hoe kunnen we “echt” openSUSE Leap 42.1 testen?
ik zie geen repo voor packman, of kijk ik er over?
wie kan me verder helpen. zou dit weekend eens mijne 13.2 overzetten (herinstall from scratch) naar de milestone 2.
Je kijkt nergens overheen, die repos zijn er nog niet. Kan ook niet, Leap is nog veel te veel aan verandering onderhevig, de andere repos “hangen” daarop en zouden vol continu pakketten aan het herbouwen zijn. Meestal komt Packman rond de tijd van de laatste beta, eerste release candidate met de eerste essentiële pakketten (codecs etc), de packagers van de andere repos beginnen dan ook al met hun repos te laten bouwen voor de nieuwe versie, en die worden dan publiek vrijgegeven als de Gold Master release ( niet publiek, voor intern gebruik om de iso’s etc te verspreiden over de mirrors, dvd’s te laten maken etc ) er is ( zo’n twee weken voor de echte release ). Het gaat bij het testen van de Milestones nog puur om de distro zelf.
Ik weet niet wat je met die 13.2 installatie doet, maar als dat je normale werksysteem is, zou ik dat maar niet doen. Toch een beetje vervelend als je naar je bank moet gaan op een testsysteem.
Mijn 13.2 staat in een backup via CloneZilla, die staat in 5min terug
Echter …
- mijn test laptop heeft leap en daar draait het de Plasma 5 goed. (alsook tumbleweed)
- op mijn main desktop heb ik een multischerm van 1x1920x1080 + Uhd die één groot werkvlak bied.
daar heb ik problemen, loopt vast (zelf op tumbleweed of 13.2 @ plasma 5)
nu ging ik eens kijken als het probleem nog bestond met leap milestone 2 met kde5
en eventueel verdere acties ondernemen om dit probleem op te lossen.
op het net vind ik nergens dat iemand een vastloper heeft van de huidige (lees 5.3 versie) plasma 5.
Ik denk niet dat een Milestone release de oplossing kan bieden voor problemen, de Milestone cyclus is er één van bugs fixen, maar ook nieuwe introduceren (door nieuwere versies, andere software).
Vaak zijn bij vastlopers in Plasma5 “oudere” applets de oorzaak. Ik ben daar zelf vrij rigoreus in, heb ook geen desktop-aanpassingen waar mijn leven van afhangt, dus gooi ik dan, terwijl ik niet ingelogd ben, alle plasma-configuratiebestanden weg:
rm -rf ~/.config/plasm*
waarmee ik een default Plasma5 desktop krijg. Nog niet meegemaakt dat die crashte, behalve op NVIDIA kaarten die met nouveau werken. Daar zijn ook bug reports van. Overigens is de workaround om dan de NVIDIA driver te installeren.
Wel als de plasma 5.4 een betere ondersteuning bied dan de 5.3 op uHD gebied.
Dat is waarschijnlijk mijn probleem, want op de desktop met fullhd heb ik dit niet.
het falen zit (denk ik toch) in de plasma, waarbij dat ik gnome ook eens ging testen of lxde op de leap milestone 2
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat uHD een issue is voor Plasma. Dat is nl. van scratch af gebouwd op schaalbaarheid, het mocht niet meer uitmaken wat beeldschermdiagonaal, resolutie enz. zijn, Plasma moet meeschalen. Maar, ik sluit niks uit.
bij volgende test bleek het probleem toch te zijn met Plasma5 + GPU nivdia kaart.
voor het moment heb ik een volwaardige plasma 5 draaiend op openSUSE 13.2.
hetvolgende heb ik ondernomen
standaard install openSUSE 13.2 @ kde4 (lege /home)
closed nvidia driver erop (via one-click)
plasma5 geïnstalleerd via yast2
daarna repos toegevoegd:
http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/Frameworks5/openSUSE_13.2
http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/Applications/openSUSE_13.2
om up to date te worden een zypper dup uitgevoerd.
Bottom line, kan nu eindelijk testen
na een dagje kan ik zeggen dat plasma5 stabiel draait
en voor de leap 42.1 release heb ik ook het vertrouwen terug, wel beperkt omdat ik de closed nvidia driver zal moeten gebruiken…
Je test dan niet meer Leap 42.1 uit de titel van je post.
Overigens zag ik ook wat voorbij komen mbt het volgende:
in ~/.config/kwinrc staat bij nogal wat mensen
Backend=Xrender
, men geeft aan dat dit wijzigen in
Backend=OpenGL
het crashen van Plasma5 stopt.
idd, maar hoe kan ik leap testen als plasma5 direct, lees achter 1min, vastloopt.
nu heb ik idee hoe plasma5 is op een toekomstige stabiele versie zal lopen.
want we spreken hier over een andere desktop, het is niet kde4 naar kde4 hé.
(ik heb véél service menu’s/scripts lopen die gemaakt zijn op kdialog)
te bekijken en te testen
Ik heb openSUSE-Leap-42.1-DVD-x86_64-Build0160-Media.iso draaien in Virtualbox ( op een OpenSuse 12.3 ) en deze gedraagt zich vreemd. Opengeklapte menu 's die niet meer dicht klappen bijvoorbeeld en zaken die niet opstarten. Ziet er wel goed uit, maar lijkt nog wel een weg te gaan te hebben. Iemand ervaring mee?
Er is ook nog een lange weg te gaan. De Milestone releases kun je beschouwen als (pre-) alpha. Na de Milestones volgen nog de beta(s), de RC (release candidate(s)) en de GM (Gold Master, alleen voor intern gebruik: ontwikkelaars, stafleden Nz. zodat die weten waar ze 't over hebben als de release echt is vrijgegeven ), en op 5 november is het dan zover. Waar de distro baat bij heeft is dat zoveel mogelijk mensen onvolkomenheden als die jij signaleert als bug rapporteren.
Een ander iets: openSUSE 12.3 wordt niet meer ondersteund. Theoretisch zou beschreven fenomeen zelfs daar zijn oorzaak kunnen vinden, al denk ik 't niet, omdat ik minstens één melding zag die lijkt op wat jij beschrijft.
Milestone release, nu word mij veel duidelijk.
Ik heb nooit de start pagina van firefox aangepast dus ik zie als eerste altijd een openSUSE pagina.
Een week of twee terug was die pagina ineens veranderd, en heb ik twee knoppen, Thumbleweed of Leap installeren.
Dus ik klikte op leap installeren, maar zag pas later dat ik 13.2 gedownload had.
Toen snapte ik het even niet meer, maar nu dus wel.
Er ontstaat inderdaad makkelijk verwarring, er is ook discussie over geweest op de mailing list. Maar, omdat er nogal wat andere zaken op het programma staan, is besloten om de nieuwe voorpagina toch live te laten gaan.
Bij installatie in een VM komen overigens nogal wat variabelen kijken. Zo kan niet alle 64bit hardware ook 64bit virtuele machines aan, spelen ook de mogelijkheden van een host-OS een rol.