Dag forumleden,
Het ging lange tijd goed hier met openSUSE 12.1 64bit, maar deze week heb ik het weer eens weten te verknallen.
Wat is er gebeurd?
Op een avond viel de stroom in heel het dorp uit. Ik was op dat moment aan de pc, op suse.
Tijdje erna was er wel stroom, maar nog geen internet. Nu had ik eens wat tijd om mijn partitites op orde te brengen.
Verschillende linuxen die ik nooit gebruikte erafgegooid en de vrije ruimte gebruikt om de datapartities te vergroten. Enkele logische partities kon ik niet verwijderen vanwege de plaats waar die stonden. Aan de partities van twee linuxdistros die ik nog regelmatig gebruik ben ik niet aan geweest. Dat zijn Ubuntu 11.10 en openSUSE 12.1 die respectivelijk op schijf 1 en schijf 2 staan.
Daarna geprobeerd op te starten, maar de mbr was foetjie. Dat kwam waarschijnlijk omdat ik een ongebruikte Ubuntu had gewist op de eerste primaire partitie. Hier was ik verder vanafgebleven, dus kon hierop opnieuw een Ubuntu zetten.
Weer opgestart en deze os startte goed, alsook de oudere Ubuntu 11.10.
OpenSUSE -die op een tweede fysieke schijf staat in een logische op het einde van een extended partitie- wil niet meer opstarten.
Nu zag ik wel dat de tabel er heel anders uit was gaan zien. Vroeger stond OpenSUSE op sdb10, maar nu is dat sdf7 geworden.
Dat komt door het verwijderen van partities en tijdens de nieuwe installatie van Ubuntu op de eerste partitie stak er ook nog een sd kaart in de pc.
Nog eens die Ubuntu opnieuw geïnstalleerd, maar dit keer zonder kaart of wat dan ook voor dataschijfjes in de usbpoorten.
Opnieuw krijg ik openSUSE niet gestart, omdat die nog steeds wil proberen een sdb10 te starten en die is er dus niet meer.
Zoals gewoonlijk bij mijn pcproblemen is het ook nu weeral warrig, juist nu ik probeer de boel hier wat overzichtelijk te maken…