OpenSuse 12.1: na update system hang/zwart scherm na reboot

L.S.

Na Update resp. New Installation blijft het systeem tijdens de reboot met een zwart scherm, met wat storingslijntje, hangen.

Tijdens het doorlopen van de keuzeschermen tijdens het installatie
proces, staat de volgende foutmelding op het scherm:
"THE bootloader is installed on à partition that does not lie
entirely below 128 GB. THE system might not boot if BIOS support only
iba24 (result is error 18 during install grub MBR ).
Ik vermoed enig verband, maar weet niet exact wat de oorzaak is en wat ik
eraan kan doen.

Wie kan mij helpen?

Ik kan je niet direct helpen, maar ik weet bijna zeker dat het eerste wat ze je gaan vragen is wat voor graphische kaart je hebt.

Die melding heeft er niets mee te maken en zal hoogstwaarschijnliijk geen probleem opleveren behalve als je een heel oud systeem met een heel oude BIOS hebt.

En leg nog even precies uit wanner dat zwarte scherm komt. Komt eerst het GRUB scherm? En komt er nog meer?

Ik denk dat dat al tijdens Update / Nieuwe installatie is. Het systeem probeert dan middels kexec over te stappen van de installatie op de geïnstalleerde kernel. Met name op systemen met nvidia chipsets (niet per definitie NVIDIA grafische kaarten) gaat dit niet altijd goed. De installatie is dan echter al wel klaar. Wat je in zo’n geval kunt doen, is op de RESET knop drukken. De bootloader krijg je daarna niet (of nauwelijks te zien) en het systeem gaat verder met het afroinden van installatie en configuratie. Vandaag nog meegemaakt, systeem draait nu gewoon lekker.

Beste Knurpht,

dat was het dus. Ik had het systeem uitgezet en vandaag start ik het weer op en het werkt.
Maar nu zit ik met het volgende: ik kom het systeem in zonder (persoonlijke) ID en het password van root werkt niet meer.
Voor de rest heb ik nu een schoon (=leeg) systeem en een (te) oude backup, maar dat is: eigen schuld, dikke bult!!!

Omdat ik de systeemberichten in het Engels wilde hebben, had ik voor de laatste update poging voor Engels gekozen. Dat zou ik graag weer willen veranderen in Nederlands.

Kan dit allemaal nog met deze hulpkreet, of moet ik hiervoor een of meer nieuwe aanmaken?

B.v.d. en groet

Tip voor het posten:

• Geef zoveel mogelijk informatie, liefst “output” tussen CODE tags (even zoeken, staat een prima artikel over op de forums, maar 't staat ook wel in de klevende onderwerpen)
  • Probeer niet al je problemen in één post te proppen, maak er liever aparte posts van, met een heldere titel

Over wat je hier aangeeft:

• Je ziet geen login scherm omdat je tijdens de installatie “automatisch inloggen” aan hebt laten staan. Dit kun je ongedaan maken via Yast - System - ./etc/sysconfigeditor - Zoeken op “AUTOLOGIN”, klik op “Go to”, je ziet je gebruikersnaam staan. Haal die weg, OK, OK. Na opnieuw opstarten zou je nu het login scherm moeten zien
  • Over je root password. Daar heb je blijkbaar iets anders voor bedacht dan het wachtwoord van de eerste gebruiker. CAPS lock aan gehad? Als je het wachtwoord vergeten hebt, heb je een nader probleem. Je kunt dan middels een LiveCD je geïnstalleerde systeem overnemen, zonder het rootpassword te weten, en kunt dat dan ook veranderen. In de NL-forums - Community - NL HowTo’s staat een post over het overnemen met behulp van een LiveCD. Als je dat gedaan hebt en “binnen” bent op het geïnstalleerde systeem (je hebt dan al rootrechten dankzij de LiveCD) kun je met "passwd’ een nieuw wachtwoord aanmaken.
  • Over de taal: Ik installeer(de) voordat ik deze forums van de grond trok, altijd met engels als standaard taal, omdat de output in terminalvensters anders ook NL werd. Voor de desktop installeerde ik dan apart de NL taalbestanden en regelde de taal van de desktop via de desktop. Om dit te doen: Yast - Software - Softwarebeheer - Beeld - Talen, en dan de NL opties aanvinken. Daarna kun je in KDE of GNOME de taal van de desktop “zetten”.

Ennuh… maak ook plezier. Schroom niet te posten.

Beste Knurpht.

het (ongewenste) root password gevonden (en gewijzigd), het automatisch inloggen teruggedraaid en het Nederlands, daar waar gewenst ingesteld.
Mijn dank is groot.
Het plezier bestaat op het ogenblik in het handmatig invoeren van adresgegevens, etc., en dat mijn printer (Canon MP620) het nu wel doet (is mij onder 11.4 niet gelukt).
Bovendien schroom ik niet om een nieuwe post aan te maken.

Groet,
Kleinux

Da’s mooi.

Bovendien schroom ik niet om een nieuwe post aan te maken.

LZSU ( lacht zijn sokken uit ) :smiley:

Zojuist update uitgevoerd. Systeem vraagt om herstart. Herstart, maar systeem blijft hangen. Kernel wordt niet geladen (als ik me goed herinner was dat de boodschap). Ook rescue geeft zelfde fout. Dus maart geboot in Ubuntu (12.04). Gelukkig lukt dat wel. Wat nu? Enige maanden geleden overkwam me ongeveer hetzelfde. Een update resulteerde in een niet-werkend systeem.
Wat is hier aan de hand?

Van harte welkom !!

Dat komt door de verschillende bootloaders van openSUSE en Ubuntu. De GRUB2 bootloader wordt niet bijgewerkt door de openSUSE updater, en dat is in principe ook hoe het hoort. Ik denk dat 't genoeg is om je bootloader in Ubuntu bij te werken. Dan zou ook de verbinding naar de nieuwe kernel op je openSUSE installatie weer gemaakt moeten kunnen worden.

Kun je overigens de volgende keer een nieuw onderwerp starten? Dit is wel een heel ander probleem, dan dat van deze draad.