OpenSUSE 11.4 installeren op oude computer?

Hallo OpenSUSE forum,

Ik had de test op zegenie Studios Linux Distribution Chooser gedaan en daaruit bleek dat OpenSUSE de beste optie is. Maar nu heb ik een paar vragen:

• Kan deze linux distobutie op mijn computer geïnstalleerd worden?
  • Is deze makkelijk in gebruik?
  • Kunnen hier makkelijk programma’s op worden geïnstalleerd?

Dit zijn mijn specs:

AMD Sempron Processor 3300+ (volgens mij is dit een x86 processor), en heeft 2,01 GHz.
512 MB geheugen, waarvan 64 MB wordt gebruikt voor de videokaart.

Ik moet wel zeggen dat Windows XP (SP3) hier al langzaam op draait. De computer is nu 4-6 jaar oud!

Is het aanbevolen om OpenSUSE te installeren (Zoja, welke Gnome of KDE) of moet ik een andere distro zoeken.

Als jullie meer specs nodig hebben hoor ik het graag!

Met vriendelijke groeten,
Utrechter91.

Zeker kun je hier openSUSE op installeren, en qua processor zal het zeker soepel kunnen draaien. De hoeveelheid RAM is wel aan de lage kant. Nou kost RAM bijna niets meer, als ik jou was zou ik daar 2 GB van maken.
Voor wat de desktop betreft: dat is een persoonlijke keuze, ikzelf adviseer mensen die van Windows komen om KDE eerst te proberen, maar daar wordt ook anders over gedacht. Een goede test (omdat de machine daar iets meer door belast wordt) is een LiveCD downloaden en branden en dan de computer daarvan opstarten.
Wat de software keuze betreft: die is gigantisch groot. Je zult alleen voor sommige dingen even moeten zoeken, vragen, wat het linux alternatief is voor datgene wat je gewend was onder Windows.

Zelf werk ik al vanaf 2001 zonder Windows, en met (open)SUSE, en ben het nog niet tegengekomen, dat ik dingen niet voor elkaar kon krijgen.

O ja, van harte welkom hier !!!

Een heel groot voordeel van openSUSE is, dat de community warm en zeer actief is. Je kunt met je vragen hier, maar ook in de engelstalige forums terecht.

Dank je wel voor de uitleg, ik zal eens de versies vergelijken en eens opstarten vanaf CD.

Nog even over het RAM-geheugen, kan elk merk erin, of moet het ook echt compatibel zijn met je moederbord?

Aan de processor te zien, heb je DDR2 nodig. Merk maakt in principe niets uit.

Nog even dit: ik vergat bij het advies m.b.t. de LiveCD’s dat die 1 GB RAM nodig hebben. Je kunt dan nog wel installeren, via text-install, je krijgt dan daarna ook wel een desktop, maar om mee te beginnen is dat niet een ideale situatie. Prop er 2 GB RAM in, dan zit je, ook qua haalbare performance, goed, en kun je nog lang plezier hebben van zo’n uitgerangeerd bakje.

Wat ik altijd sympathiek heb gevonden van de diverse Linux distributies en met name OpenSUSE, is dat je het juist goed kunt gebruiken op oude PC’s. Ik heb ook een pc van 6 jaar oud, weliswaar flink uitgebreid met intern geheugen en een Nvidia grafische kaart met eigen intern geheugen, maar ik heb bureaubladanimaties en serieuze gebruiksmogelijkheden op KDE, waar mensen met Windows Vista of 7 jaloers op zijn (die een nieuwe pc kochten en een nieuw OS, en daar flink voor moesten dokken). Ik maak er een punt van een PC minstens 7 jaar te gebruiken, al weet ik niet of ik komend jaar nog een PC of een Tablet met toetsenbord koop.
En mocht KDE uiteindelijk toch net te traag zijn voor jouw, dan kun je na installatie van OpenSUSE een andere, standaard geïnstalleerde GUI gebruiken, zoals Enlightenment, die speciaal is ontworpen voor tragere systemen. Met dezelfde gebruiksmogelijkheden. Deze optie vind je overigens niet op de Live CD, maar in het aanmeld/inlogvenster na installatie.

Ik wens je dan ook veel plezier met het veranderen van je PC in een nog zeer bruikbare opensource machine!

Al eens LXDE geprobeerd ? Da’s pas echt lichtgewicht, en KDE en GNOME applicaties draaien er moeiteloos in. Voor Windozenisten ook een gemakkelijke overstap, omdat de desktop qua functionaliteit niet veel verschilt van bijv. XP.