openSUSE-12.3 heeft probleempje met afwaardering van /etc/SuSE-release in 13.1-RC1

In het engelstalige forum “pre-release/beta” werd in de post " /etc/SuSE-release at end-oflife" gemeld dat, vanaf 13.1, /etc/os-release wordt gebruikt i.p.v. /etc/SuSE-release. Aan SuSE-release is als "comentaar"eem eerste regel toegevoegd:

oS123:~ # mount /dev/sda7 /oS131
oS123:~ # cd /oS131
oS123:/oS131 # cat etc/SuSE-release
# /etc/SuSE-release is deprecated and will be removed in the future, use /etc/os-release instead
openSUSE 13.1 (x86_64)
VERSION = 13.1
CODENAME = Bottle
oS123:/oS131 #

Die eerste regel veroorzaakt een probleempje in 12.3, omdat Grub2 (in 12.3) er kennelijk niet op is ingericht de regel die met het hekje begint over te slaan.
Wanneer dus in 12.3, na het installeren van 13.1-RC1, Grub2 wordt geconfigureerd om 13.1-RC1 aan het bootmenu toe te voegen, dan is het die eerste regel die in het bootmenu wordt opgenomen:

oS123:~ # /usr/sbin/grub2-mkconfig --output=/boot/grub2/grub.cfg
Generating grub.cfg ...
Found theme: /boot/grub2/themes/openSUSE/theme.txt
Found linux image: /boot/vmlinuz-3.7.10-1.16-desktop
Found initrd image: /boot/initrd-3.7.10-1.16-desktop
Found linux image: /boot/vmlinuz-3.7.10-1.11-desktop
Found initrd image: /boot/initrd-3.7.10-1.11-desktop
  No volume groups found
Found Linux Mint 15 Olivia (15) on /dev/sda10
Found openSUSE 12.2 (x86_64) on /dev/sda6
Found # /etc/SuSE-release is deprecated and will be removed in the future, use /etc/os-release instead on /dev/sda7
done
oS123:~ # 

En na het uitvoeren van

oS123:~ # grub2-install /dev/sda
Installation finished. No error reported.
oS123:~ # 

staat dezelfde “commentaar” regel in het bootmenu van 12.3. En dat is niet erg duidelijk en ook niet de bedoeling.

Een eenvoudige remedie: in 13.1 van het bestand “/etc/SuSE-release” de eerste regel weghalen. Om die niet kwijt te raken heb ik hem als laatste regel weer toegevoegd. Daarna in 12.3 natuurlijk weer grub2-mkconfig draaien.
Opmerking: het probleem deed zich niet voor bij 13.1-beta1

Dat, Hans, lijkt mij een bug-report waard. Even iets wat ik zo niet meekrijg: wordt de entry wel aangemaakt, maar staat daar de fout overgenomen tekst, d.w.z. een opstartoptie met die tekst?

Ja, de laatste optie in het Grub-opstartmenu (is dat de juiste benaming?) heeft als tekst : “# /etc/SuSE-release is deprecated and will be removed in the future, use /etc/os-release instead on /dev/sda7” Echt een verrassende tekst op die plek, vond ik. Zelf heb ik ook gedacht aan een bug-report. Maar ja, het geval doet zich alleen voor bij het booten van 13.1 vanuit een vorige versie (ik heb alleen 12.3 geprobeerd). Ik vermoed dat het niet erg waarschijnlijk is dat echte beginners dat gaan proberen. De anderen halen, denk ik, hun schouders op of vinden zelf wel uit wat er aan de hand is. Je advies is welkom.

Als er geen bug reports van komen, wordt er niets aan gedaan :D. Weet je zeker, dat je de GRUB2 van 12.3 boot?

a) Inderdaad. En kennelijk vind jij het de moeite waard. OK, ik zal het proberen.
b) Zeker weten… dat zeg ik niet zo gauw. Maar in de eerste post kan je constateren dat het “grub2-install” commando wordt gegeven na een “oS123” prompt. Als je nog een andere manier weet om daar achter te komen dan hoor ik die graag.
Dank voor je commentaar!

Gerapporteerd: Bug #845710.