Ik heb een half jaartje geleden op een nieuwe ASUS-Vivo met Windows 8, OpenSuse 13.2 erbij geinstalleerd met KDE. Liep (na installatieproblemen ivm UEFI) prima. Vanmorgen zette ik de computer per ongeluk met de schakelaar uit en nu kom ik niet meer in de grafische omgeving. Ik kan wel in de terminal inloggen.
Met (als root) init 5 start de grafische omgeving ook niet. Ik zag wel een melding: ‘no space left on device’; kan dat de oorzaak zijn? Ik zag ook een melding: “/usr/bin/Xorg is not setuid”.
Hoe kom ik weer in de grafische omgeving?
Wolde
“No space left on device” zou kunnen wijzen op een vol file systeem.
Als je erin kunt komen (desnoods iin runlevel 3) als root kun je checken met
df -h
kijk of iets op 95% a 100% staat.
Zo niet en gebruik je Btrfs, dan kunnen ook snapshots de boel volmaken (die zie je niet met df -h). Ik gebruik geen Btrfs, dus als je niet weet hoe je die weg moet gooien, wacht dan even op een ander.
Dank.
Opensuse gebruikt twee partities plus een swap. De kleinere (btrfs) van de twee is inderdaad vol, dus daar moeten bestanden weg. Ik heb live usbsticks van lubuntu en puppy linux, maar die kunnen geen btrfs lezen. Ik ben nu bezig een live stick te maken van opensuse 13.2 en hoop daarmee wel in die partitie te kunnen. Dan meld ik me weer.
Ik begrijp iets niet helemaal. Als je er in kunt om die df -h te doen, kun je ook verder werken (zoeken, verwijderen). Waarom dan een rescue systeem gebruiken?
Blijkbaar heeft TS geen tijd, was benieuwd naar het antwoord…
Soms vraag je je af waarom je probeert te helpen
Ik meende een lifesysteem te moeten gebruiken omdat ik weinig ervaring heb met de opdrachtregel. Alleen de grafische omgeving deed het niet, het systeem werkt wel.
Niettemin heb ik de directory ./snapshots kunnen vinden en zou met rm het een en ander kunnen verwijderen. Dat heb ik inmiddels gedaan en ik kan weer in de grafische omgeving.
Ben ik TS? Het spijt me als ik iemand teleurgesteld heb omdat ik niet snel reageerde. Dat was niet mijn bedoeling. Ik waardeer de hulp die ik op dit forum krijg juist enorm.
Met dank,
OK, fijn dat je weer gewoon kunt werken.
Nu nog iets waardoor je niet weer vastloopt. Ik hoop dat er iemand komt om je te vertellen hoe je die snapshots in bedwang houdt.
Overigens, ook met een rescue systeem zul je commando’s moeten gebruiken. Waarschijnlijk heel wat meer dan nu nodig was. En we zijn hier ook om je met die commando’s te helpen.
Ik heb daar het volgende op gevonden:
https://activedoc.opensuse.org/book/opensuse-reference/chapter-4-snapshotsrollback-with-snapper#sec.snapper.disable
- TIMELINE_CREATE stond al op “no”
- snapper-zypp-plugin verwijderd
- USE_SNAPPER op “no” gezet.
Hiermee ben ik wel het geavanceerde hulpmiddel snapper kwijt; dan maar iets minder geavanceerd.
Nogmaals dank!
Bedankt voor deze oplossing. Hopelijk is het ook nuttig voor anderen.