openSUSE 13.1 - Ervaringen

openSUSE 13.1 is uit. Post hier je ervaringen. Laten we de thread ook daartoe beperken, problemen graag in de “Helpen en hulp” subforums.

Snelle instalatie,en vlot weer zoals ik hem wil hebben draaien:)
Zat alleen nog op de restricted formats te wachten(one click).maar aangezien die er nog niet zijn deze gebruikt(

https://forums.opensuse.org/blogs/caf4926/opensuse-13-1-multi-media-restricted-format-installation-guide-149/

En dat zou goed moeten zij denk ik zo maar:\

Gnome op mijn laptop, KDE op mijn desktop
Geen problemen met de installatie
Was effe zoeken om mijn ATI kaart werkend te krijgen (na een tip op dit forum de beta-catalyst geïnstalleerd, werkt perfect)
De restricted formats via deze site:
El Blog de Bob: [ToDo] Top things to do after installing openSUSE 13.1

OP internet wordt gesproken over een “adult distro”
En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Inderdaad een snelle instal gehad, niks geen even weg en wachten.
Nu wel even weer de Nvidia repo afwachten voor de nodige aanpassingen.
Verder werkt openSUSE tot nu toe prima en na eigen kleine gebruikers aanpassingen helemaal zo als ik het wil en gewend ben.
Zie trouwens op mij suffertje dat er flink gedownload wordt door de gemeenschap.
Binnen kort even de pc van de buren onder handen nemen en enekele klanten weer blij maken met een bezoek.

Ik heb 13.1 draaien. rotfl!

Installatie ging erg mooi.

Ik had eerst op mijn Linux harde schijf een extra NTFS partitie 140 GB, die heb ik tijdens de installatie verwijderd, en me home folder vergroot naar van 300 naar 443 GB :slight_smile:

Wat ik echt ongelooflijk vind, is dat mijn home partitie nog in takt lijkt.

Alle snelkoppelingen op me desktop zijn er nog. Applaus !

( natuurlijk zullen de meeste programma’ s niet meer werken, maar ik ben erg blij dat ik voor meerdere forums, dus niet opnieuw me wachtwoord en inlog hoef op te geven )

Dit is eigenlijk wat ik wilde. ( dus niet home formatteren )

Ook is de windows schijf gemount. :slight_smile:
( tweede 500 gig harddisk, in mijn pc )

Thunderbird draait ook weer, ook zonder iets te hoeven doen met wachtwoorden en instellingen.
Even opnieuw installeren was alles.

Ik heb nu wel een probleem met skype, en een eerste poging om de laatste amd catalyst beta driver te installeren ging mis.
De installer zegt dat ik pakketten mis.

Hoe ik het driver probleempje oplos weet ik wel.

Met skype heb ik geen idee wat er mis is, maar daar ga ik een apart topic over openen.

Erg bedankt voor deze geweldige Linux distro.

Nu even een paar repo’s toevoegen, zodat ik o.a. audacious weer kan installeren. :slight_smile:
Voorlopig dus nog niet klaar, maar ik heb altijd veel werk, na een nieuwe installatie.
Dat ik dus nu het registreren op meerdere forums al vast van het lijstje af kan halen, maakt me erg blij.
Morgen waarschijnlijk ook steam opnieuw installeren.

Edit; terwijl ik dit typ, is het skype probleem over gegaan.
Daar snap ik niets van, maar daar kan ik wel me leven.
Het probleem was dat het venster waar je kan zien wat je al eerder getyped hebt, niet geupdate werd.

Daar is nix ongelooflijks aan. Nog even nagekeken: de /home op mijn server/werkstation is van 2003 en gaat sindsdien al mee. Ja, ik heb wel eens een instellingsbestandje weggesmeten om even weer met de standaardinstellingen te kunnen werken, maar bijv. Amarok heeft in mijn homedir nog playlists uit 2003, en die worden nog steeds herkend en doen wat ze moeten doen.
Ik denk dat je ergens iets gemist hebt als dit je verbaast.
De regel “natuurlijk zullen de meeste programma’s niet meer werken” snap ik al helemaal niet. Natuurlijk werken die wel, en dat doen ze al jaren. Programma’s “hebben” na installatie niets anders dan wat default instellingen, die eerst meteen worden weggeschreven in jouw homedir, waarna jij je persoonlijke instellingen daar “overheen” gooit. Je wachtwoorden staan dus allemaal in kwallet / keyring afhankelijk van de welke desktop je gebruikt.

Een aparte partitie voor je /Home

Voor “oude rotten” misschien de normaalste zaak van de wereld, maar heel veel distro’s hebben dat niet standaard.
Zat een beetje te klooien met mijn KDE installatie (Drivers ATI)
resultaat was dat KDE crashte.
Besloot toen maar een nieuwe installatie te doen.
En dan vindt ik het ook wel een beetje ongelofelijk (mooi) dat ik na een nieuwe installatie zelfs mijn oude wallpaper nog heb.
(Ik weet dat je dit bij elke distro kunt instellen)

Als je windows gewend bent, is het redelijk bijzonder.

Ik ben er pas sinds een paar maanden achter, dat je de home partitie niet hoeft te formatteren, bij een nieuwe of herinstallatie.
En toch gebruik ik openSUSE ( eerst suse) al een tijdje.

Wat ik het ergste vind aan opnieuw windows installeren, is dat ik vervolgens dagen bezig ben, om alle software weer opnieuw erop te zetten.
En ik overdrijf in mijn geval echt niet.

Dat openSUSE ( linux ) ook hier weer beter werkt, is heel aangenaam.

Over de programma’s.
Je hebt opzich wel gelijk, maar ik heb al steam, audacious en Thunderbird opnieuw moeten installeren…
Ook LMMS zal ik opnieuw moeten doen.

Toch werd ik ook bij steam aangenaam verrast.
Nadat steam weer draaide heb ik één spel getest, en dat werkte gewoon weer, ik hoefde het dus gelukkig niet opnieuw te downloaden.
Dat is ook een stukje verbetering van steam zelf. Bij mijn vorige herinstallatie van 12.3 was ik wel de sigaar.
Steam ging elk spel dat ik wilde spelen, opnieuw downloaden. (en ik had me home partitie niet veranderd)

Een andere verassing was, dat mijn mp3 speler, nu meer bestanden afspeelt.
Ik heb een paar bestanden van jean michel jarre, en die deden het op 12.3 niet. (op windows wel )

Omdat ik ook een gamer ben, heb ik al jaren een dualboot pc, maar sinds steam voor Linux, is openSUSE wel mijn eerste os geworden.
Als ik echt een keus had, dan had ik geen windows meer op mijn pc.
Maar vanwege bepaalde games, en cad software, heb ik het af en toe toch nog nodig.

Heeft ook voordelen. Als openSUSE er mee kapt, ( en dat komt meestal omdat ik iets fout doe) dan heb ik windows om op internet te kijken, naar oplossingen.
Ook omgekeerd was ik vaak erg blij met het feit, dat mijn pc dual boot is.

OpenSUSE en W7 voor DirectX 11.

Hoe blij ik ben, dat het erop begint te lijken, dat het afgelopen is met directX, hoef ik ik denk ik hier niemand uit te leggen.
Dat komt toch vooral door steam naar Linux.
Veel developers beginnen eindelijk de voordelen van openGL te zien.
Het is niet afhankelijk van één OS, en heeft dus ook mogelijkheden om ook oudere windows versies, te ondersteun waar de nieuwste Direcxt X niet voor beschikbaar is.

Zonder DirectX 11, was ik gewoon verder gegaan met XP.
Dat doet ms heel slim, maar ik heb goede hoop dat ze dit nu niet meer gaat lukken.
Ondanks dat er voor windows 8 een nieuwere DirectX beschikbaar is, als voor windows 7…

Programma’s kunnen in de regel geen instellingen wegschrijven in het systeem. Dat komt omdat jij als gebruiker ze draait, en jij mag alleen schrijven in je eigen home. Daar ligt de kracht.
Voor je partities: als je in de installer kiest voor “Import Partitions” krijg je een schermpje te zien met je vorige partitionering. Standaard wordt dan alleen de partitie met “/” geformatteerd.
Installeer je vanaf DVD dan heb je ook nog de optie om de gebruikers uit de vorige installatie te importeren. Voor de gemiddelde thuisgebruiker niet zo belangrijk, maar als je meer dan 20 gebruikers, met verschillende rechten opnieuw moet aanmaken, scheelt dit een enorm stuk.
Als je de URL hebt opgeschreven, kun je bijv. tijdens installatie (alleen DVD) die ook als Add-on toevoegen. Evt. andere repos ook.
En dan kun je, wederom alleen vanaf de DVD-iso, ook nog de softwareselectie bewerken, dwz standaarddingen niet, andere dingen wel, installeren.

Ga je nog een stap verder, en wil je leren kant-en-klare installatie images te maken, waarbij alles wat je geïnstalleerd wilt hebben tijdens de installatie incl. repo configuratie voor je gedaan wordt. Dat kan via susestudio.com. Ik maak ze zelf voor een paar klanten, waar men bijv. 't hele multimediaspul niet wil, maar alleen mail, browsen, documenten.

De AMD/ATI catalyst drivers blijken minder goed te werken dan dat ik dacht.

Ik heb nu deze website gevolgd
openSUSE Lizards
Maar KDE is nu al een paar keer gecrashd

(vooral als ik de desktopeffecten inschakel)
OP mijn laptop gebruik ik de open-source driver, en dat werkt perfect, maar zoals ik aangaf wordt de dektop door de hele familie gebruikt, en dus ook voor games (3d is noodzakelijk :wink: )
Heb nog geprobeerd om de driver van de AMD website te installeren (is volgens mij dezelfde)
Maar ook die geeft af en toe problemen

Zit er nu aan te denken om op de desktop terug te gaan naar 12.3
Daar had ik geen enkel probleem met mijn grafische kaart.

Jan, heb je al geprobeerd of 't probleem ook bestaat voor een nieuwe gebruiker? Dat zou nl. betekenen dat 't probleem in je /home/gebruikersnaamhier “woont”. Maar, ik vermoed dat 't de combo fglrx / desktopeffecten is.

Nu, ik heb een backup gemaakt van mijn /home en heb toen mijn hele schijf schoongemaakt.
Maar het probleem blijft.
Alles lijkt het te doen (zelfs Steam) maar KDE crasht vaak.

12.3 werkt perfect

Dus nieuwe gebruiker, nieuwe installatie, en dan crasht KDE?
Terug naar login prompt, of crashvensters?
Heb je al in ~/.xsession-errors gekeken?

Jan, dit kwam ik net via G+ tegen: openSUSE Lizards

Zie reactie #10 :wink:

Maar goed, ik heb nu bij desktopeffect “Type compositing” op XRender staan.
En nu blijft mijn KDE werken.

(Kan dus niet de effecten activeren)

Ik ben al een tijdje bezig met OpenSuse om het goed te leren en vind het ook geweldig speel laptops gekocht een voor de opzet met virtual box. En een om multiboot op te zetten , moet ik ook allemaal leren geen probleem ik ben gepensioneerde man vermaak mij prima
draai OpenSUSE normaal op tumbleweeb. Allemaal geweldig
mail kontact gaat. Mij niet goed af op een pakket heb ik dat. Nu draaiend dat is meer geluk al inzicht ???

van de heb ik weer het tumbleweed pakket ge-update dat ging helemaal fout dat is erg jammer hoe dit. Op te lossen het pakket start wel op als ik mijn wachtwoord in voer komt. Het scherm op. Nu in vier stukjes het zelfde scherm daarna meteen terug naar opstart scherm met wachtwoord ???
mijn doel is volledig over te gaan naar openSUSE maar. Ik moet eerst goed inzicht hebben om ook problemente kunnen oplossen ,daarna. Microsoft verlaten . Verder wil ik graag met mede gebruikers delen en zoek belangstellenden om ergens op locatieven vaste locatie met docenten cursussen te gaan aanbieden dat is al redelijk opweg
maar eerst. Mijn probleem
laptops. Dell e5430 16gb RAM. i5 intel. HDD 500 gb beide en vele losse HDD om ook te spelen het zijn prima latops
vriendelijk groet Frits veerman graag reactie

via Facebook probeer ik ook meer aandacht voor OpenSUSE krijgen

Leest als een stuk anderstalige tekst wat door een vertaalmachine is gehaald…rotfl!

Dat is het dus niet. !

Dag Frits,

Heb je dit stuk zelf ook nog 's nagelezen? En de adviezen die je al gehad hebt? En ook gekeken waar je deze post gedaan hebt ( je haakt nu met een post over Tumbleweed aan op een oud onderwerp over 13.1) ?

Tumbleweed, hoe prachtig en stabiel ook, vraagt gewoon wat meer basiskennis, en heb ik je al eerder afgeraden. Om een aantal redenen, o.a. het feit dat er veel minder TW gebruikers zijn die je zouden kunnen helpen, je toch zelf tot het e.e.a. in staat moet zijn ( bijv. output in een terminal afvangen en hier plaatsen ), TW continue in beweging is en het voor anderen zodoende lastig is om bijv. dingen van hun eigen systeem te vergelijken met dat van jou als er iets misgaat. Het minste wat je nodig hebt, is een redelijke kennis van basisbegrippen, en die heb je gewoon ( nog ) niet. Daar is niets denigrerends of dergelijke mee bedoelt, ik zie je bericht hierboven en kan door foutief gebruik van termen gewoon niet achterhalen wat je precies bedoelt.

Mijn advies is om 13.2 te downloaden, evt. hulp bij het installeren te vragen en bij het instellen van kontact/kmail. Vervolgens dat stuk 's te laten en eerst 's rustig te gaan kijken hoet KDE in elkaar zit.