Dag Frits,
Updaten van 11.2 naar 11.4 ineens is absoluut niet aan te raden. Is te vergelijken met updaten van XP naar Windows 7, dat kan ook alleen door een nieuwe, ook wel schone, installatie te doen. In de regel kan dat met behoud van gebruikersinstellingen, dwz. met behoud van /home, maar dat hangt er vanaf hoe je 11.2 geinstalleerd hebt. Als /home op een aparte partitie geïnstalleerd is, is dat geen probleem, heb je je hele installatie incl. /home op één partitie, dan zul je /home moeten backuppen, en na installatie terug moeten zetten. Om erachter te komen of dat bij jou het geval is, verzoek ik je om in een terminal venster het onderstaande commandos uit te voeren en de output ervan hier te posten:
su -c 'fdisk -l'
en
cat /etc/fstab
Overigens: Er zijn mensen in de forums, die wel updaten van de ene versie naar de andere, daarbij een versie overslaand, maar dat gaat zelden zonder problemen, al helemaal niet als de geïnstalleerde versie niet meer ondersteund wordt.
Wat uitleg:
openSUSE maakt gebruik van “repos(itories)”, internet installatiebronnen. Deze zijn versie-afhankelijk, d.w.z. een KDE 4.7 repo is er voor 11.3, 11.4 enz. In jouw geval is een extra probleem dat 11.2 niet meer ondersteund wordt.
Vanaf 11.3 wordt updaten door aanpassing van de repos waar je gebruik van maakt wel ondersteund, en sinds enige tijd is er openSUSE Tumbleweed, een zogeheten “rolling release”, wat wil zeggen, dat je, door te updaten uit speciale repos, je systeem “mee laat lopen” met de release versies. Ter illustratie: ik ben zelf van 11.4 naar Tumbleweed gegaan, in principe heb ik 12.1 al draaien op het moment dat die in november uitkomt. Dit is met name handig voor servers die up-to-date moeten zijn, maar niet zomaar een dag uit de roulatie kunnen om er een nieuwe versie op te zetten.
Heel kort: om over te stappen naar 11.4, zul je die moeten downloaden en installeren. Als er geen dringende redenen zijn om dit nu te doen, raad ik je aan even te wachten tot 12.1 uitkomt. Als je daar hulp bij nodig hebt, open dan een nieuw onderwerp ipv oudere onderwerpen te heropenen. Geef zoveel mogelijk informatie: huidige versie, gebruikte desktop, evt. serverfuncties die je gebruikt, 32bit of 64bit, gebruikte hardware etc.