OpenSUSE Grub

Ik heb een computer met 2 HD’s. De ene HD met OpenSUSE 13.1; de andere HD met o.a. een oude Linux Mint versie. Al een poosje ook niet meer gewerkt met openSUSE, maar ik vind de GRUB variant wel mooi! Mint ga ik vervangen door een nieuwe versie, maar ik vrees dat na de installatie de (fraaie) OpenSUSE GRUB vervangen wordt door de (simpelere) Mint variant. Ik heb ooit begrepen dat ik dat weer kan herstellen met YAST of de boot-DVD. Maar hoe? Zou dat graag willen weten voordat ik definitief aan de slag ga.

Ik raad je aan het niet eens te proberen. 13.1 is hopeloos verouderd, en je hebt een gerede kans dat je GRUB het niet meer doet als je zo’n verouderd thema gebruikt. Bedenk daarbij ook dat de mensen die ondersteuning bieden, ook maar vrijwilligers zijn, die niet alle versies draaiend houden. De meesten draaien nu 42.3, 15.0 of Tumbleweed, omdat dat de op dit moment ondersteunde en onderhouden versies zijn. Ik kan bijv. niet eens voor je nakijken of dat GRUB thema bij 13.1 wel op dezelfde plaats staat als bij recentere versies, en hetzelfde geldt voor Mint.

Dank voor je advies.

Aangezien ik op een testcomputer bezig ben en er toch niks te verpesten valt, heb ik toch 2 Linux varianten geïnstalleerd op een 2e HD (met meerdere partities), terwijl ik standaard met GRUB2 opstart vanaf HD 1. Geen problemen met opstarten mits de bootmanager van elke “variant” geplaatst wordt op de partitie van betreffende “variant” EN je na elke installatie eerst opstart met OpenSUSE (in mijn geval 13.1), om daarna met Yast de bootmanager te activeren om GRUB2 aan te passen, anders start de nieuwe “variant” inderdaad niet op. Na de incidentele actie(s) met Yast kunnen alle partities met een systeem probleemloos worden opgestart. :slight_smile: Wie niet waagt …

Je waagt al :D. 13.1 betekent o.a. dat je verouderde software gebruikt, bijv. browsers. De gevaren daarvan zijn dezelfde als met bijv. Windows XP en IE5

Ik ben het met je eens! Alhoewel ik niet internet met 13.1 heb ik toch iets met (Open)Suse. Na een mislukte poging met RedHat in 2001, overgestapt naar SUSE 7.1. Vond het geweldig na uren (en zelfs dagen) gedoe met X op RedHat. Met SUSE liep alles meteen perfect. Het opstartmenu van GRUB2 gebruik ik nu als entree naar OpenSUSE en de rest. Nostalgie! :slight_smile: Niet internet-browsen wil nog niet zeggen dat er niet mee te werken valt. Zo heb ik ook nog wat Windows toepassingen waarvoor ik XP gebruik. Nee, ook hier geen IE gebruiken. Mocht ik met wat andere varianten uitgespeeld zijn, dan neem ik er weer een verse OpenSUSE versie bij. Verandering van spijs …

Waarom maak je van 13.1 niet gewoon 15?

Als je het systeem update ben je weer bij de tijd en zit je veilig toch?
Of is dit een pc zonder internet verbinding?

13.1 -> 15.0 via System Upgrade? Niet doen. Teveel verschil, de upgrade wordt ook niet getest in openQA.
En voor versie => versie +1 is het ook te laat, omdat 13.2, 42.1, 42.2 ook al niet meer ondersteund worden.

Vergelijk het maar met nu nog op XP zitten, en dan in 1 keer naar Win10 willen upgraden. Daar gaat ook altijd het verkeerde mis, nl. dingen die veel tijd kosten.

Opnieuw installeren (in mijn geval op dezelfde partitie) lijkt me ook de beste oplossing. Hoop alleen dat ik na de nieuwe installatie mijn andere systemen nog kan bereiken. Tenslotte loopt het opstarten via GRUB2 van SUSE. Mocht het misschien niet in één keer lukken en de rest dus niet meer te bereiken is, hoe ga ik dat dan aanpakken?

Hier output posten van

sudo os-prober

Ik krijg het volgende **zonder **sudo:

hans@linux-436j:~> os-prober
unshare failed: Operation not permitted
rm: kan ‘/var/lib/os-prober/labels’ niet verwijderen: Toegang geweigerd

Met sudo had 't waarschijnlijk wel gewerkt, maar wat wordt er verwijderd? Ofwel, wat doet dat commando eigenlijk?