opensuse 11.4 error -3030 bij formatteren

Ik wil op de pc van mijn broertje opensuse installeren, maar ik probeer het eerst op mijn pc uit.
Dus de dvd iso opgehaald en met unetbootin naar een usb stick geschreven.
De 64bit versie wel te verstaan, openSUSE-11.4-DVD-x86_64.iso
Processor is een amd64

Computer start netjes op, installatie start.
Dan kom ik bij het partitioneren.
Ik heb 2 dezelfde sata schijven van 80 Gb in de pc zitten, maar in de bios staat raid overal uit.
Toch zie ik bij de partities die het installatieprogramma laat zien, dat overal type RAID bij staat.
Dat bevalt me helemaal niet. Hierdoor heeft een kubuntu installatie mijn 2e schijf overschreven met de inhoud van de eerste.
Ik wil geen raid. Kon nergens vinden hoe ik dat uit kan zetten. Nou ja ik vond wel raid instellingen maar daar is alles leeg, dus daar viel niks uit te zetten.

Ok, ik heb niet de gesuggereerde partitionering gevolgd want die maakt er een zooitje van. Teveel onnodige partities. Een boot partitie die ik er allang op heb staan, om maar iets te noemen.
Dus ik heb het zo ingesteld:

1e windows xp, gebruik ik bijna niet maar wil het ook nog niet kwijt.
2e /boot 50 mb, ext3
3e swap 2 gb
4e / 38 gb ext4

Tot zover gaat het goed, maar dan…
naam ingevoerd, password enz…

En dan begint het formatteren en dat geeft gelijk een fout:

Er trad een fout op tijdens de volgende handeling:
Device mapper volume /dev/mapper/nvidia-cehbhadd_part2 (47,07 MB)
formatteren met ext3
Systeemfoutcode was: -3030

Ik klik op doorgaan en dan komt dezelfde fout voor de volgende partitie enz…

Dus ik start ff met knoppix om zelf de partities te formatteren.
En weer de suse installatie gestart, partities ingesteld… maar dat gaat helemaal niet!
Als ik kies voor niet formatteren, dan kan ik ook geen mountpoint opgeven, dus ik heb geen keus.
Ik kom op die manier dus niet om de bovenstaande fout heen.

Nou ja, ook de tweede schijf even losgekoppeld, maar die RAID vermelding blijft er in zitten.

Ik weet het niet meer, wat ik nog kan proberen.

Wie weet raad?

–Kees

pfffff oplossing gevonden!

ff met knoppix opgestart en op de commandline:

dmraid -rE

remove metadata /dev/sdb ja
remove metadata /dev/sda ja

hoera! geen dmraid rommel meer, maar lekker weer de bekende /dev/sda en /dev/sdb

pffff ja zo installeert het eindelijk.

Blijkbaar was die rommel door een andere installatie op de schijf gezet. Niet perse door de kubuntu die ik hiervoor probeerde, maar waarschijnlijk door fedora die ik ook al geprobeerd heb.
Bah ik wilde juist geen systeem dat voor mij denkt.

ok misschien heeft een ander hier iets aan.

–Kees

Een naamgenoot van mijn zoon, zie ik niet vaak. En dan met zo’n fijn probleem :D… Ik heb hier vorig jaar 3 dagen mee zitten stoeien: iemand had “maar eens” een RAID gemaakt van alle schijven met Win7 en ook nog wat externe software, en kreeg de schijven toen dat helemaal misliep niet meer benaderbaar. Ook ik kwam uiteindelijk op het dmraid commando wat jij uitgevoerd hebt. Je kwam er alleen sneller achter dan ik, en post de oplossing ook nog eens netjes, van harte welkom !!