opensuse op vm workstation 8

hallo

ik moet voor mij studie opensuse gaan leren nu zit ik met een probleem.

als ik opensuse installeer op vmware workstation 8 werkt de installatie volgens mij normaal.
specs vm :
1 processor
1.1 gb memory
20 gb hdd(scsi)
nic staat op nat
mount vanaf iso op de lokale schijf

na de installatie start suse gewoon maar bij het plaatje van de kameleon op de tak blijft hij hangen, druk ik op esc dan zie ik daar ‘started purge old kernals’.
hier blijft hij een tijdje op staan daarna komt hij op de volgende stap ‘clearing temp directorys’ .
na dit loopt hij vast heb hem er niet meer dan 4 uur oplaten staan omdat windows zoiets had ik wil nu updaten.

ik draai het op een acer Aspire v3- 771

ik hoop dat jullie me kunnen helpen ben er al flink wat uren me bezig.

sorry voor de spel fouten en alvast bedankt,
sander

Ha Sander, welkom.

Goeie studie moet dat zijn, als ze studenten openSUSE laten leren :D. Ik moet zeggen, dat ik geen recente ervaring heb met VMware, wel met Virtualbox, waarin ik o.a. Milestone- en beta-releases test. Een eerste start van het systeem kan iets langer duren, maar 4 uur is absurd, dan “hangt” er inderdaad iets. Nou kan dat meerdere oorzaken hebben. Één ervan is dat de iso niet 100% OK is. Heb je de md5sum van de download gecontroleerd, dan wel de media check uitgevoerd? De md5sum moet gelijk zijn aan die op de site (voor de gedownloade iso), de check moet helemaal goed zijn. Een tweede punt dat ik zie, is dat je maar 1 GB RAM aan de VM hebt toegekend, da’s wel aan de krappe kant.
Als ik het goed begrijp loopt alles tijdens de installatie prima. Kun je vertellen van welke iso je geïnstalleerd hebt? Misschien een foto/screenshot posten van de konsole (die zie je als je tijdens het booten op Esc drukt) op het moment dat de VM blijft hangen?

voor de md5 heb ik winmd5sum -nullriver software gebruikt met de direct link van opensuse.org krijg ik dit bestand openSUSE-12.3-DVD-x86_64.iso
van mij programa krijg ik md5 sum 02f33a86ff8e89c415f59da2618f4930 terug en op de site staat deze 97f597271a21b0877969321a3e09bc8f

ik weet niet of ik het goed heb gedaan

voor ram heb ik hem nu 3 gb gegeven laptop had maar 4 maar vandaag was er voor my windows server project nog 4 bij gekomen anders werkte dat ook niet snel.

ik heb nu ook toegang via school bij workstation 9 als dit kan helpen update ik hem graag.

hij is nu nog 1 keer blijven hange bij ‘reached target bluetooth’ naar een reset begon hij vrijwel meteen met auto configuratie, en kan ik inloggen ook nadat ik hem nog een aantal keer heb opnieuw opgestart dus het lijkt opgelost.

bedankt voor het helpen toch heb ik nog een vraag hoe dat met die md5 sum nu zit want ik wil dat eigenlijk wel weten :slight_smile: als het niet teveel tijd kost en u dat zou willen doen.

groeten
sander

Die md5sum**moet **gelijk zijn. Anders is je download corrupt. Ik kan je dan ook nu al vertellen, dat de media check van de installer ook zal melden dat het installatie medium niet OK is.

Ik raad je aan om een Live image voor KDE of GNOME te downloaden, de md5sum te checken en als die OK is de VM daarvan op te starten. Aangezien er dan een desktop omgeving opgestart wordt (van waaruit je ook kunt installeren) kun je goed zien of de instellingen van de VM OK zijn.
Een ander iets: ik gebruik zelf in VM’s alleen 32bit installaties. Één van mijn vorige laptops kon geen 64bits VM’s draaien alhoewel het ding zelf prima draaide op 64bits openSUSE.

Voor zover ik weet mag de versie van VMware niets uitmaken. Een onder 6 aangemaakte VM moet het onder 9 gewoon doen.