Alles en iedereen gefeliciteerd met alweer een geweldige release: openSUSE 12.3 . : https://news.opensuse.org/2013/03/13/opensuse-12-3-free-open-and-awesome/
Kijk hier voor de downloads: http://software.opensuse.org/123
Veel plezier !
Alles en iedereen gefeliciteerd met alweer een geweldige release: openSUSE 12.3 . : https://news.opensuse.org/2013/03/13/opensuse-12-3-free-open-and-awesome/
Kijk hier voor de downloads: http://software.opensuse.org/123
Veel plezier !
Jajajajaja, zit te wachten dat de download klaar is.>:)
STRESS wil installeren nu !!! lol!
Het ziet er erg mooi uit.
Installatie ging goed, ik heb ook me home partitie geformateerd, dus lekker opgeruimd.
Helaas heb ik geen internet.
Dit is mijn 4 of 5e installatie van openSUSE en dit probleem had ik nog nooit.
Oa bij 12.2 kreeg ik altijd een venster en dat vroeg of mijn pc verbonden was met internet.
Dat heb ik nu niet gezien, en firefox kan de server niet vinden.
Tijdens het rond klikken, kwam ik er achter dat mijn netwerkmanager niet gestart is.
Ik baal flink, want als er iets is van pc’s waar ik de ballen van begrijp, dan is het wel internet instellingen.
Gelukkig heb ik dit forum !
Even een topic aanmaken.
Had ik al gezegt dat ik 12.3 erg mooi vind ? (mooier dan 12.2)
Elk nadeel heb ze voordeel. Vuze is druk bezig met het uploaden van 12.3, naar andere gebruikers.
Dual boot pc ftw.
Vermeld zoveel mogelijk. Waarschijnlijk staat het netwerken op “ifup”.
Ik geloof dat hij inderdaad op ifup stond.
Ik weet niet wat ik gedaan heb, behalve dat ik dit topic gevolgd heb:
https://forums.opensuse.org/english/…nt-sticky.html
En het werkt ! Deze reactie is met openSUSE 12.3 rotfl!
Nu verder met multi media, en steam rotfl!
Hij start lekker snel op, sneller als 12.2 en veel sneller als W7, maar daar staat ook allerlei rommel als flash en dergelijk op.
Nog een voordeel van Linux, die word niet steeds trager als je meer software installeert.
Wat is dat toch met al die troep op windows, die perse meteen op moet starten, en daar door de opstart tijd langer maakt.
Ik word daar soms echt agressief van, je kan windows niet opstarten of er begint wel iets te zeiken.
Net ook weer flash
Maar on topic, ik ben erg blij met 12.3. het ziet er echt geweldig uit!
Merendeel heb je echt niet nodig. Hardware start allemaal via drivers. De rest zijn “functionele extra’s” die je niet nodig hebt voor het opstarten van Windows maar misschien wel voor hardware of autostart dingen. Voorbeeld, Flash. Je kan die update check zelf doen. iTunes, wil je iets met je iPod doen dan start je iTunes VOOR je hem aansluit. Digitale Camera Software, zelfde verhaal. Ik draai Windows voor mijn games en heb alleen een virus scanner als autostart. En zelfs dan is het nog steeds vveeeelll trager dan openSUSE! Nu we Steam hebben en Wine dus danig goed werkt zit ik te denken om Windows te verwijderen.
Ik moet ook zeggen dat het default thema van KDE erg mooi is. Ook die icoontjes! Denk dat ik hem voorlopig niet ga veranderen. Heb een RC2 KDE Live CD installatie geupdate. Pakte mijn internet ook niet en stond inderdaad op ifup. Nadat dat was ingesteld werkte alle prima. Moet nu mijn Netbook en de laptop van mijn vrouw (sinds kort ook een dual-boot) nog updaten.
12.3 is echt de beste versie tot nu toe!
Precies !
Windows verwijderen zit er voor mij helaas nog niet in, maat steam draait inmiddels weer.
Dat ging niet helemaal vlekkeloos, maar ik klikte in yest op conflict oplossing 2.
Iets met steam wil 1.13 en ik had 1.15 van libopenal-soft 32 of zo iets, en ik koos dus voor depencies breken met steam.
Die gok durfde ik hier wel aan omdat steam toch meteen gaat updaten.
Dat pakte goed uit.
Ik heb al vanaf 2001 geen windoos meer, en dat kan best. Games? Sommige onder wine, of anders maar niet. Ben niet zo’n gamer. En de rest? Full motion menu’s voor DVD? Geen probleem. Je kunt 't er beter over hebben wat je allemaal op een linux bak wel kunt :D. Met windoos doe ik niets anders dan het van computers afmieteren. Dit omdat “met windoos” vaak goedkoper is dan leeg, en daar kijkt de klant naar.
Heb dit laatst nog gevraagd in een winkel. Alles kwam met Windows 8. Vroeg of ze ook iets zonder software hadden. Verkoper vroeg nee en waarom ik dat wilde. Ik zei toen dat ik al voor mijn software heb betaald en alleen nieuwe hardware wilde. Maar dat kon niet. Bovendien was Windows 8 veel beter dan Windows 7, volgens hem. Dus toen heb ik maar niks gekocht daar. Denk dat ik de volgende keer een live-usb meeneem met 12.3 KDE. Dan nog eens kijken wat ze zeggen:) DoorLiveUSB Gui heb ik nu 6 live cd’s op 1 16gb stickje! Echt geweldig! 2 versies van Linux Mint, Ubuntu 12.10, openSUSE 12.2 KDE en Gnome en sinds gistere ook 12.3 RC2 KDE (64 bit). Ga daar nu dus de 12.3 install DVD (32 en 64 bit) bij opzetten!
DVD kan niet op een FAT stickje, is te groooot. Verder, ideaal, je kunt met het grootste gemak een aantal distros even testen op hardware, van één stickje. Ik ga ook nog een microSD-tje maken.
12.3 ziet er erg goed uit.
De grote verandering vind ik de snelheid.
Ik heb een upgrade gedaan, en in het begin had ik het probleem dat de pc met afsluiten bleef “hangen”
De PC schakelde dus niet uit.
Maar gek genoeg heb ik dit probleem niet meer.
De makers hebben opnieuw een goed product gemaakt.
Helemaal mee eens.
Start goed snel op en af.
Alleen even wat problemen gehad met het mounten van de extra harde schijven en het netwerk.
Vind verder vooral het opstarten er grafisch gelikt uit zien, goede keuze dat zwarte.
Ik vind dat donkere ook veel mooier.
Ik ook, maar bij mijn wederhelft zag het er niet uit. Die heeft ijsberen in de sneeuw als achtergrond.
Uiteindelijk zegt dit, zeker gezien het gemak waarmee je 't zelf naar eigen smaak kunt veranderen, niets over de distro, alleen iets over onze (huidige) smaak :D. Ik sta er soms verbaasd over hoeveel mensen dat onderscheid ( goed product <-> persoonlijke smaak) niet meer maken. “What is the prettiest distro, what is the ugliest distro”? Zucht.
Wat mij opvalt:
Ben erg tevreden tot nu toe. Mooie Grub, opstartscherm is van begin af aan grafisch met een aardige animatie (iets wat ik bij enkele andere distro’s nogal mis).
De Xfce-werkomgeving (mijn favoriet) is netjes afgewerkt en stabiel. En bovendien flitsend snel.
Het standaard-programmapakket bij Xfce is goed doordacht en prima afgestemd op de gemiddelde thuisgebruiker. Libre Office en GIMP zijn bijvoorbeeld standaard aanwezig.
De LXDE-werkomgeving is daarentegen behoorlijk wat ruiger en minder “af” dan in 12.2, zelfs toen 12.2 net uit was. Enfin, dat is natuurlijk ook een minder belangrijke werkomgeving…
Alles bij elkaar genomen: een mooie prestatie van de ontwikkelaars. Daar kunnen we mee voor de dag komen.
Voor zover ik weet zijn LibreOffice, GIMP en een aantal anderen geen specifieke onderdelen van desktops, maar worden die sowieso geïnstalleerd. Het was mij ook opgevallen dat er aan LXDE hard ontwikkeld lijkt te worden.
Je zou voor de aardigheid eens KDE moeten zien zonder desktopeffecten. Verbazingwekkend hoe vreselijk snel een desktop die vaak “bloated” genoemd wordt (dat in mijn ogen niet is) dan is.
Inderdaad, opmaak zegt niets over de kwaliteit van het produkt.
Maar opmaak is wel een “uithangbord”
Veel mensen gebruiken de liveDVD, en dan is het mooi meegenomen dat je direct een gelikte desktop ziet.
Als ik bv naar Fedora kijk, denk ik wel eens dat ze wel eens iets meer aandacht mogen schenken aan het uiterlijk.
Uiteraard is aanpassing met een paar muisklikken gedaan.
Maar moet eerlijk zijn dat ik wel een beetje gevoelig ben voor de eerste indruk van een produkt.
Om daar goed beeld van te houden is mijn eerste gebruiker altijd “beheerder”. Da’s gewoon een extra gebruikersaccount waarin ik naar believen dingen kan weggooien, opnieuw opzetten. En om te zien hoe de nieuwe distro er “schoon” uit ziet. Mijn /home gaat al jaren mee, incl. de KDE/Plasma instellingen. Als “beheerder” probeer ik eerst mijn standaard werkprogramma’s even flink uit, kijk of ik nieuwigheden zie, en pas als ik over de basis tevreden ben log ik in op mijn eigen account. Als daar dan dingen niet goed gaan, weet ik dat 't in mijn eigen account zit. Is 't in “beheerder” ook niet goed, dan is de kans er dat “bug” aan de orde is.