openSUSE 11.4 - 64 bits - KDE - zwart scherm

Beste,

Ik had openSUSE 11.4 geïnstalleerd en na de initiële netwerkproblemen is alles in orde gekomen. Tot ik een softwareupdate verrichtte…

Bij het heropstarten van openSUSE kreeg ik wel het groene scherm met de lizard, doch na een aantal tellen werd het scherm geleidelijk donker tot het volledig zwart werd. Sindsdien kan ik letterlijk niets meer uitvoeren met deze sessie.

Op zich zou dat niet zo’n probleem kunnen zijn : ik maakte een nieuwe user aan en ik kon altijd in de bestanden van de eerste user opzoekingen doen. Niet zo voor FireFox : ik ben dus nu al mijn bookmarks kwijt - minstens weet ik niet waar ze opgeslagen zijn. Dit is zeer vervelend.

Is er iemand die mij raad zou kunnen geven om mijn scherm opnieuw “zichtbaar” te maken ?

De nieuwe user die ik aanmaakte geeft schermgewijs gesproken geen enkel probleem, net zo min als de root.

Blijkbaar is er op de configuratie van de eerste user iets weggeschreven dat steeds opnieuw door openSUSE wordt gelezen, maar wat ? Ik heb geen nieuwe schermdriver geïnstalleerd, althans ik denk dan dat die voor alle users zou dezelfde zijn. Bovendien heb ik openSUSE opnieuw geïnstalleerd, doch zonder resultaat.

Dank voor elke reactie,

W

Als ik het goed begrijp is er niet echt een systeem probleem, maar een probleem met je oorspronkelijke user. Het probleem trad dus op NADAT je bent ingelogd. En je krijgt na boot nog steeds het inlogscherm. En dan werk je nu met een andere user.

net zo min als de root.
NOOIT inloggen in de GUI met root!!!

Waarschijnlijk is er inderdaad iets mis met je desktop configuratie. Alleen je bent vergeten te vertellen welke desktop je gebruikt. KDE, Gnome, andere?

Als het KDE is (en dus allen dan).

  1. log na de boot niet in, maar doe Ctrl-Alt-F1;
  2. je ziet nu het systeem console met een login prompt. geef je oude usernaam en Return, geef je passwoord (je ziet niets, ook geen sterretjes of balletjes) en geef Return;
  3. doe
mv .kde4 .kde4-gered
  1. tik
exit
  1. doe Ctrl-Alt-F7, je komt nu weer in het grafische login scherm;
  2. login met je oude usernaam en kijk of het werkt.
    Je bent dan wel alle oude KDE configuraties kwijt (niet je FF bookmarks, die zijn er gewoon). we hebben bovendien al die oude configuratie gered, dus we kunnen oude instellingen nog met stukjes gaan terughalen, maa dan moeten we oppassen dat we het probleem zelf niet terughalen.

Welke update heb je gedaan? Kun je, als die nieuwe gebruiker, output posten van


zypper lr -d

Dan, contoleer in het login scherm of je Sessie staat op KDE Plasma Workspace. Zo niet, dan die kiezen, inloggen en resultaat graag even hier posten.

Hallo,

Het gaat inderdaad om KDE (zoals vermeld in de titellijn).

Na verrichten CTRL-ALT-F1 kom ik in een monitor.
Ik tik mijn oorsproneklijke login in en vervolgens mijn paswoord.

ik tik in :

mv .kd4 .kd4-gered

wat volgende foutlijn oplevert :

cannot stat '.kd4'. no such file or directory

Heb ik iets gemist ?

Bedankt,

Wim

Ik heb dus de eerste truc (scherm CTRL-ALT-F1 moeten uitvoeren, gezien ik bij de normale login in KDE plasma weer een zwart schermbekwam.

zypper lr -d

geeft het volgende :

# | Alias                            | Name                             | Enabled | Refresh | Priority | Type   | URI                                                                           | Service
--+----------------------------------+----------------------------------+---------+---------+----------+--------+-------------------------------------------------------------------------------+--------
1 | Updates-for-openSUSE-11.4-11.4-0 | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0 | Yes     | Yes     |   99     | rpm-md | http://download.opensuse.org/update/11.4/                                     |        
2 | openSUSE-11.4-11.4-0             | openSUSE-11.4-11.4-0             | Yes     | No      |   99     | yast2  | cd:///?devices=/dev/disk/by-id/ata-HL-DT-STDVD-RAM_GSA-H20L,/dev/sr0,/dev/sr1 |        
3 | repo-debug                       | openSUSE-11.4-Debug              | No      | Yes     |   99     | NONE   | http://download.opensuse.org/debug/distribution/11.4/repo/oss/                |        
4 | repo-debug-update                | openSUSE-11.4-Update-Debug       | No      | Yes     |   99     | NONE   | http://download.opensuse.org/debug/update/11.4/                               |        
5 | repo-non-oss                     | openSUSE-11.4-Non-Oss            | Yes     | Yes     |   99     | yast2  | http://download.opensuse.org/distribution/11.4/repo/non-oss/                  |        
6 | repo-oss                         | openSUSE-11.4-Oss                | Yes     | Yes     |   99     | yast2  | http://download.opensuse.org/distribution/11.4/repo/oss/                      |        
7 | repo-source                      | openSUSE-11.4-Source             | No      | Yes     |   99     | NONE   | http://download.opensuse.org/source/distribution/11.4/repo/oss/               |   

Ja, je hebt iets gemist: mijn dommigheid :(. Ik moet alles wat ik tik drie keer overlezen.

Het is natuurlijk:

mv .kde4 .kde4-gered

En je repository lijst ziet er goed uit. Je moet alleen nummer 2 uitzetten via
YaST > Software > Bronnenbeheer; klik op nummer 2 en haal het kruisje beneden bij Enabled weg; dan OK of Finish of wat er staa. Dit is de CD/DVD die je bij installattie hebt gebruikt. Als je die laat zitten vraagt hij er bij iedere software (de)installatie weer om en dat wil je niet.

Wel heb je kennelik Packman noch niet in gebruik genomen. Dat zul je wel moeten als je alle Multimedia wilt kunnen gebruiken. Maar dat komt wel nadat we dit probleem hebben opgelost.

Een aantekening bij problemen met de kde desktop. Het is meestal niet nodig om de hele .kde4 map weg te zetten. In de meeste gevallen volstaat het terugkeren naar de default instellingen voor de desktop, dwz het verwijderen van de plasma configuratiebestanden. Dat moet gebeuren terwijl je niet ingelogd bent, omdat anders KDE bij het afsluiten de bestanden weer aanmaakt.

Hartelijk dank !

Ik zie het verschil niet met wat ik eerst heb ingetikt, doch alles is nu naar wens verlopen.
Ik heb nu terug mijn goede oude FireFox met mijn goede oude bookmarks.

Ik heb dan inderdaad bij YAST > Software > Bronnenbeheer gedaan zoals gevraagd.

En inderdaad, ik wil nu multimedia kunnen gebruiken, al ware het maar om de YouTube filmpjes die in de kranten staan te kunnen zien. Dit nijpende probleem werd toch inmiddels opgelost.

W

Kijk hier: Mutlimedia - Packman in het Kort
Als je de instructies hebt opgevolgd, kun je alles afspelen. NB. voor Youtube zul je flash-player geïnstalleerd moeten hebben. Die komt normaal gesproken met de eerste Update sessie mee, als dat nog niet zo is, zoek je in Softwarebeheer op “flash-player”. Rechts verschijnt-ie dan, aanvinken, Accepteren, het pakket wordt gedownload en geïnstalleerd. Klaar.

Ik zie het verschil niet met wat ik eerst heb ingetikt,
Als je het verschil tussen kd4 en kde4 niet ziet ben ik toch niet zo dom als ik dacht :wink:

En voor multimedia zie de hint van Knurpht of deze Multimedia in One Click