OpenSuse + Gnome geeft foutmelding tijdens installatie

Goed, om te beginnen, ouwe bagger eraf gegooit van mijn 500 gig harde schijf met Gparted. Wilde dus OpenSuse 13.1 installeren en nadat ik had aangegeven dat ik OpenSuse wilde installeren bleef ineens de hele procedure hangen met een vage melding over system reboot in 120 seconds… Daarna gebeurde er helemaal niks!

Weet iemand wat hier fout gaat? Kent iemand deze “euvel”?

Waar/wanneer tijdens de installatie kreeg je deze melding?

Wat gebruik je om te installeren? (USB, dvd)

A) de melding komt na het scherm waar je moet kiezen wat je wilt doen
b) iso gebrand op dvd

md5sum gecheckt?

Dat beschrijft de hele installatie procedure bijna lol! Wat kan je doen voor je deze melding krijgt? Krijg je die tijdens het starten van de installatie procedure of nadat je wat opties heb gekozen (Taal, Desktop, Upgrade of schone installatie, etc)?

Mag ik vragen waarom je dit niet gewoon via de installatie van openSUSE hebt gedaan? Ik maak meestal een back-up van de bestanden die ik wil bewaren en gebruik dan de installatie om de rest van de harde schijf leeg te maken en/of opnieuw in te delen. Die kan alles formatteren als je dit wil doen.

Ik ben een grote fan van Gparted (de live-cd is erg makkelijk), maar ik heb het nog nooit gebruikt om “ouwe bagger” van een harde schijf te gooien voordat ik openSUSE of een andere Linux installeer.

Heb deze melding al eerder gezien. Mogelijkheden:

• iso download / branden / naar USB schrijven is niet goed gegaan. Van download/dvd zou dan de md5sum niet kloppen, de USB zou de media check niet doorstaan
  • ACPI, er zijn laptops waar ACPI niet volledig/volgens standaard is geïmplementeerd.
  • KMS, er zijn videokaarten die modesetting niet verdragen. Je ziet dan een kernel-panic of reboot melding. In dit geval kun je opstarten met
nomodeset

. Als 't dan wel boot, is dat 't probleem

• GPT-partitietabel terwijl UEFI/Secure boot is ingeschakeld.\
  • RAM stuk.

Zoals de anderen al aangeven: je zult echt secuurder en vollediger moeten zijn in de info die je aandraagt, anders wordt 't puur gokwerk om er iets zinnigs over te zeggen.