openSUSE 13.1 is uit!

Ik heb 13.1 draaien. rotfl!

Installatie ging erg mooi, hoewel niet echt standaard.

Ik weet niet wat je met “standaard” bedoelt, maar ik heb een installatie gedaan met het verslag van mijn 12.3 installatie als handleiding en heb geen afwijkingen gezien.

Het enige verschil voor mij was dat ik nu voor “/” en “/home” (dwz. de partities waarop die staan) btrfs heb. En al -bewust- 's wat pakketjes geïnstalleerd heb, om vervolgens een snapshot terug te gaan. En jawel, systeem gaat netjes naar de situatie vóór de installatie van die pakketjes.

Moet zeggen dat ik de kwalificatie van Muktware een leuke vond: “an OS for grown-ups”.

Tijdens de installatie heb ik van mijn Linux harde schijf, een ntfs partitie verwijderd, en mijn home partitie groter gemaakt. ( die ging dus van 300 naar 433 gb )

Dit alles zonder enig probleem. :slight_smile:

Met niet standaard bedoelde ik dus, dat ik niet alleen maar op verder geklikt heb.

Die extra partitie, was ooit een advies van suse, om makkelijk tussen windows en Linux bestanden uit te kunnen wisselen.
In die tijd nog een fat32 partitie. ( suse durfde nog geen garantie te geven op de ntfs ondersteuning, hoewel ik daar nooit een probleem mee ondervonden heb )

Die gewoonte heb ik dus lang volgehouden, al was het sinds openSUSE 10, al een ntfs partitie.

En sinds 13.1 heb ik dus afscheid genomen van deze extra partitie.

Mocht ik heimwee krijgen naar deze extra partitie, dan maak ik wel een extra partitie aan op me windows schijf.

Ik herinner me inderdaad dat dat een advies was. Zelf had ik indertijd ~/.opera op een aparte FAT partitite. Besef wel dat de linux permissies (ook bescherming van de user) daarop niet werken.

Meer nieuws over 13.1 bij The Register. Normaal verklap je geen einde van een verhaal, maar dit is de moeite waard.

There’s much to love in OpenSUSE 13.1 and if you’re tired of your current distro, this release is worth a look. OpenSUSE feels like a distribution designed with the user in mind rather than one focused primarily on running on the coolest new gadgets.

The OpenSUSE release announcement claims: “While a combination of over 6,000 packages supporting five architectures can never be perfect, we’re proud to say this really does represent the best free software has to offer.”

It’s a bold claim, but spend a little time with OpenSUSE 13.1 and you just might find yourself agreeing.

Zo heb nu wel zin in een releaseparty.:slight_smile:
Wanneer ga we dat doen?

Plan ligt er voor de 27ste december, hou die maar vrij (geen meubelboulevard !!!)

Mooi staat alvast in de agenda.rotfl!

Ja, het wordt nu lanzaam tijd voor een officiële aankondiging. Anders heeft iedereen z’n agenda al vol.

Dat vind ik erg jammer, dit is ongeveer de enige week waarin mijn agenda al vol was. Als het tijdstip hetzelfde blijft weet ik zeker dat ik niet kan.
En ik heb nog wel bijna de hele maand december vrij.

Een tijd terug hield iemand bij openSUSE alle nieuwsberichten over linux of openSUSE. Voor mij erg handig, omdat ik niet allerlei feeds zelf helemaal hoefde uit te pluizen. Helaas dat de vrijwilliger die dat deed er geen tijd meer voor had. Wat op zich ook weer heel herkenbaar is.

Daardoor mis ik nog wel eens leuke dingen. Zoals The linux action show. Geen idee of ik dit eerder had kunnen vinden door een andere rss-feed bij te houden. TIps zijn welkom!

Maar ondertussen:
Episode s29e06 bevat een interview met Jos Poortvliet, op Youtube, vanaf 55 minuten tot 1 uur 32.
Episode s29e07 bevat een uitgebreide review van openSUS 13.1, op Youtube, vanaf 40 minuten tot 1 uur 15.
Leuk om te kijken op de zondagmiddag.

In de regel zie je nieuws(links) wel verschijnen op de G+ community pagina.

G+ zit niet in mijn systeem om ook nog te volgen.

Ik werk met SeaMonkey als browser, daar werkt G+ dus niet. Dan maar in Firefox met google-account aangepast. Dan werkt t in SeaMonkey nog niet.
Dan maar via Firefox ontdekken dat t weer een xtra social network is. Weet ik dat ook weer, en eigenlijk geen tijd voor om ook dat nog bij te houden.