Open Suse 12.2 - Trim down, Tweaken

Na default installatie van Open Suse v12.2 worden er een aantal default services ge-installeerd op mijn machine.
Ik vraag me af, of ik deze services allemaal wel nog heb om gewoon te kunnen werken op mijn desktop.

**Ik ben nu op zoek naar Open Suse V12.2 documentatie m.b.t.:

• Alle (default) geinstalleerde services (want die 2 regels in Yast geven niet echt een goede indruk :slight_smile:
  • Wat ze PRECIES doen op mijn machine (indirect een software architectuur overzicht van Open Suse)
  • Hoe ze afhankelijk zijn van elkaar (service inter-dependencies, welke services voeden /profiteren van andere services)
    **
    Hierdoor kan ik overbodige services dis-ablen wat me weer meer snelheid, geheugen en security oplevert :wink:

Welke werkzaamheden voer ik uit ?
1 - Internet
→ browsen (opera, firefox)
→ email lezen
→ downloaden
2 - Libre Officen
→ tekstverwerken
→ spreadsheeten
→ databases
3 - G.I.M.P-en
(af en toe)
4 - Commandline (Bash) scripten
5 - Java programmeren (van commandline en in eclipse)

In essentie ben ik op zoek naar de “Open Suse Linux” variant van de “Black Viper website” op Windows™ operating system
[http://www.blackviper.com/]

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, hints, tips en tricks!

Mijn eigen ervaringen zijn, dat je met het uitzetten van default aangezette services een keer tegen een probleem aanloopt, en dan het liefst een half jaar later, als je geen flauw idee meer hebt van wat je precies uitgezet hebt. Wat verwacht je precies van geheugen besparen? Linux is geen Windows, gaat anders met geheugen om. Ik heb in mijn server 16 GB zitten, daarvan zegt sysinfo:/ dat dat bijna helemaal in gebruik is, met de mededeling dat het grootste gedeelte uit caches bestaat. Ook is het zo, dat veel services helemaal niets doen, als ze niet gebruikt worden. De geheugenfootprint is dan bijna nul. Als e.e.a. niet snel genoeg is, zou ik eerder denken aan geheugen bijplaatsen, of een lichtere desktop als LXDE of RazorQt. Voor geheugen is de stelregel: “Meer is beter”.

Daar komt nog eens bij dat alles tegenwoordig paralel gestart wordt door systemd, en de tijdswinst minimaal zal zijn. Ter illustratie: mijn laptop boot naar volledige KDE desktop mét http-server, mysql, firebird, virtualbox in 8,21 seconden, zónder die extra 4 (die in het verleden echt een verschilletje maakten) doet-ie 't in 8,12 seconden. Voor het overige zijn de runlevels default.

Maar toch: als je niet aan virualisatie doet, kun je alle Virtualbox en VMware gerelateerde services wel uitzetten.

1. “Mijn eigen ervaringen zijn, dat je met het uitzetten van default aangezette services een keer tegen een probleem aanloopt, en dan het liefst een half jaar later, als je geen flauw idee meer hebt van wat je precies uitgezet hebt.”
    Please speak for yourself, men noemt mijn voormalige beroep niet voor niets system-administrator en IK hou dus wel bij wat ik uitgezet hebt.

2. Wat ik er mee wil bereiken, lijkt me duidelijk als je mijn eerste posting inhoudelijk hebt gelezen:

Hierdoor kan ik overbodige services dis-ablen wat me weer meer snelheid, geheugen en security oplevert :wink:

1. “Daar komt nog eens bij dat alles tegenwoordig paralel gestart wordt door systemd, en de tijdswinst minimaal zal zijn.”
    Zie 1 en orginiele beginposting… Ik doe het niet door de tijdwinst, wat ik heb geduld totdat mijn ouwe getrimde desktopie is opgestart ;-).

Ronald, begrijp me niet verkeerd. Ik doe zelf systeembeheer, dit is niet mijn persoonlijke ervaring met het fenomeen (na 20 jaar moet je toch iets geleerd hebben), maar ik zie hier in de forums met grote regelmaat mensen die posten over dingen die het niet doen, terwijl ik ze een half jaar ervoor geholpen heb met het uitzetten van bijv. services die nodig zijn om wat ze willen voor elkaar te krijgen.

Dit heb ik gevonden, ik hoop dat je daar iets mee kunt: SUSE Security Lockdown - Hardening Your Linux System - openSUSE
Verder zou ik me verdiepen in systemd, daarmee kun je alles realiseren/uitzoeken wat je vraagt over de services.

<zucht_van_herkenning> Ja Knurpht, ik herken dat (helaas)… want niet iedereen is -as professional as we do :wink: en is heel snel geneigd zijn eigen verantwoordelijkheid af te schuiven weer op die ander. Als iedereen eens net zoveel tijd en moete had gestoken in het leren van ict (en Linux) dan had dit forum niet zo vol gestaan met vragen, waarop het antwoord was te vinden via het r.t.f.m.f. process

Dit heb ik gevonden, ik hoop dat je daar iets mee kunt: SUSE Security Lockdown - Hardening Your Linux System - openSUSE
Verder zou ik me verdiepen in systemd, daarmee kun je alles realiseren/uitzoeken wat je vraagt over de services.

YES Thanks Knurpht… that’s the one i was looking for van Novell zelf …
By eerdere versie van Open Suse heb ik een soortgelijk document hier op deze website kunnen vinden, maar nu wassie ieffu weg / verplaatst.

Ik heb er ook een link voor jou (van mijn hardening Linux zoektocht)

“Hardenig How To’s”
[http://www.linux-sec.net/Harden/howto.gwif.html]](http://www.linux-sec.net/Harden/howto.gwif.html)

Thanks for the assistance!

Jij ook bedankt, bookmarked. Er werd me net vandaag naar gevraagd in verband met een webverkoop site. Of de VPS wel “hardened” was… Heb degene die 't vroeg maar niet gevraagd of-ie wist waar-ie het over had, kort daarvoor had-ie het erover dat 't interne wifi netwerk volledig open gezet moest worden :D.