begrijp niet helemaal met wat je bedoeld "Welk platform? "
Cinnamon is een DE net als Gnome of KDE.
Cinnamon was eerst een “schil” over Gnome maar sinds 2.0 is Gnome niet langer nodig.
Dus het wordt naast je huidige DE geïnstalleerd.
Je verteld niet welke versie openSUSE je hebt, maar je kunt “gewoon” naar de software pagina gaan en naar Cinnamon zoeken.
Het is maar 1 click verwijderd http://software.opensuse.org/package/cinnamon
begrijp niet helemaal met wat je bedoeld "Welk platform? "
Cinnamon is een DE net als Gnome of KDE.
Cinnamon was eerst een “schil” over Gnome maar sinds 2.0 is Gnome niet langer nodig.
Dat Cinnamon Gnome niet meer “nodig” heeft ben ik me van bewust (ik lees mij ook in in de materie). Wat ik bedoel te zeggen met “welk platform” is wat het verstandigst is. Ik wil Cinnamon installeren of op een KDE platform of op een Gnome platform en dan KDE of Gnome verwijderen en puur Cinnamon draaien.
Dus het wordt naast je huidige DE geïnstalleerd.
Nogmaals, dit weet ik. Alleen wil ik geen mix hebben van EN Gnome/KDE EN Cinnamon. Het is dus OF Gnome/KDE OF Cinnamon. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?
Je verteld niet welke versie openSUSE je hebt, maar je kunt “gewoon” naar de software pagina gaan en naar Cinnamon zoeken.
laatste versie OpenSuse + KDE op dit moment op een test machine.
“Platform” is in dit geval niet aan de orde. “Basis-installatie” zou de lading meer dekken.
Wat ik nooit goed begrijp is het “zuiver” willen houden: óf KDE, óf GNOME, geen mix. Daarmee ontzeg je jezelf nogal wat. KDE valt helemaal af, omdat bijv. browsers als Firefox gtk-libraries nodig hebben. Het coole van linux is juist dat je bijv. GNOME3 kunt draaien, en toch Yast in de Qt versie omdat je dat nou eenmaal mooier vindt, lekkerder, prettiger. Eigenlijk is 't sowieso niet te doen, je zou dan ook geen mix van GTK2 en GTK3 moeten tolereren. En wat dat dan voor voordeel oplevert?
nogmaals, Cinnamon is een op zichzelf staande DE.
(Er bestaat geen (naar mijn idee) live versie openSUSE met Cinnamon.)
Maar nadat je Cinnamon hebt geïnstalleerd kun je in principe de andere DE verwijderen.
Of dat verstandig is… lees de reactie van Knurpht
Verder kan ik niet ruiken wat jij wel of niet weet, aangezien je summier bent met informatie.
Maar het werkt dus precies hetzelfde als je eerst Gnome hebt geïnstalleerd, en je wilt KDE.
Je kunt kiezen om beide te gebruiken, of 1 van de 2 verwijderen.
Juist! Dat bedoel ik dus ook. ik heb in het verleden wel eens cinnamon naast Xfce geinstalleerd, of MATE naast KDE. Wat er dan gebeurde was dat er een wirwar onstond in de menu van beide DE’s. Dus dan had je Xfce applicaties in Cinnamon en visa versa en KDE apps/icons in MATE en visa versa. Ik vind dit vervuiling en een bron van ellende. Vaak zaten sommige applicaties elkaar nog dwars ook. Denk bv. aan configuraties en instellingen. Daarom wil ik dus Cinnamon zo zuiver mogelijk houden.
Inderdaad “platform” is misschien de verkeerde benaming, lijkt me dus het beste om Gnome te nemen als basis en daarnaast Cinnamon installeren. En dan trachten om Gnome te verwijderen voor zoverre het kan (eerst ff testen op die testmachine van me).
Die ikoontjes door elkaar, dat ken ik. Voor zover ik me herinner kun je in de .desktop bestanden wel aangeven dat je GNOME applicaties alleen in GNOME ziet Nz. In het verleden draaide ik wel 6 verschillende DE’s, toen heb ik die wel eens bijgewerkt om e.e.a. duidelijk gescheiden te houden. Het enige dat op dit moment verder de co-existentie van GNOME en KDE op 1 machine in de weg zit is de gstreamer versie verschillen. Die “bijten” elkaar soms als je bijv. amarok onder GNOME gebruikt.
Wat misschien een optie is, is 's kijken naar http://susestudio.com . Je kunt daarmee je eigen installatie medium maken (zelfs Packman al wel toevoegen). Is even wegwijs worden, maar ik maak zo bijv. voor een klant een kant-en-klaar image, waar alle software die er bij de klant gebruikt wordt op staat, maar een hoop ook niet.
Iets anders is om bij de desktop-keuze bijv. voor LXDE (of nog minimaler) te kiezen. Daarvan is de “clutter” veel minder, en zul je dus ook veel minder (tot geen) rotzooi terugvinden in de menu’s. Vaak is er dan wel wat gesleutel onder de motorkap nodig.
Ik heb net even snel een variant gemaakt op http://susestudio.com. Ga het vanavond even proberen. Als het werkt kan je het zelf klonen en dan je eigen software toevoegen. Mijn variant is 13.1 met de cinnamon factory repo.
P.S. Aangezien Cinnamon op Gnome 3 is gebaseerd (althans versie 1) zou ik denken dat je prima Gnome kan pikken als desktop tijdens de installatie, dan cinnamon erop en Gnome verwijderen. Persoonlijk zou ik het erop laten staan aangezien het verwijderen wel eens tot andere complicaties kan lijden.
Had ook al een poging gedaan, en op Studio al een stuk GNOME verwijderd, maar de ISO vindt geen Cinnamon sessie als ik probeer die te starten. Vanavond nieuwe poging.