Opensuse 11.4/KDE update ?

Hi,

Zopas een installatie van OS 11.4/KDE op HP Pavilion/nvidia 9600 gedaan met succes.

Ik zag geen auto update icon, dus yast online update gedraaid, community repo, nvdia drivers, packman repo, … alles afgerond en reboot gedaan.

Aangezien OS 11.4 dateert van Maart en we bijna 4 mnd verder zijn, hoe weet of check ik nu of ik alle laatste updates heb ?

Aangezien openSUSE op zijn OSS en nonOSS repos alleen iets wijzigt in bijzondere omstandigheden and op Update alleen Security en sterk aanbevolen updates zet op die OSS en nonOSS software, is dat alles wat je moet hebben voor een officiële openSUSE release. Totdat een nieuwe verschijnt.

Alle andere repos die je toevoegt ((inclusief Packman) worden door anderen voor een openSUSE release aangeboden. Zij zijn dus geen officiële openSUSE repos. Wil je dus een stabiele openSUSE, dan blijf je bij OS, nonOSS en Update. Meestal voegt men hier Packman en indien nodig de Nvidia repos aan toe om duidelijke redenen. Nogmaals alle andere (zoals KDE al dan niet stabiel) doe je zelf om wat voor reden dan ook (sommige mensen denken dat iets nieuws altijd iets beters is).

ja, oef, net op tijd gewaarschuwd ! Ik had enkel packman, nvidia, buildservice - webcam, games en virtual*?box* repos toegevoegd.

Tx

Wat veel mensen (ook ik) doen is als ze een bepaald product van een repo installeren (bijv. één programma van Education), daarna die repo op “disable” zetten. Je loopt dan niet het risico dat je ineens een nieuwe (misschien voor jou niet goed werkende) versie binnenkrijgt. Dit levert ook verhoogde stabiliteit. Alleen als je denkt dat een nieuwe versie interessant is (nieuw feature en positieve berichten van anderen) enable je de repo, doet de update en disable weer. Maar i.h.a. gebruik ik de eenmaal geïnstalleerde programma’s tot ik naar een nieuw openSUSE level ga (en dat doe ik ook niet direct, ik wil kunnen werken, niet een nieuw level testen).

Er zijn ook mensen zoals ik, die van een bepaalde desktop de laatste stabiele versie willen draaien, gewoon omdat het kan. Evenals Henk ben ik spaarzaam met de repos op de meeste systemen, mijn laptop is een wat ander verhaal, daar experimenteer ik wat meer mee.
Vooral de KDE en GNOME ontwikkelingen met behoorlijke veranderingen, verbeteringen willen nog wel eens erg kort op een openSUSE release volgen, en dan wil ik geen 8 maand wachten. Daarom wil ik je toch even wijzen op de KDE:Release repo: Index of /repositories/KDE:/Release:/46/openSUSE_11.4 . Er bestaat ook al een KDE:Release repo voor KDE 4.7, maar die is nog niet uit, zijn beta pakketten of release candidates. Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom die 4.7 repo er al is. Die voor 4.6 bevat stabiele pakketten, geoptimaliseerd voor openSUSE.

Zeker als je een machine hebt waar je wat meer mee durft te testen is zoiets heel goed te doen.

Maar ik ben in feite nog niet door de overgang van KDE op 11.2 naar de KDE van 11.4 heen. Voor mij is het belangrijkste van KDE de Kmail, Kaddressbook, … (kortom Kontact) suite. En Kaddressbook is in 11.4 onbruikbaar, niet compatible met de vorige en stikt van de regressies.

Maar als je het systeem daarvoor niet gebruikt heb je waarschijnlijk nergens last van.

het is allemaal nog wat wennen; bvb er was via de klapuit menu een mooi overzichtje van systeemconfiguratie, maar door te veranderen naar de lancelot launcher die ik handiger vindt, is dat zoek.

boot tijd is nu 65 sec met een relatief trage HD, als ik het splash screen van nvidia kan wegkrijgen misschien geraak in eronder ?

er zit wel wat in in dit systeem, tegenover 11.3 maar toen draaide ik gnome, nu KDE

volgende stap zal nvidia 3D zijn, maar ik blijf voorlopig nog wat voorzichtig

mag mij even voorstellen mijn naam is frits
ik weet niet hoe ik moet updaten van 11.2 naar 11.4 kan iemand mij dat uitleggen dit wordt niet automatisch gedaan

Groet
Frits

Dag Frits,

Updaten van 11.2 naar 11.4 ineens is absoluut niet aan te raden. Is te vergelijken met updaten van XP naar Windows 7, dat kan ook alleen door een nieuwe, ook wel schone, installatie te doen. In de regel kan dat met behoud van gebruikersinstellingen, dwz. met behoud van /home, maar dat hangt er vanaf hoe je 11.2 geinstalleerd hebt. Als /home op een aparte partitie geïnstalleerd is, is dat geen probleem, heb je je hele installatie incl. /home op één partitie, dan zul je /home moeten backuppen, en na installatie terug moeten zetten. Om erachter te komen of dat bij jou het geval is, verzoek ik je om in een terminal venster het onderstaande commandos uit te voeren en de output ervan hier te posten:

su -c 'fdisk -l' 

en

cat /etc/fstab

Overigens: Er zijn mensen in de forums, die wel updaten van de ene versie naar de andere, daarbij een versie overslaand, maar dat gaat zelden zonder problemen, al helemaal niet als de geïnstalleerde versie niet meer ondersteund wordt.

Wat uitleg:
openSUSE maakt gebruik van “repos(itories)”, internet installatiebronnen. Deze zijn versie-afhankelijk, d.w.z. een KDE 4.7 repo is er voor 11.3, 11.4 enz. In jouw geval is een extra probleem dat 11.2 niet meer ondersteund wordt.
Vanaf 11.3 wordt updaten door aanpassing van de repos waar je gebruik van maakt wel ondersteund, en sinds enige tijd is er openSUSE Tumbleweed, een zogeheten “rolling release”, wat wil zeggen, dat je, door te updaten uit speciale repos, je systeem “mee laat lopen” met de release versies. Ter illustratie: ik ben zelf van 11.4 naar Tumbleweed gegaan, in principe heb ik 12.1 al draaien op het moment dat die in november uitkomt. Dit is met name handig voor servers die up-to-date moeten zijn, maar niet zomaar een dag uit de roulatie kunnen om er een nieuwe versie op te zetten.

Heel kort: om over te stappen naar 11.4, zul je die moeten downloaden en installeren. Als er geen dringende redenen zijn om dit nu te doen, raad ik je aan even te wachten tot 12.1 uitkomt. Als je daar hulp bij nodig hebt, open dan een nieuw onderwerp ipv oudere onderwerpen te heropenen. Geef zoveel mogelijk informatie: huidige versie, gebruikte desktop, evt. serverfuncties die je gebruikt, 32bit of 64bit, gebruikte hardware etc.

ik vind het erg fijn dat je zo uitlegt zo kan ik ook verder er gaat eenbeeld bij mij ontstaan
het heeft veel tijd gekost om alles te doorzoeken
wel heb ik de nederlandse vertaling nu ook beginnen met 11.4 daar ben ik ook mee bezig

ik vind het erg leuk zo

Groet
Frits en bedankt

Niks te danken, ik ben zelf ook op gang geholpen. 't Kwartje valt vanzelf een keer. :smiley: