Ik ben vrij nieuw op het vlak van linux en ik wil graag hier verandering in brengen door met mijn mini computer een linux distro te laten draaien.
ik wil graag mijn ASUS eee box eb1012 gebruiken deze heeft de volgende specs:
CPU - Intel Atom N270 1,6GHz
RAM - 1GB
HDD - 80GB
Wireless - 802.11n
OS - Windows XP Home (DUH)
Extra’s:
ID5(BLK), VESA, KB+MS
dit is wat ik wil:
OpenSUSE v13.2 32bit installeren (nog geen success)
Ik kan de installatie doen via USB of SD kaart
De OS die nu erop staat is Windows XP Home (DUH) weet iemand toevallig wat die ‘DUH’ inhoud?
Wat ik zelf al geprobeerd heb is om vanuit de BIOS de HDD uit te zetten van de BOOT, en dat hij de Sd of USB moet pakken maar dan krijg ik de error dat hij geen opstart medium kan vinden om vanaf te booten, ik heb al een usb bootable gemaakt met OpenSUSE erop tot nu toe geen success en ook via de SD kaart gedaan en die pakt hij wel maar vervolgens zie ik een witte lage streep zoals deze _ en dat knippert en het scherm flikkert van zwart naar donker grijs om de 1 sec.
Wat kan ik nog verders doen om openSUSE te installeren???
Je vertelt van nogal wat dingen dat je ze hebt gedaan, maar niet hoe precies. Dus kunnen wij ook niet vertelen of je dat goed hebt gedaan (veel mensen gebruiken bijv een verkeerde methode om en installatie ISO naar een USB stick te schrijven)
Dan is het niet duidelijk of je je Windows systeem wilt vervangen door openSUSE, of dat je openSUSE ernaast wilt zetten in een “dual-boot” configuratie. Dat is vooral van belanf i.v.m. de schijfindelling.
Een RAM van 1 GB is niet veel, maar het moet volgens mij wel kunnen. Zeker als je een “lichte” desktop gebruikt.
Dat "ik zelf al geprobeerd heb is om vanuit de BIOS de HDD uit te zetten van de BOOT, en dat hij de Sd of USB moet pakken " is mij ook niet helemaal duidelijk, maar dat kan omdat iedere BIOS weer anders is. I.h.a. moet je de BIOS zo zetten dat boot van het te gebruiken USB device geprobeerd wordt vóór boot van de schijf waarop het systeem staat (komt). Niet iets uitzetten, want dan kan er later weer niet van geboot worden.
Waar dat “DUH” vandaan komt weet ik niet, 't is wel iets wat ook elke keer in mijn hoofd naar boven komt als ik onverwachts met Windows machines moet werken :D.
Heb je de download ook gecontroleerd? De DVD heeft een “Check Media” optie. Als er nl. tijdens het downloaden ook maar één bitje omvalt kan dit leiden tot niet-bruikbare installatie media.
Hoe heb je de iso naar USB geschreven? De iso is nl. een schijfimage, alleen kopiëren naar USB gaat niet werken.
Over de machine: 't is qua RAM wel heel krapjes. Maar, met name voor de grafische installer / LiveCD’s. Die hebben eigenlijk minimaal 2 GB nodig. Als daar maar 1 GB is, dan zijn er eigenlijk 2 opties: of de installatie wordt afgebroken, met de mogelijkheid een tekst based installatie (niet van schrikken, je krijgt gewoon een interface met dezelfde keuzes als in de grafische installatie, denk aan DOS schermen), of het systeem gaat heel lang aan het rekenen en proberen om het toch voor elkaar te krijgen - ik heb wel 's een EEEPC meegemaakt die hing en nadat ik gekookt had en het gekookte opgegeten toch met een installatiescherm was gekomen, na ~½ uur.
Het eerste wat je kunt proberen ( ik meen me te herinneren dat de Atoms uit die tijd dat nodig hebben ) is bij de optie “Video” te kiezen voor “No KMS”. Daarmee schakel je een kernel feature uit, waar de Atom wel 's niet tegen zou kunnen. Als dat niet werkt kun je onder “Video” kiezen voor “Text install”.
Tijdens de installatie wordt je ook gevraagd naar de desktop keuze. Ik zou eerst KDE proberen - zijn veel berichten over te vinden dat dat niet zou kunnen, maar ik heb legio machines met 1 GB gewoon KDE zien draaien, en niet langzamer dan zgn lichtere desktops, deze machine is gewoon geen snelheidsmonster en ook nooit geweest.
Ik hoop dat je zo eerst even vooruit kunt, laat vooral ook weten hoe 't verder loopt. Aan de praat te krijgen is het zeker wel.
Helemaal vergeten: ASUS heeft in al zijn apparaten al jaren een functietoets of Esc gedefiniëerd voor het oproepen van een Bootselectie menu. De ASUS EEEPC van zoon kreeg ik alleen bootend van USB via dat menu, niet door in het BIOS dingen anders te zetten. Overigens betekent op goede hardware een schijf uitzetten in het BIOS dat je er ook niks op kunt installeren.
Sorry voor mijn vrij korte uitleg over wat ik zelf gedaan had,
vraag: “Dan is het niet duidelijk of je je Windows systeem wilt vervangen door openSUSE”
antwoord: Ja ik wil windows vervangen door openSUSE zelf.
vraag: "Dat “ik zelf al geprobeerd heb is om vanuit de BIOS de HDD uit te zetten van de BOOT, en dat hij de Sd of USB moet pakken " is mij ook niet helemaal duidelijk”
antwoord: Wat ik hiermee bedoel is dat mijn asus op moet starten van de SD of USB en niet vanaf de HDD
vraag: “Hoe heb je de iso naar USB geschreven?”
antwoord: ik heb met behulp van deze tool gehad ISO to USB LINK -> http://www.isotousb.com/
vraag: “Heb je de download ook gecontroleerd?”
antwoord: om eerlijk te zijn zou ik bij god niet weten hoe dat moet ik heb de download netjes naar 100% laten downloaden en vervolgens via de tool ISO to USB geprobeerd erop te zetten:\
“'t is qua RAM wel heel krapjes”
ik meende dat ik ergens op een ander forum had gelezen dat mensen ondanks de ram openSUSE 11.3 erop kunnen draaien, en ik had gekeken naar minimum specs van openSUSE en LINK -> https://en.opensuse.org/Hardware_requirements
wat ik precies gedaan heb is:
zet PC aan -> vervolgens druk ik op Del om in de BIOS te komen -> ik ging naar BOOT -> Boot Device Priority -> 1st Boot Device [ATAPI CD-ROM] 2nd Boot Device [USB:Generic- Multi] 3rd Boot Device [Disabled]
daarna ben ik naar Boot Settings Configuration -> en Quick Boot uitgeschakeld
Vervolgens de tijd en datum aangepast naar de huidige datum soms kan het daar ook aan liggen
dan Advanced -> USB Configuration -> USB Mass Storage Device Configuration -> en dan zie ik staan er in het grijs Device #1 Generic- Multi -Card daar onder staat in het blauw Emulation Type [AUTO]
dit is wat ik in de BIOS allemaal heb gedaan hopelijk is dit de informatie waar jullie naar zochten.
Ik zag dat ik een paar foutjes had gemaakt, ik had een 64 bits installatie bestand gedownload en gemount
dit had ik nu recht gezet en heb een 32 bits OS gepakt, en ik ben nu ook van iso tool veranderd en ik heb deze keer UUI gebruikt LINK -> http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/
bij stap: 1 heb ik gekozen voor OpenSUSE 32bit
bij stap: 2 heb ik mijn pad gekozen: C:\Users\Me\Downloads\openSUSE-13.2-DVD-i586.iso
bij stap: 3 heb ik mijn USB gekozen: H
ik heb format H:\ drive aangevinkt
Ik zie in het schermpje staan dat er FAT32 gebruikt gaat worden, dat gaat niet goed. Linux kent bestandspermissies en dat kan FAT32 niet.
Niet hetzelfde type, maar ik heb even navraag gedaan bij iemand die ook nog een oudere ASUS EEE box heeft, en bij hem is ook Esc de toets die een bootmenu oproept.
Ik wacht even af wat je resultaten zijn.
Nog wat andere dingen: openSUSE 11.3 kon inderdaad nog met 1GB toe, maar we zijn inmiddels jaren verder. Een oudere release gebruiken is niet aan te raden, er worden geen pakketten meer voor gebouwd, geen updates meer geleverd, en bijna niemand draait 't meer dus ondersteuning wordt ook lastig.
De bootable USB krijgt vanzelf bestandstype ISO 9660, als je het goed doet. Een zgn ISO bestand is een compleet bestandssysteem van het type ISO 9660. Zolang dat als bestand ergens in een een bestandssysteem op een computer staat is het gewoon een bestand en dus niet een bootable apparaat.
Door het op een CD/DVD te “branden” als bestandssysteem wordt die CD/DVD bootable (als het ISO 9660 bestands systeem dat is). Om het naar een USB mass-storage device te zetten moet het dus op het device worden gezet, niet op een bestandssysteem op het device, nog op een partitie, maar op het device.
Met Linux/Unix doe je dat met
dd if=bestand.iso of= /dev/sdX
(waarbij je uiteraard voor bestand.iso de werkelijke bestandsnaam neemt en voor de X het goede apparaat: b, c, d, … Als je dat laatste fout doet kan je een andere schijf verpesten).
Hoe dat met Windows moet, heb ik geen idee. Staat dat niet op de download pagina van openSUSE?
Ik heb zo goed als geen kennis van Windows, maar “format” van H lijkt mij fout. Het iso bewstand moet naar H geschreven worden. Dan is H na afloop ook “geformat”, nl met een ISO 9660 bestandsysteem (en oook gelijk van veel bestanden voorzien.
Wat uitleg: de ISO “bevat” al een bestandssysteem, deze moet dus als image naar de USB geschreven worden. Vergelijk dat maar met het branden van .iso of .img naar een CD of DVD, dat moet ook als image anders bevat de CD of DVD niets meer dan een .iso of .img bestand.