opensuse 13.2 automatisch opstarten vlc bij plaatsen cd/dvd

Ik weet niet waar je naar wilt zoeken, maar misschien heb je hier iets aan: https://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard

Nou… ik heb afgelopen dagen door het systeem lopen neuzen, en het is wel erg veel. Ik dacht zo, ik wil me wel wat extra kennis eigen maken.
Ik zie dat op het nederlanstalige deel aardig wat info staat.

Weet iemand of ik ergens kan zien wat het systeem doet…een soort logfile?

Ik neem aan dat je dan Korte uitleg: Inleiding hebt gevonden. Bij die over Processen staan commando’s waarmee je kan zien wat er op dat moment draait.

Logging wordt natuurlijk wel gedaan, maar het hangt erg van ieder programma af wat en hoeveel het logt.

Van de kernel toont:

dmesg

van alles.

Je kunt ook kan ronddwalen in /var/log.

Nee Henk dat bedoelde ik niet. ik bedoelde de wiki pagina.
Maar ik ben wel heel erg blij met jou link want hier staat ook wel weer lekker veel info.
voorlopig wel even genoeg om mijn honger te stillen.

Wat in eerste instantie belangrijk is, is dat je snapt dat het systeem en de gebruiker strikt gescheiden zijn. Jij hebt alleen schrijfrechten in /home/JOUW_GEBRUIKERSNAAM. Daarbinnen zie je, als je Verborgen Bestanden Tonen aan hebt staan, bestanden en mappen die met een " **. " **beginnen.

Nou is het lastige dat er nogal 's wat verandert. Jij draait openSUSE 13.2 met KDE, voor KDE programma’s staan die bestanden en mappen allemaal in /home/JOUW_GEBRUIKERSNAAM/.kde4 . Maar, installeer je Leap of Tumbleweed, dan krijg je Plasma5 ( de opvolger van KDE4 ) en staan al die bestanden in /home/JOUW_GEBRUIKERSNAAM/.config . Het verdient geen aanbeveling die bestanden te bewerken terwijl je zelf bent ingelogd.

Dat eerste is mij allemaal bekend.

Ik wist niet dat je beter geen aanpassingen kan doen als je ingelogd bent.
Ik zag veel haxadecimale getallen in die mapjes:(