatie een probleem. Linux Mint haalt de oude kernel standaard niet weg bij een update, OpenSUSE doet dit wel en dus klopt de verwijzing niet meer.

Kijk eens op deze website van een OpenSUSE Moderator Swerdna. Die heeft een mooie pagina hoe je het beste Grub kan opzetten door de verwijzingen te veranderen zodat ze niet ‘kapot gaan’ bij elke Kernel update.

Multiboot OpenSUSE from Ubuntu ← Als je de Linux Mint bootloader hebt
Multiboot Ubuntu from OpenSUSE ← Als je de OpenSUSE bootloader hebt

Als je vragen hebt dan stel je ze maar. We zullen je altijd proberen te helpen :slight_smile:

openSUSE start weer op er was een kernel update geweest, maar het was niet aangepast in de grub van mint 10.

Waarschijnlijk heb je mint als laatste geïnstalleerd en heeft die “grub overgenomen”.
Soms kan het lonen een afzonderlijke /boot-partitie te maken dan heb je dit soort problemen niet zo gauw.