Sinds vorige week vrijdag (11-03-2016), na een laatste grote auto-update (inclusief Kernel-updates), is mijn Nivdia GT640 display adapter terug gezet in de 640x480 resolutie. Ik heb net nog even kunnen kijken via YAST, Display eigenschappen en er stond maar 1 beschikbare resolutie, te weten 640x480? Ik heb geprobeerd de resolutie handmatig aan te passen via een command-line tool en daarna handmatig de X-server gereboot Nu issie helemaal . :-} Ik kan nu alleen nog maar inloggen via de console prompt: VRAAG: 1 - Hoe krijg ik de X-server weer aan de praat, na het inloggen via de commandline prompt? 2 - Hoe krijg ik mijn beeldscherm weer terug op de oude stand (1920x1200)?
Ha Ronald,
Om te beginnen: “een command-line tool” zegt niets. Even een voorbeeldje: als 't nvidia-config is geweest, zou ik je aanraden om de aangemaakte /etc/X11/xorg.conf weg te smijten. Als 't xrandr geweest is, iets anders. Graag commando’s mét ouput ( tussen CODE tags ),
Dan: tenzij je zelf iets aan de instellingen daarvan veranderd hebt, zou je via Geavanceerde opties van GRUB de vorige kernel moeten kunnen booten.
Algemeen: Ik vermoed dat bij de update er nog geen nieuwe kmp ( kernel module package ) voor de NVIDIA driver is geweest. Er zijn mensen bij openSUSE bezig om e.e.a. zo te maken dat als iemand van die kmp pakketten geïnstalleerd heeft, de kernel alleen geüpdatet wordt als de geüpdate versie van die kmp’s ook beschikbaar is.
Maar … ik zie dat 't om 13.1 gaat, en die is, tenminste als gewone 13.1, voorbij zijn EOL ( End Of Life ). Je hoeft dus geen nieuwe NVIDIA pakketten meer te verwachten. WAARSCHUWING: de ondersteuning van 13.1 / Evergreen houdt in November ook op. Je hebt twee opties:
- Systeem upgraden naar 13.2, Leap of Tumbleweed
- De driver “the hard way” installeren. Benaming komt uit oude tijden, wordt door sommigen tegenwoordig “the hard way, which isn’t hard at all” genoemd. Als je om bepaalde redenen vast wilt houden aan 13.1 zul je moeten. Is 't niet nu, dan wel later.
Ik ben ervan overtuigd, dat je na toevoeging van de NVIDIA driver modules aan de kernel je ouwe resolutie terug hebt. Sowieso moet een eventueel aangemaakte xorg.conf weer weg:
sudo rm /etc/X11/xorg.conf
Dank je wel Knurpht voor NVIDIA en andere upgrade je tips, ik ga ermee aan de slag en meld het resultaat alhier weer.
[Dan: tenzij je zelf iets aan de instellingen daarvan veranderd hebt, zou je via Geavanceerde opties van GRUB de vorige kernel moeten kunnen booten.
Hoi Knurpth
Ik ben met je tips aan de slag gegaan. Het ging “even goed”, en daarna verviel alles weer terug naar van ouds (640x480):
Dit zijn de stappen die ik heb ondernomen:
- Ingelogd als root en het xorg.conf file weggegooid,
- Gereboot, via GRUB -> Advanced Options -> een vorige kernel-versie geboot, (3.11)
- De XServer kwam nu wel op en ik kon inloggen onder mijn gebruikers account via de GUI.
- Ik heb even wat programma’s gebruikt (Thunderbird, Firefox) om te checken of het werkte.
- Ik heb - via Yast - alle noodzakelijke software updates binnengehaald (was 3 maanden niet gebeurd).
- Via de beeldscherm_instellingen was ook alleen maar de:
-> 640x480 AUTO (hz)
-> 640x480 75 Hz te zien
en geen enkele andere resolutie te kiezen. - via het Nvidia "Doocking Panel"was er ook geen andere resolutie instellingen mogelijk.
- Uitloggen van gebruikers account en gereboot.
[b]en toen kwam het onverklaarbare in beeld!
Ik wilde weer, via de exact zelfde manier, dezelfde (welwerkende) kernel opstarten, toen was het Grub, Advanced Options menu veranderd :-}
Dus ik kies dus maar een andere kernel kon nog inloggen als Root op de commandline, geen Xserver meer en ook geen GUI inlog scherm.
Ik ben er dus - in het totaal - niets mee op geschoten. (en weet ook effu niet hoe nu verder te gaan).
VRAAG:
** 1 - Hoe kan het dat het GRUB menu veranderd is na een YAST update /reboot?.
.**
** 2 - Is het mogelijk om het oude GRUB menu weer terug te krijgen (zodat ik weer kan opstarten via die vorige kernel)
.
3 - Hoe kan ik handmatig (vanaf commandline) terug naar de vorige Nvidia driver versie?
.
** 4 - Is het ook mogelijk om (handmatig / yast) die KMP pakketten te installeren (want ik heb er wel een aantal gezien in Yast)
>>
“Systeem upgraden naar 13.2, Leap of Tumbleweed”
5 - Is daar een snelle, “in-place upgrade/migration” methode, tool voor of moet ik hiervoor (weer) mijn:
- mijn \home en \data backuppen naar een external disk?
- gehele Open Suse system_partitie deleten en opnieuw formateren?
- en alles (Open Suse + applicaties) weer vanaf 0 helemaal opnieuw installeren?
Ongetwijfeld heeft bij de updates een kernel-update gezeten, waardoor je nu twee kernels hebt waarbij er geen nvidia driver is.
- Via de beeldscherm_instellingen was ook alleen maar de:
-> 640x480 AUTO (hz)
-> 640x480 75 Hz te zien
en geen enkele andere resolutie te kiezen.- via het Nvidia "Doocking Panel"was er ook geen andere resolutie instellingen mogelijk.
- Uitloggen van gebruikers account en gereboot.
**en toen kwam het onverklaarbare in beeld! **
Ik wilde weer, via de exact zelfde manier, dezelfde (welwerkende) kernel opstarten, toen was het Grub, Advanced Options menu veranderd :-}
Dus ik kies dus maar een andere kernel kon nog inloggen als Root op de commandline, geen Xserver meer en ook geen GUI inlog scherm.
Ik ben er dus - in het totaal - niets mee op geschoten. (en weet ook effu niet hoe nu verder te gaan).
VRAAG:
** 1 - Hoe kan het dat het GRUB menu veranderd is na een YAST update /reboot?.
.**
** 2 - Is het mogelijk om het oude GRUB menu weer terug te krijgen (zodat ik weer kan opstarten via die vorige kernel)
.
3 - Hoe kan ik handmatig (vanaf commandline) terug naar de vorige Nvidia driver versie?
.
** 4 - Is het ook mogelijk om (handmatig / yast) die KMP pakketten te installeren (want ik heb er wel een aantal gezien in Yast)
>>
5 - Is daar een snelle, “in-place upgrade/migration” methode, tool voor of moet ik hiervoor (weer) mijn:
- mijn \home en \data backuppen naar een external disk?
- gehele Open Suse system_partitie deleten en opnieuw formateren?
- en alles (Open Suse + applicaties) weer vanaf 0 helemaal opnieuw installeren?
Op je vragen:
- Nieuwe kernel, betekent per definitie een GRUB update anders zou je die kernel niet eens kunnen booten. Ik geloof dat er standaard bij 13.1 twee eerdere kernels bewaard blijven maar heb geen 13.1 draaiende systemen meer dus kan 't niet checken.
- Met een vreselijke hoop gedoe kan alles, maar waar je nu mee geconfronteerd wordt is dat je na het booten van een eerdere kernel de problemen met de volgende niet hebt opgelost.
- Waarom zou je dan willen?
- De verschillende kmp pakketten kun je niet zomaar door elkaar heen installeren. In de versienummering van de nvidia-kmp pakketten zie je terug welke NVIDIA driverversie ze hebben, en voor welke kernelversie.
5, Ik zou een schone Leap installatie doen. Je hebt nu een systeem waar wat aan mankeert, dat wordt met een upgrade niet zomaar gefixt, zeker niet omdat de NVIDIA driver een rol speelt.
- Als je /home ( niet \home ) en /data op aparte partities hebt: je kunt de hele partitionering tijdens installatie importeren ( Geavanceerd / Expert -> Importeer koppelpunten ), alleen / wordt dan geformatteerd, de rest wordt aangekoppeld zoals 't was. Zo kun je ook tijdens de installatie gebruikers importeren met alles erop en eraan. ( Tijdens gebruikersconfiguratie -> Details )
- Dat wordt door de installer geregeld, zie hierboven
- Dat zou ik doen. Gisteren op een simpele laptop ( geen SSD, intel Celeron, NVIDIA GM120 ) Leap 42.1 geínstalleerd in ~1 uur, incl. toevoegen Packman en NVIDIA driver achteraf. Kanttekening daarbij: ik zet tijdens de installatie “Online bronnen gebruiken” aan. Dat triggert dat de Update repos en de pakketten daarin ook gebruikt worden, dus geen ladingen updates achteraf.
Algemeen:
Een backup maken en onderhouden is geen luxe, maar bittere noodzaak als je data je wat waard zijn. De laptop hierboven genoemd is ter vervanging van één met een kapotte SSD waarvan geen backup, waarover de eigenaar zich nu al twee weken voor voor de kop loopt te slaan.
Je zou op 13.1 nog 's kunnen inloggen op de console, via de standaard GRUB optie, en dan
su -c 'zypper inr'
kunnen uitvoeren. Als het goed is zijn de NVIDIA kmp pakketten “recommended” en “zypper inr” zoekt die pakketten en installeert ze.
Dank je wel Knurpht voor je heldere toelichting en uitleg. Je het idd gelijk, effu aan onderhoud doen idd een tijdje geleden
Dus morgen effu backuppen en een weer frisse OpenSuse flavior installeren.
**VRAAG: Waarom lopen die updates niet gewoon continue in elkaar door?
**(of veranderd er intern zoveel - binnen Linux / Open Suse, dat dit technisch niet haalbaar is?)
Daar spelen veel factoren een rol in. Zo is er het principe dat versies geen “major kernel updates” krijgen. Noch ergens onderweg een nieuwe GCC ( compiler ) versie.