openSuSE 13.x

had openSuSE 12.3 op Celeron. Desktop Gnome
na upgrade naar 13.x (eerst 13.1 en daarna 13.2 in de hoop dat de foutmelding al gecorrigeerd was)
verschijnt volgende boodschap:

Oh no! Something has gone wrong. A problem has occurred and the system can’t recover. please logout and try again.

google verwijst naar foute driver in combinatie met Gnome.

heb NVidia RIVA TNT2 Model64/Model64 Pro video kaart.
geinstalleerde driver xf86-video-nouveau-1.0.11-1.3.i586.rpm. volgens NVidia de laatste driver. geen soelaas.

heb KDE geinstalleerd, maar vind nergens in yast2 waar de desktop environment kan ingesteld worden.
kan dit dan enkel gedefinieerd worden tijdens een nieuwe installatie? lijkt me niet gebruiksvriendelijk. ik ben dan immers alle configuraties kwijt (smb.conf, apache, MySQL, PHP settings…)

suggesties welkom

In het login scherm kun je kiezen.

heb je al eens een live-cd geprobeerd?

Hoewel een upgrade kan, ben ik meer meer een voorstander van een nieuwe verse installatie.
(Een back-up maken van je Home-partitie)

Ikke niet. Scheelt me op mijn eigen serverbak 3 uur werk aan herconfigureren, databases restoren Nz. Ik denk dat herman_maes dat wil voorkomen. In wezen doe je met de overstap naar Factory / Tumbleweed niks anders.
Een ander verhaal is dat ik op zo’n antieke PC nooit KDE of GNOME zou draaien, maar een lichtgewichtdesktop als LXDE of Enlightenment (zeer gecharmeerd van). De desktops, met name GNOME en KDE, worden steeds zwaarder, complexer en dus veeleisender.

@herman_maes: mijn vorige repliek was nogal kort door een paniektelefoontje van een klant. Ik zou dit als volgt benaderen:

• evt. via Yast - Systeem - Sysconfig editor, zoeken naar “AUTOLOGIN”. Als je daar je gebruikersnaam hebt staan, die weghalen. Dit maakt dat je na het opstarten terecht komt in het gdm (GNOME display manager) login scherm. Als je daar je gebruikersnaam aanklikt, zie je ook ergens in het scherm een instellingsknop, waarbij je kunt kiezen uit de beschikbare desktopomgevingen. Om KDE te starten moet je kiezen voor “Plasma Desktop Environment”. Je keuze wordt onthouden door gdm. De volgende keer hoef je dus niet eerst weer de “Plasma Desktop …” te kiezen.
  • Nu kan het zijn, dat zelfs het loginscherm al crasht. In dat geval kun je proberen om gdm te deïnstalleren, en kdm te installeren. Je moet dan wel via Yast - Systeem - Sysconfig editor via zoeken op “DISPLAYMANAGER” de waarde gdm veranderen in kdm. Daarna herstarten en je krijgt het kdm (KDE display manager) login scherm te zien.

Maar, ik zou zeker LXDE of Enlightenment overwegen.

Ik kan begrijpen dat je allerlei services/ instellingen wilt houden.
Dan snap ik de 3 uur ook.
Maar bij “normaal” gebruik van een computer, is een schone installatie net zo snel als een upgrade, en minder kopzorgen.
Vandaar mijn suggestie om een live-cd eens te gebruiken.
Eens kijken hoe de distro op je machine draait zonder eigen drivers en/of instellingen.

Eerlijk gezegd denk ik: beroerd, maar zeker te proberen.