openSUSE als HTPC

Ik heb sinds een paar weken mijn server (HP Proliant Microserver N36L) as HTPC werkende. Ik heb er openSUSE 12.3 op draaien met XBMC als media speler. Ik heb op Ebay een TBS 6891 (Dual DVB-S2 tuner) gekocht en mijn oude Geforce G210 afgestoft en erin gestoken. Ik kan nu mooi TV kijken met TVheadend.

Ik had hiervoor een sataliet TV box wat mij €30 per maand koste en aangezien er vrij veel kanalen gratis te ontvangen zijn heb ik besloten om dit te maken. Deze combinatie is op dit moment vrij vrouw-vriendelijk (wat heel belangrijk is) en doet bijna alles wat de satelliet box ook deed (pause, opnemen, series linken). Heb alleen nog 2 problemen die ik nog moet oplossen (gaat deze draad niet over).

Ik heb er verder nog OwnCloud op draaiende met no-IP, miniDLNA en ik ga binnenkort mijn Sega en Nintendo emulator proberen werkende te krijgen met mijn Playstation 3 controller.

Having a lot of fun!! :wink:

Heeft iemand anders openSUSE in gebruik als HTPC of Media server?

En als toevoeging heb ik ook nog een Rapberry Pi met OpenELEC aangesloten op de TV boven. Kan daar nu ook TV kijken via de server. Kon eerst niet aangezien ik geen antenne heb en de satelliet aansluiting beneden binnen kwam. Moet alleen nog een keer wat LAN kabels door de muur trekken zodat ik het niet draadloos hoef te doen. Of mijn router vervangen met iets beters! Die is af en toe toch nog iets te langzaam voor de HD kanalen.

Raspberry Pi is ook zo’n mooi dingetje!

Multimedia Heaven, zo te lezen.

ja het is inderdaad erg mooi. Nu nog LIRC configureren voor de afstandsbediening.

Cool.

Zijn er goede how to’s om van een computer een multimedia PC te maken?

Dexter1979 ??? Jij zit er nu middenin …

@Jan: wat bedoel je hier precies mee? Als 't er om gaat om alle multimedia af te kunnen spelen, da’s 't kunstje niet.

Hangt ervan af wat je precies wil doen. Ik heb eerst natuurlijk de restricted formats how-to gedaan zoals gewoonlijk

XBMC installeer je dan gewoon via Packman.

Mocht je een tv-tuner hebben dan kan je TVheadend daar ook te vinden, maar er was ook een nieuwere versie met flink wat verbeteringen en nieuwe functies te vinden in een andere repo. Iemand heeft ook de meest recente development build in een repo staan, maar ik was op zoek naar de officiële stabiele variant (3.4.27). Enige nadeel wat ik nog niet heb kunnen oplossen voor TVheadend is dat de service in YAST te vroeg start. MYSQL draait dan nog niet en TVheadend geeft dan een error en start niet. Ik heb het gewoon handmatig starten als KDE opstart en dit werk prima. Je zal het na het installeren eerst moeten draaien in een terminal als

tvheadend -C

Dan maakt hij de default configuratie aan zonder wachtwoord. Hou de terminal open en ga in firefox naar http://localhost:9981. Daar kan je de rest configureren naar je eigen smaak.

Minidlna heb ik geïnstalleerd volgens een how-to van Knurpht. Kan nu ook de videos bekijken op mijn Playstation 3.

Owncloud is gedaan via hun webinstaller. Je moet dan wel een LAMP server hebben draaien met een werkende MYSQL. Je kan dan via een Dynamic-DNS client zoals no-IP of dyn-dns je Owncloud toegankelijk maken buiten je netwerk. Ik heb no-IP gebruikt en geconfigureerd met behulp van deze pagina. Na de installatie en configuratie kan je de service starten via YAST. Het was een beetje lastig om dit in te stellen. Als je een router hebt die no-ip ondersteund zal dit denk ik makkelijker zijn. Die van mij ondersteund alleen dyn-dns en daar moet je voor betalen geloof ik.

Hopelijk kan je hier wat mee :slight_smile:

Ja ik was aan het typen lol!

Ik zal het een en ander eens in een of meerdere blog posts zetten als ik er tijd (en zin) aan heb. https://forums.opensuse.org/images/smiliesnew/wink.png

Ik bedoelde inderdaad multimedia bestanden op mijn tv afspelen.
Bedankt voor de tips.

Ik heb wel eens Serviio gebruikt, maar op de één of andere manier krijg ik niet alle bestanden op mijn tv te zien.

Wat je tv kan spelen is afhankelijk van de mogelijkheden van de TV en heeft weinig met Serviio te maken. Mijn Blu-ray (via een LAN kabel op mijn netwerk aangesloten) kan bijvoorbeeld geen MKV spelen via minDLNA terwijl mijn Playstation dit wel kan. Misschien laat de TV alleen maar bestanden zien die je kan spelen?

Ik gebruik XMBC voor het spelen van Multimedia bestanden. Video, Muziek en Live-TV. Heb ook een VPN zodat ik HULU en uitzending gemist kan kijken. Is best wel €5 in de maand waard :slight_smile:

Dat zou natuurlijk kunnen.
Toch zijn er ook enkele bestanden die ik wel zie staan (via mijn tv)
Krijg alleen een melding dat het bestand niet afgespeeld kan worden.

minidlna heb ik even geprobeerd.
Maar mijn tv (Sony Bravia) ziet de server niet. (Mijn playstation 3 wel)

Ik had er geen problemen mee. Misschien zit er een firewall in de weg? Die staat bij mij uit.

Als het om afspelen op TV gaat, dat kan inderdaad via je PC, maar ook prima met een Raspberry Pi, met raspbmc erop. Je kunt dan via XBMC je netwerkmappen laten scannen, door op je PC via NFS mappen het netwerk op te gooien. Je bent dan niet meer afhankelijk van wat je TV of andere gesloten hardware kan / wil, HDMI kabel erin, fietsen.
Van het streamen van video vanaf een TV-kaart in een PC naar een echte TV zie ik het nut niet zo.

Wil inderdaad prima. Als je TV CEC ondersteund dan kan het wezen dat je afstandsbediening ook gelijk geheel of gedeeltelijk werkt.

Als je nu TV kan kijken heeft het inderdaad niet zo veel nut. Ik had geen satelliet ontvanger meer die werkte met Freesat. Heb bovendien geen antenne aansluiting meer beneden om de Ierse zenders te ontvangen. Heb dus deze oplossing gemaakt om alles te ontvangen. Freesat via de tv-kaart en de Ierse zenders via een XBMC plugin. Werkt mooi op zowel de Pi als de server. Kan ook opnemen en pauzeren. Het pauzeren is nog experimenteel en wil nog problemen geven. Ik verwacht dat dat wel opgelost word. Er word flink aan TVHeadend gesleuteld! En het is veel makkelijker instellen dan Mythtv.

Weet iemand trouwens nog een goede XBMC add-on voor Nederlandse tv zenders? Ik heb XOT-Uzg.v3. Merendeel werkt via mijn VPN, maar veel ook niet.

Daar heb je de enige die ik gebruik al te pakken. Misschien moet je 't niet via VPN zoeken, of via proxy, maar via iets als tunlr.net . Die laat mij in ieder geval lekker iPlayer kijken. Voorheen deed ik dat ook via VPN (kennis in Londen), maar dan ben je wel afhankelijk van wat de andere kant toestaat, en de free proxies verdwenen soms terwijl ik aan het kijken was

Inmiddels geupdate naar 13.1. Niet zonder problemen. Zypper dup ging niet bepaald goed. Dus ik heb een nieuwe installatie gedaan met behoud van /home. Bijna alles draait weer. Ik heb owncloud nog niet weer opnieuw ingesteld. Apache heeft kuren geloof ik. Maar dat had niet zo’n prioriteit voor mij.

Ik heb inmiddels een Bluetooth afstandsbediening gekocht via Ebay aangezien ik LIRC niet aan de praat kon krijgen. Die werkt prima en de gehele setup is nu eindelijk “vrouw-vriendelijk” :wink: