Zijn er al mensen dia openSUSE 12.1 hebben getest?
Zo ja wat vinden jullie er van?
Nee nog niet aan toe gekomen.
Heb jij al ervaring opgedaan ?
Ik heb gisteravond de openSUSE-GNOME-LiveCD-Build0032-x86_64.iso van USB-stick gedraaid. Eigenlijk weinig bijzonders over te melden, liep gewoon soepel. Maar nou weet ik dat mijn laptop enorm linux-vriendelijk is, eigenlijk boot elke linux liveCD prima (van USB, want de CD/DVD drive is al meer dan een jaar stuk). Vanavond eens even de KDE LiveCD proberen.
En dit is vanuit Firefox 7.0 middels de openSUSE-KDE-LiveCD, 12.1 Beta. Één van de eerste dingen die opvalt is de enorme vooruitgang in de nouveau driver voor NVIDIA kaarten: wiebelende vensters, flip switch enz werken gewoon. Zonder de driver van NVIDIA zelf dus, dus open source gedreven. Ha.
Ik moet zeggen, er moet nog wat gebeuren op het gebied van artwork, maar op mij maakt het een prima indruk.
Dit bericht typ ik vanuit openSUSE 12.1 met als desktop gnome 3.
Ik vindt gnome 3 nog wel erg wennen, maar verder ziet het er goed uit.
Ge binnen kort ook de KDE eens testen.
Ik moest ook enorm wennen aan GNOME 3, sowieso aan GNOME. Op mijn laptop heb ik wel KDE, maar gebruik nu al maanden alleen maar GNOME 3, en dat bevalt me uitstekend. Thuis, op mijn rekenmonster gebruik ik KDE, bevalt me daar op een of andere manier beter. De GNOME en KDE applicaties gebruik ik naar gelang welke desktop ik gebruik. Bij beide is de integratie van allerlei programma’s in elkaar prima tegenwoordig.
Dames en Heren,
Ik wacht braaf tot de officiële versie uit is. Leuk te horen dat nouveau zo lekker draait onder KDE.
Tijd voor de tweede Dutch Release party? Over 43 dagen is het immers zover en komt 12.1 uit. En deze keer hoop ik erbij te zijn, vandaar mijn vraag.
Ik zal de komende week eens even contact opnemen met onze onvolprezen Jos Poortvliet. Het idee was om in ieder geval een paar weken te wachten na de release, zodat er wat tijd is om alle nieuwigheden vast te bekijken en te testen.
Is het moeilijk om Unity te installeren in Gnome?
of staat het ook al bij het installatie menu?
Ik vind namelijk wel foto s maar geen downloads voor Unity.
Hé plankgas, welkom !!!
Allereerst maar even het standaard praatje: er is nog helemaal geen openSUSE 12.1, komt pas in november, bovenaan de homepage van de forums zie je een countdown plaatje met het aantal dagen dat we nog moeten wachten. Wat ik vermoed is dat je foto’s van GNOME 3 hebt versleten voor foto’s van Unity. Als je GNOME 3 wilt draaien op openSUSE kan dat, door het toevoegen van de repo waar de pakketten instaan. Wil je een beetje vlot in deze materie geraken, dan raad ik je aan de forums te doorzoeken, er staan her en der heldere posts over hoe je op openSUSE 11.4, de laatste stabiele release, GNOME 2.32 kunt upgraden naar GNOME 3.
Unity is een eigen desktop omgeving van Ubuntu, grotendeels gebaseerd op GNOME 3. Om eerlijk te zijn een ergernis van mij, hoe lekker 't ook mag werken. De houding van Canonical/Ubuntu om Unity ook op andere distros te laten werken beperkt zich tot “zoek dat dan maar lekker uit”. Open source is voor mij iets meer, dan “hier heb je 't, red je er maar mee”. Voor mij is 't nog altijd “kijk eens wat we gemaakt hebben, en dat mogen jullie ook allemaal gebruiken, als je hulp nodig hebt …”. Maar, voor alle duidelijkheid, ik ben geen openSUSE reli-fanaat, Ubuntu heeft zijn kracht al wel bewezen.
Ook kan ik je vertellen, dat je straks tijdens de installatie van openSUSE 12.1 de keuze hebt om KDE of GNOME 3 te installeren, met als derde optie een keuze uit een aantal andere desktop omgevingen.
En dan is er nog het Ayatana project, openSUSE’s implementatie van Unity. Hier is de repo ervoor Index of /repositories/GNOME:/Ayatana: , kies de repo voor jouw geïnstalleerde openSUSE versie (momenteel alleen 11.4 en 12.1 (die nog in rc fase is)).