openSUSE 11.4 upgrade

Thuis heb ik een pc op openSUSE 11.4 draaien die vrij belangrijk is.
Nu is mijn vraag kan ik die pc zonder problemen upgraden naar openSUSE 12.2, op de pc is verder niks bijzonders als extra geïnstalleerd (nvidia driver, chrome).

Hé Marcel,

Gebruik niet de opwaardeerfunctie van de DVD, die is bedoeld om opeenvolgende versies te upgraden, dus van 12.1 naar 12.2, niet van 10.4 naar 12.2
Upgraden zou ik doen door een schone installatie uit te voeren. Het hangt er een beetje vanaf of je /home op een aparte partitie hebt staan. Als dat zo is, zal de installer van 12.2 voorstellen om alleen de / partitie te formatteren en te gebruiken voor installatie. Je /home blijft dan bestaan. Je KDE instellingen blijven behouden.
Maar voor alle zekerheid altijd een backup van /home naar een externe schijf, als eerste stap naar een nieuwe installatie.

Bedankt voor je snelle antwoord.
Home staat op een aparte partitie.
De pc wordt hoofdzakelijk gebruikt voor internet en Excel en PDF bestanden.

De pc dient ook als back-up pc, waar we ook een keer een poos mee bezig zijn geweest.

Ik herinner 't me nog. Een kwestie van goed kijken hoe je 't indertijd hebt opgezet, scripts backuppen etc. en dan met 12.2 opnieuw opzetten. De rsync commando’s zijn nog precies hetzelfde, dus …

De scripts draaien als het goed is op de server de pc is waar de back-up op komt te staan.
Volgens mij moet ik dan in 12.2 alleen de user aanmaken en die de juiste rechten geven op da back-up schijf en een ssh key maken.
Als het niet zo is dan hoor ik het graag want ik zou het zo niet meer weten.

Toevoeging

Tijdens de installatie bij het onderwerp Create New User gebruik Change. Dan kom je in Expert Settings en dan kun je Read User Dat from Previous Installation aanvinken. Via Choose krijg je dan je “oude” users te zien. Daar kun je uit kiezen (waarschijnlijk wil je ze allemaal) en dan OK en verder Accept en zo.
Deze beschrijving is een beetje vaag, Maar ik denj dat je het wel ziet als je zover bent.
Voordeel is dat al je users met dezelfde usserid worden aangemaakt als ze al waren. Andes kan dat nog een hoop ellende opleveren.

Overigens moet je dan waarschijnlijk geen automatische installatie doen (en dat doe ik nooit).

Dit verhaal werkt alleen van de DVD images, niet van de LiveCD’s, zoals ik mocht ontdekken tijdens de Launch Party :D. Sowieso gebruik ik voor iets anders dan standaard klikker-de-klik installatie het liefst de DVD omdat je daarbij toch een aantal extra configuratie opties hebt.

Inderdaad, vergeten er bij te zeggen.

Waarschijnlijk het beruchte syndroom van “zoals ik het doe doen anderen het natuurlijk ook” :frowning:

Ik gebruik de DVD (is in een kwartier gedownload) en geen auto-installatie.

Bedankt voor de antwoorden.

ik heb alleen de volgende vragen nog.
Als je de oude users overneemt, wat neemt die allemaal mee van het oude systeem naar het nieuwe, kwa instellingen en bestanden.
Is het beter om KDE te upgraden naar de nieuwste versie of op de versie te laten wat wordt meegeleverd(heb ik nu ook). Zelf doe ik het wel altijd een upgrade op mijn eigen pc, en loop soms tegen zeer kleine problemen aan.

Je moet (altijd) twee dingen uit elkaar houden: het systeem en de gebruikers. Dat is makkelijker als je je realiseert dat Unix/Linux een meer-gebruikers systeem is… Dus alles waarbij bedenkt dat het persoonlijk voor een gebruiker is, zit niet bij de systeem bestanden, maar bij de gebruiker in zijn gebruikers bestanden. En die zitten binnen zijn home directory.

Dus als je bij een systeem insallatie /home op een apart file systeem hebt en als je daar dan vanaf blijft, zijn alle bestanden van alle gebruikers er nog steeds. Niets aan gewijzigd. En dat zijn dus bijv. ook de KDE instellingen. Dat zijn persoonlijke zaken. Tenslotte wil jij bijv een blauwe achtergrond en bijv. je vrouw een leuke foto als achtergrond op je desktop. Dat is dus een persoonlijke instelling.

De gebruikers administratie is natuurlijk een systeem zaak. Dat regelt de syseem beheerder (in dit geval dus weer jij, maar met een andere pet op, dat moet je strikt gescheiden houden van de persoonlijke werk zoals mailen, bankzaken, enz.).

Mijn aanrader om gebruikers tijdens installatie over te nemen heeft alleen betrekking op het tweede, de administratie van gebruikers en groepen. Na zo’n installatie bestaan dus alle gebruikers zoals ze daarvoor al bestonden en ze hebben dezelfde inwendige code (de userid) waardoor ze ook weer eigenaar zijn van hun spullen. En die spullen staan in /home/<gebruikersnaam> en zijn er omdat /home er nog steeds is.

Als een KDE gebruiker dan voor het eerst inlogt, zal er ook wel een nieuwe versie van KDE met het nieuwe systeem zijn meegekomen. Zon’ versie vindt dus de “oude” instellingen van de gebruiker. Meestal kunnen die in de nieuwe KDE zonder meer gebruikt worden. Soms wil een nieuwe versie van (een programma binnen) KDE het iets anders doen, dan wordt zo’n configuratie bestand meestal automatisch overgezet (tenzij de stap heeeeel groot is). Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor niet KDE programma’s die in een nieuwe versie nu aanwezig zijn.

Over het overgaan op nieuwe versie van applicaties (bijv. KDE) tijdens de looptijd van een openSUSE versie (bijv. 12.2) moet je zelf beslissen. Als je dat doet heb je niet meer de “officiële” versie van openSUSE 12.2. Die is integraal getest met een bepaalde KDE. En bij en nieuwe openSUSE krijg je een nieuwe KDE. En dat is niet altijd de nieuwste KDE vaa dat moment, maar de nieuwste waarmee ze uitgebreid hebben kunnen testen.

Ik ga als het kan voor stabiliteit en wissel niet naar nieuwere versie als het niet moet. En dat "“moeten” kan liggen in “ze zeggen dat het véél beter is”, “ze zeggen dat die en die fout er uit is”., of een bepaalde functionaliteit die je hard nodig hebt.
Nu loop je met KDE niet zoveel risico. Als je de zgn. stabiele repo neemt, dan zijn er zoveel mensen die dat gebruiken dat ellende gauw boven komt drijven en daar ook wat aan gedaan wordt. Maar voor meer “obscure” pakketten is het maar afwachten of een nieuwe versie echt stabiel is en of er snel gerepareerd wordt. Je hangt af van vrijwilligers!

Prachtig stuk schrijfwerk, Henk.

Ik wil daar nog wel iets aan toevoegen: In mijn ogen wordt er veel te veel gekeken naar versienummers, terwijl dat flauwekul is. KDE komt bijv. elke maand met een onderhouds versie, waar dat vroeger niet automatisch ging, Mozilla heeft gekozen voor een andere versienummering (voor zover ik weet omdat het voor de eindgebruiker leek alsof Microsoft met IE6, 7, 8, 9 veel sneller vernieuwde), Chromium zit voor eeuwig in beta status, Linus Torvalds besluit opeens dat de volgende kernel niet 2.6.40 wordt, maar 3.0, terwijl hij daarbij vermeldde dat 't een mooi punt was omdat er amper verschil zat tussen de 2.6.39 die al uit was en de geplande 2.6.40, in wezen werd er vooral opgeschoond.

Waar het om gaat is waar het voor dient. Van mijn werkstation/server verwacht ik dat het ding 24 / 7 / 365 (366 indien nodig) zijn werk doet, zonder mijn tussenkomst. De distro, met Packman en KDE repos als enige toevoeging geven mij die stabiliteit. Laptop is een ander verhaal. Daar experimenteer ik naar hartelust op, in de wetenschap, dat er een kopie-SSD is, en dat ik er binnen een uur een nieuwe tot Tumbleweed omgebouwde installatie op heb staan (ik gebruik een DVD-iso die op de ene SSD staat om op de andere te installeren, duurt 4 à 5 minuten), mocht ik de boel echt instabiel hebben gemaakt. In het geval van mijn werkstation/server kijk ik eerst wat een nieuwe KDE versie me te bieden heeft, ik update wel de bestaande versie, op mijn laptop volg ik de laatste KDE releases, vanaf de Release Candidates en test zo mee.

Bij GNOME en KDE wordt gepland op “major” versies. Dat wil zeggen in het GNOME geval 3.0, 3.2, 3.4 en nu 3.6, in het KDE geval 4.0 … 4.9 en straks 4.10. Er is dus enerzijds het onderhoud aan de lopende “major” versie, anderzijds het ontwikkelwerk aan de nieuwe. En dat moet dan ook nog eens geïntegreerd worden.

Yep, helemaal mee eens.

De gebruiker weet het beste waarom hij zijn systeem eigenlijk heeft. En dus of hij gaat voor stabiel “want morgen moet ik zonder mankeren mijn bankzaken kunnen doen”, of voor experimeneten want “ik heb mijn computer als hobby en niet voor serieuze zaken”. En natuurlijk kan je beiden doen op verschillende systemen. En natuurlijk zijn er tussenwegen. Gewbruik je verstand en kies!

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden.
Ik ga openSUSE 12.2 installeren en ik denk ook de nieuwste KDE 4.9

Mocht je nou toch malle dingen krijgen in KDE, er hangen nogal wat posts en google resulataten rond die je adviseren om maar meteen je hele ~/.kde4 map weg te gooien. Doe dat alsjeblieft niet, net als dat je soms in je linux setup met één kleine instelling dingen werkend kunt krijgen, is selectief aanpassen ook in KDE heel goed mogelijk.