ik heb via USB2 een 1 terrabite HD in dockingstation aangesloten; echter Dolphin krijgt geen toegang tot deze schijf; kan dat komen omdat deze nog vanuit mijn Windowstijdperk komt of dat opensuse niet 1 terrabite aankan? ik heb deze niet onder opensuse geformateerd omdat er nog veel data op staat die ik niet kwijt wil.
Heeft iemand een handige tip?
Belangrijker dan hoe groot het is en of het naast je computerkast staat in plaat van erin is wat voor file system er op staat. Is dat NTFS? Zo ja, lees dan: [Automount of external NTFS USB drive fails when using the Device Notifier](http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/hardware/459197-automount-external-ntfs-usb-drive-fails-when-using-device-notifier.html en kijk of het helpt. Vragen over deze engekse tekst? Kom dan hier terug (en natuurlijk ook als het niet werkt).)
Henk, bedankt voor je snelle reactie; ik krijg overigens deze (reeds bekende) melding: org.freedesktop.UDisks.Error.Failed: Requested filesystem type is neither
well-known nor in /proc/filesystems nor in /etc/filesystem
Helaas ben ik nog teveel " leek" om zomaar comando’s op te voeren; ben pas begonnen met Opsensuse. Is dit een melding vanwege NTFS file systeem zoals je al schreef?
Als je de link uit mijn vorige post hebt bestudeerd heb je gezien dat de by-pass is om het file system type NTFS toe the voegen aan */etc/filesystems * (let op de naam, jij hebt de verkeerde naam). En dat klopt dan aardig met jouw foutmelding zou ik zeggen.
in een terminal venster:
su -c 'echo ntfs-3g >> /etc/filesystems'
(root password ingeven)
zou 't moeten doen. Voor de zekerheid even een reboot (ik weet niet op welk moment dit bestandje ingelezen wordt, weet Henk vast wel :))
Weet ik niet, maar ik gok op zijn ergst als er een desktop aktief wordt (er logt iemand in in de GUI). Gewoon proberen en je leert het meest. Je hoeft tenslotte alleen maar een NTFS device in een USB te pluggen:
. werkt het gelijk? Mooi.
. zo niet, loguit, login, werkt het? Mooi en we weten nu meer.
. zo niet, reboot, werkt het nu? zou nou eindelijk eens moeten werken.
Systematisch testen en daar leer je van alles van.
Kan zo in je nieuwe boek “Systematisch werken met linux” :)…ik “werk” precies zo. En heb in de loop der jaren mogen meemaken, dat 't met stap 1 klaar is.
Systematisch werken is niet iets speciaal voor Linux. Zelfs niet alleen voor “computers”. Moest iedereen veel vaker doen rotfl!
RODVVHL
blijven dromen, doe ik ook.
Heb nog steeds deze melding: Er deed zich een fout voor tijdens de toegang tot ‘Terra1’. Het systeem melde: org.freedesktop.UDisks.Error.Failed: Requested filesystem type is neither well-known nor in /proc/filesystems nor in /etc/filesystems
Terra1 is de naam die ik de schijf heb meegegeven; het is een Sata-schijf aangesloten via USB.
Commando heb ik in terminalvenster geplakt, wachtwoord ingegeven al een paar keer gereboot, maar foutmelding komt nog steeds. Ik zal eerst maar eens kijken lijkt me of het wel nfts is. Kom er zsm wel weer op terug. Ieder geval ieder alvast bedankt voor de reacties tot op heden. Zo zie je toch dat dit een speciale actieve groep van gebruikers is; klasse!
Wat het precies voor filesystem is kun je uitvragen met:
su -c 'fdisk -l'
Als je daar zelf niet uitkomt, post dan de output hier.
En post dan meteen ook de output van:
su -c 'cat /etc/filesystems'
Dat ben ik niet met je eens Gertjan. fdisk verteld alleen wat voor type er tijdens partitionering aan is toegekend. Ik heb geen idee wat een tool als mksf doet als het partitietype niet 83 is. Gewoon bijv een ext4 er op zetten?
Ook al doe je het netjes (wat meestal gebeurt) en geef je de partitie type 83, dan weet je nog niet of er een Reiserfs of een ext2/3/4 of nog een ander Linux fs op is gezet.
Enaan @jaapbaas. We hebben je aangeraden om het fstype aan /etc/filesystems toe the vogen en wel met gedetailleerde instructies. Ik lees echter nergens dat je dat ook hebt gedaan (inderdaad, bewijs dat eens met
cat /etc/filesystems
(de *su -c *is niet nodig).
Verdere dingen die we kunnen doen is kijken of hij is gemount:
mount
Kortom, voor we bij je desktop zijn (tenslotte ook maar domme eind-gebruikers interface lol!) kunnen we op systeem niveau nog veel bekijken.
Laat 't bij een NTFS partitie dat niet netjes zien? Iets als dit:
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 63 29366819 14683378+ 7 HPFS/NTFS...
?
Mijn fout als dat niet zo is, deed dit uit het hoofd; ik heb momenteel niet één NTFS partitie in huis en kan op dit moment niet op de server inloggen waar ik dat wel zou kunnen zien, omdat de provider daar het extern IP weer eens veranderd heeft…
Het kan dus ook voor een HPFS zijn, iets heel anders dan NTFS. Trouwens wie zegt dat er al een file systeem op is gecreëerd Het is alleen een code die in de partitietabel staat. De partitie zelf is allen maar ruimte op disk en die is niet anders bij de verschillende types. Het zou kunnen dat verschillende porgramma’s/tools protesteren als het partitie type niet klopt met het gebruik dat zo’n programma/tool veronderstelt. Maar als dat niet is ingeprogrammeerd kun je doen wat je wilt met die diskruimte.
(Een vergelijkbare “veiligheidstest” doet bijvoorbeeld pvcreate van Logical Volume Manager. Als je een hele disk, dus zonder partitionering, voor LVM wilt gebruiken doet pvcreate dat niet zolang er een herkenbare partitietabel op de disk staat. Eerst dus met dd het eerste blok van de disk met nullen overschrijven. Die weigering hoeft natuurlijk niet, maar beveiligt wel tegen foutjes van de systeem beheerder.)
Helemaal gelijk, Henk. Ik moet maar eens even goed uitslapen op H’vaartdag in plaats van dauwtrappen
Ik denk plotseling ook dat ik nog een fout van mij zie: ik heb aangegeven dat “ntfs-3g” in /etc/filesystems laten zetten, moet dat niet gewoon ntfs zijn?
Ja, dat moet ‘gewoon’ ntfs zijn.
Ik had een tijd terug ook het probleem met koppelen van een externe schijf met ntfs. Mijn filesystems:
cat /etc/filesystems
vfat
hfs
minix
reiserfs
ntfs
*
Ik dacht zelfs dat een reboot niet nodig was, maar dat de filesystems wordt gelezen bij uitvoeren van het mount-commando. Ik weet wel zeker dat na toevoegen van ‘ntfs’ aan filesystems de externe schijf direct werd herkend.
Ik heb in post #2 al verwezen naar deze oplossing. Daarbij heb ik geen tik of andere fout gemaakt in wat waar toe te voegen en dat kan ook moeilijk als je verwijst.
Ik vraag me nog steeds af waarom @jaapbaas toen dit niet heeft uitgevoerd en de uitslag hier verteld, of, bijv, bij problemen om de engelse tekst te begrijpen, er verdere vragen over heeft gesteld. We zijn nu vier dagen en nog geen steek verder. We vullen de tijd met leuke discussies over partitioneren e.d., maar ik wordt er toch een beetje moe van.