OpenSuse en Cinnamon

Hoi allemaal,

Heeft iemand al getracht om Cinnamon op OpenSuse te laten draaien? En zo ja, hoe bevalt het? Ik ben zelf een voorstander van dergelijke simpele desktop omgevingen en wil het eigenlijk wel toepassen op OpenSuse.

Ik hoor het van jullie!

Zo “simpel” is Cinnamon eigenlijk niet. Dan moet je meer aan LXDE denken. Cinnamon doet in mijn ogen niet zoveel meer als GNOME2 nadoen gebaseerd op GNOME3. MATE van Mint is net zoiets. Hier vind je alles wat je nodig hebt om Cinnamon te installeren en gebruiken: https://en.opensuse.org/openSUSE:GNOME_Cinnamon. Voor zover ik 't me kan herinneren heb ik hier in de NL forums nog geen mensen meegemaakt die 't draaien. Heb zelf al KDE, GNOME, LXDE, Xfce en RazorQt (over simpel, compact, lichtgewicht gesproken) en wil niet nog meer desktops.

Niet om het ëén of ander, als je dan toch wat hoofdletters in de naam van onze distributie wilt verwerken, doe het dan goed: openSUSE. Zo moeilijk is het niet. >:)

Cinnamon doet in mijn ogen niet zoveel meer als GNOME2 nadoen gebaseerd op GNOME3.

Dat is een foute aanname. Cinnamon is een fork van GNOME3. Het doet GNOME2 niet na. Cinnamon is een soort layer die over GNOME3 gelegd wordt waarbij er een veel eenvoudiger menu structuur aangeboden wordt.

MATE van Mint is net zoiets.

MATE is een fork van GNOME2 wat toegepast wordt binnen een GNOME3 omgeving door enkele GNOME2 bestandsnamen dusdanig te hernoemen dat het functioneerd onder GNOME3. De menustructuur van MATE is daarbij veel eenvoudiger en simpeler dan bij Cinnamon.

Hier vind je alles wat je nodig hebt om Cinnamon te installeren en gebruiken: Portal:Cinnamon - openSUSE Wiki.

Zal daar eens kijken!

Dat dacht ik niet. Heb de komst van Cinnamon van zeer dichtbij meegemaakt, het doel was een GNOME2 ervaring op basis van GNOME3 technologie. En dat is het geworden:

Cinnamon is a Linux desktop which provides advanced innovative features and a traditional user experience. The desktop layout is similar to Gnome 2. The underlying technology is forked from Gnome Shell.
Cinnamon features traditional gnome-panel layout with the main-menu, systray, workspace indicator etc.
GUI configuration tool is under development, till then dconf-editor or gnome-tweak-tool can be used to fine-tune Cinnamon.

Voor de goede orde: Gnome Shell = Gnome 3. Niets meer dan 2 termen voor precies hetzelfde.

MATE is in zekere zin inderdaad een ander verhaal. Begonnen als GNOME2 fork. Maar met name de ontwikkelaars van Mint implementeren steeds meer nieuwe GNOME (lees GNOME3) technologie, omdat er geen andere weg is. GNOME2 wordt niet meer verder ontwikkeld, dus ze zullen ook wel moeten.