Ik had openSuse Leap 15.2 KDE geïnstalleerd en de basis werkt uitstekend.
YouTube filmpjes kijken geen probleem maar toen ik trachtte filmpje te kijken op sites van Tv-zenders lukte dit niet, ik kreeg een melding dat het videoformaat niet ondersteund werd dus besloot ik zowel de multimedia codec als adobe flashplayer te installeren maar de problemen bleven zich herhalen.
Eerlijk gezegd is openSUSE een afrader voor Linux nieuwkomers. Er zouden heel veel dingen wat simpeler mogen en als openSUSE zo verstandig is dit te doen denk ik zelfs dat het kan uitgroeien tot de grootste distro.
Ik ben 7 jaar geleden gestart met Linux Mint maar het laatste jaar heb ik al meerder distro’s uitgeprobeerd omdat Linux Mint (en andere op Ubuntu gebaseerde distro) problemen geven op deze laptop.
LMDE Linux Mint debian werkt wel goed maar het probleem daar is dat de oude kernel dan weer voor moeilijkheden zorgt bij het afsluiten. en hoewel Linux mint debian editie niet als makkelijk omschreven wordt is deze veel simpeler dan openSUSE
MX-linux XFCE (ahs) en KDE werken zonder problemen
Mageia en PCLinuxOS werken ook prima.
Dus openSUSE: ZORG VOOR EENVOUD EN TEVENS DAT ALLES WERKT ZOALS HET HOORT.
Ik zal openSUSE zeker in de gaten blijven houden en als er in de toekomst verbetering in komt zal ik zeker weer keren.
Je moet gebruiken wat je zelf het handigst/leukst/prettigst vind.
En wat multi-media support betreft, dat wordt op allerlei plaatsen uitgelegd. En zeker ook in de bovenste, klevende, draden vam het sub-forum Multi-media hier.
In de praktijk alleen het toevogen van Packman en daarna “switch naar Packman” uitvoeren. Heb ik in minstens 10 jaar nooit een probleem mee gehad.
Ik denk dat ik Opensuse toch terug ga installeren en er linux mint of mx linux naast installeer, zo kan ik geregeld eens met opensuse werken en er rustig aan wennen. Ik was aan het denken om tumbleweed te nemen daar dit een rollende release is maar is deze stabiel genoeg voor dagelijks gebruik?
Jij vindt kennelijk het feit dat Tumblweed een rollende release is een argument om daar voor te kiezen. Ik zou zeggen, daar is het ook voor gemaakt: voor degenen die graag een rollende release hebben. Ik hoor daar niet bij. Het lijkt mij dus niet zinvol om daarop commentaar te leveren.
Ik ben één van de aanhangers van het idee dat in deze tijd ‘rolling’ de beste weg is. Durf ook wel te zeggen dat TW in dagelijks gebruik net zo stabiel is als Leap. Gebruik TW ook voor alles: laptop, desktop/server, singleboard computers ( een paar Rpi’s ). Installeer wel altijd met btrfs en snapshots geactiveerd. Gaat er dan een keer iets niet goed, dan is een rollback naar het laatste snapshot in seconden gedaan, en hup alles weer ok.
Ik denk wel dat het een beetje afhangt welke software je gaat installeren en welk hardware je gebruikt.
Een paar keer na een update van Tumbleweed had ik alleen nog maar een knipperende cursor
Heb een Nvidia-kaart en de drivers van Nvidia komen wel eens een beetje later dan de nieuwste kernel.
Gebruik je btrfs dan kun je snapshots gebruiken om je systeem te herstellen.
Paar weken geleden kon ik een hoop spellen van Steam niet meer spelen (was iets met Vulkan-drivers)
Voor alles is er oplossing maar (persoonlijke mening) denk ik dat Leap dan wat stabieler is.
Tumbleweed zelf is erg stabiel maar vaak gebruik je ook software van derden.
Zeg niet dat je niet Tumbleweed moet gebruiken, maar als je het gaat vergelijken met Linux Mint (gebaseerd op een LTS distro)… er zijn verschillen en je zult zaken tegen komen die je niet hebt bij een LTS.