In de oude situatie werkte ik met openSUSE 12.3, had in Nvidia drivers geïnstalleerd via Yast van de site https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers#YaST
en werkte met resolutie 1024 x 1280.
Ik heb nu openSUSE 13.1 ¨Bottle¨ geïnstalleerd.
Inmiddels heb ik begrepen dat er nog geen Nvidia drivers zijn voor Kernel 3.11. Ik werk nu met resolutie 640 x 480.
In Systeeminstellingen , Scherm en Monitor staat alleen maar een icoontje : Default.
Ik heb Nvidia GeForce 6150SE 430 nForce.
Mijn vraag is : Kan ik deze kaart aansturen met Nouveau ? Zo ja , wat moet ik doen ?
Al uw pogingen mij te helpen zal ik zeer waarderen.
Je kunt het “the hard way” doen.
Via de NVIDIA site download je de juiste linux driver, sla die op in ~/Downloads
Via Yast - Software - Softwaremanagement - Beeld - Patronen installeer je het “Linux Kernel Ontwikkeling” patroon.
Via Yast - Systeem - Sysconfigeditor zoek op KMS, de waarde ervan moet op “no” staan
Open een terminal venster en doe
cd ~/Downloads
ls NVIDIA*
Dit laat de volledigebestandsnaam van de driver zien
vervolgens doe je
su -c 'sh DEVOLLEDIGEBESTANDSNAAMHIER -q --no-x-check'
Accepteer de voorwaarden, de driver wordt gebouwd en geïnstalleerd. Voer **geen nvidia-xconfig uit
**Herstart het systeem.
Dank je voor je heldere uitleg. Helaas kreeg ik tijdens het bouwen van de driver NVIDIA-Linux-x86_64-325.15.run een foutmelding, dat mijn kaart niet door die driver werd ondersteund. Ik zou 304.xx moeten gebruiken. Vreemd, ik heb de site van Nvidia zelf mijn driver laten kiezen aan de hand van het type grafische kaart die ik gebruik.
Gelukkig staat op https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers#YaST :
1-click install for openSUSE 13.1 is expected within a week or so from 20 November 2013.
Knurpht,
Yes , het is gelukt. Met de installatie van 304.1160. In de foutmelding van driver 325 stond een link : Unix Drivers | NVIDIA
Die gevolgd en toen kwam ik op 304.1160 !
Thanks man !
De rpm heeft de boel kant-en-klaar gecompileerd aan boord, de specfile zorgt ervoor dat middels een ingebakken script alles op de juiste plek komt. RPM werkt alleen voor de kernel waarvoor de kernel-module gebouwd wordt.
De .run triggert het compileren van de kernel-module tegen de geïnstalleerde kernel-sources. Werkt dus ook voor andere dan de stock openSUSE kernel.