Vraagje:
op mijn desktop SATA HD staat WinXP en openSuse. WinXP stond als eerste geinstalleerd, daarna heb ik - tijdje geleden al - OpenSuse erbij geinstalleerd
Ik maak gebruik van bootloader Grub2.
Als ik in het menu kies voor OpenSuse 13.1, dan verschijnt het OpenSuse-scherm (voor de duidelijkheid - met daarin rechts het logo van Geeko Kameleon).
Soms loopt het systeem gewoon door, waardoor ik dan op het openSuse bureaublad terecht kom. Ook geregeld blijft het systeem “hangen” in het scherm met Geeko Kameleon logo.
Ik moet de desktop dan echt via de harde manier (aan-uitknop) uitschakelen en weer opstarten. Soms moet ik dat wel drie keer achterelkaar doen.
Waaraan zou dit toch kunnen liggen? misschien aan de instellingen van de bootloader? zie bijgaand details.
Mag ik aannemen dat dit probleem ook is en blijft verdwenen als ik WinXP ook eindelijk vaarwel heb gezegd?
Doe ik in ieder geval voor april dit jaar. Eerst moet ik zorgen dat alles werkt en blijft werken.
Gegevens Bootloader: Aangevinkt: Opstarten van hoofdpartitie
Ik ben met linux zo langzamerhand wel zover dat ik zeg: Als 't 't op het ene moment wel doet, op het andere niet, dan is er een hardware probleem.
Wat je in ieder geval kunt doen, is op “Esc” slaan als de boel blijft hangen. Je krijgt dan de console te zien met de opstart meldingen. Bijv. een foutmelding over een schijf. En dat kan zelfs een aangekoppelde windows partitie zijn die eronder lijdt dat windows een keer niet goed is afgesloten.
Heb je hier iets aan om te kunnen zien welke drivers er geinstalleerd zijn?
Via Yast2 en zoeken naar nVidia kreeg ik deze geinstalleerde drivers te zien:
| libdrm_nouveau2 - Userspace interface for Kernel DRM services for NVIDIA chips
|
|
| asusfan - Fan Control for Nvidia-Based ASUS Graphics Cards
|
|
| libdrm_nouveau2 - Userspace interface for Kernel DRM services for NVIDIA chips
|
|
maar dat terzijde. Ik zie als videokaart bij jou de GT 7300, terwijl je de driver voor nieuwere kaarten hebt. Je moet van de overgebleven pakketten de …gfx02 versies hebben.
Aargh, ik ben niet duidelijk genoeg geweest (en de pakketten zijn dus ook niet OK, want dit zou niet mogen kunnen). Je moet de gfx03 pakketten deïnstalleren. En meteen daarna de gfx02 pakketten opnieuw installeren. Er zijn nl. bestanden die in beide voorkomen, en die zouden wel 's meegedeïnstalleerd kunnen worden, waardoor niet alle inhoud van de gfx02 pakketten meer aanwezig zou zijn.
Opstarten gaat nu - zo lijkt - probleemloos. Ik zie het beeldscherm even knipperen en vervolgens start Linux door. Ook hoef ik het scherm nu niet meer aan handmatig via de Auto-button op mijn beeldscherm te passen.
Maar goed, is beter om alleen de juiste drivers geinstalleerd te hebben.
Ik zit met de onbekendheid hoé ik iets kan deinstalleren; heb al e.a. geprobeerd via Yast > Softwarebeheer, maar lukt me niet.
Kan jij me even aangeven waar en hoe ik dat moet doen? Of kan ik dat ergens opzoeken?
Zoek in Yast op “gfx03” (die zoekterm zit alleen in de nvidia pakketnamen. Vervolgens klik je in de lijst met resultaten met de rechtermuisknop, en kiest “Alles in deze lijst” - “Verwijderen”.
Vervolgens zoek je op “gfx02”, en doe je “Alles in deze lijst” - “Opwaarderen zonder voorbehoud”. Daarna “Accepteren”. Het systeem verwijdert nu eerst de gfx03 pakketten, en herinstalleert vervolgens de gfx02 pakketten.
De knippering in het scherm kun je ook wegkrijgen. Ergens gaat men er nog vanuit dat NVIDIA geen KMS (kernel mode setting) ondersteunt. Daardoor wordt de driver een keer “ontladen” en opnieuw geladen. Dat is de knippering die je ziet. Je krijgt dat weg, door Yast - Systeem - /etc/sysconfig editor, zoeken op “KMS”. Zet vervolgens de waarde voor “NO_KMS_IN_INITRD” op “no”. De initrd (ramdisk) wordt opnieuw opgebouwd, ditmaal met KMS, en bij een volgende reboot zou je de knipper niet meer moeten zien.
Je zou zeggen dat nu alles is opgelost, maar nu al weer twee keer - na een herstart en na het volledig afsluiten van het systeem - blijft het opstarten weer blijven hangen op het eerste scherm met Geeko logo. Deze blijft trouwens erg vaag getoond, dus niet mooi helder van kleur.
Pas na nog een keer weer met de aan-uitknop (escape werkt niet) uit / aan gezet te hebben, loopt het opstarten goed door waarbij het logo mooi helder wordt.
Misschien toch hardware problemen?
Als je er nog één hebt liggen, zou ik er eens een andere videokaart in steken inderdaad. En / of Memtest draaien, maar ik vermoed eerder de videokaart. Soms “helpt” het ook als je het ding eruit haalt, contactjes 's goed schoonmaakt en hem er dan stevig weer indrukt. Dat zelfde geldt overigens voor geluidskaarten, sata kabels. Zou niet de eerste keer zijn dat dat afdoende is.
EDIT: ik zie opeens in de output dat je zowel de driver voor kernel-desktop als voor kernel-default geïnstalleerd hebt. Heb je om een of andere reden beide kernels geïnstalleerd?
Klopt, ik heb wel eens eerder onder windows alles een keertje eruit gehaald, schoongemaakt en teruggezet.
Wat me opvalt, dit probleem treedt alleen op als ik daarvoor WinXP had opgestart en normaal heb afgesloten. Ik denk dat dit probleem verholpen is als ik een keertje formateer en zuiver alleen OpenSuse installeer, wat ik binnenkort van plan ben. Dus dit probleem kunnen we sluiten.
Wat de drivers betreft, nee niet met een speciale reden; waarschijnlijk onkunde
Welke kan ik het beste laten staan?
Op mijn laptop heb ik KDE en Gnome staan.
Bij het kiezen van Gnome verander ik ook mijn DM in GDM.
Heel af en toe heb ik dan hetzelfde probleem. (niet zo vaak als TS)
Niets helpt, alleen de uitknop.
Dat ziet er normaal uit, Kun je zoiets in het vervolg tussen CODE tags, het # in de editor, zetten? Dat maakt 't wat leesbaarder, vooral als 't veel is,
Goede tip, ik wist eigelijk niet goed hoe dit moest...
Bedankt voor je hulp. Met deze informatie kan ik zo een keertje Windos eraf gooien, formatteren en Opensuse installeren :-)