Okular print portrait voor de helft

openSUSE 12.3 Darthmouth 64 bits , Linux 3.7.10-1.16 desktop , KDE 4.10.5 release 1 , HP deskjet f2400 hpcups 3.12.11 , bijbehorende HP software op 6 september 2013 geïnstalleerd. Probleem : Okular print van een portrait georiënteerde PDF A4 bladzijde alleen de onderste helft in landscape af. GIMP drukt het bestand wel goed af. Wie weet een oplossing ?

Ja, ik. Dwz. ik werd er door een klant op gewezen. Als je de afdruk opdracht geeft, Ctrl-P, zie je “Opties”. Als je daarop klikt gaan er opties open, in de laatste tab moet je “Rasterisatie afdwingen” aanvinken. Moet alleen nog uitzoeken hoe e.e.a. permanent te maken is.

Ik ga er meteen maar even van uit dat je met je HP ook met Libreoffice printproblemen hebt. Dat komt omdat de HP driver PDF zonder rasterisatie afdwingt (da’s de kortste weergave, en één die ik zelf nog kan overzien :D). Het gevolg is dan gedoe met Landscape afdrukken, wat dan weer wel lukt als je eenmalig de hardware instelling overruled, door in de printerinstellingen PDF om te schakelen naar Postscript. Werkt als je 't weet, maar is niet zoals 't hoort.
De oplossing:

PDFDevice=-1

(denk om het min teken) in

/usr/lib64/libreoffice/share/psprint/psprint.conf

zetten in het blokje over je printer.

Ik ga er meteen maar even van uit dat je met je HP ook met Libreoffice printproblemen hebt. Dat komt omdat de HP driver PDF zonder rasterisatie afdwingt (da’s de kortste weergave, en één die ik zelf nog kan overzien :D). Het gevolg is dan gedoe met Landscape afdrukken, wat dan weer wel lukt als je eenmalig de hardware instelling overruled, door in de printerinstellingen PDF om te schakelen naar Postscript. Werkt als je 't weet, maar is niet zoals 't hoort.
De oplossing:

PDFDevice=-1

(denk om het min teken) in

/usr/lib64/libreoffice/share/psprint/psprint.conf

zetten in het blokje over je printer.

Ik schaam me diep. Ik zit niet op te letten. Oorzaak : Rechter muistoets op HP symbooltje klikken, kies HP device manager , tabblad Print settings , Page orientation stond op Landscape. Knurpht, dank voor de moeite.

Dat verkeerd zetten van de oriëntatie gebeurt steeds opnieuw, de bug is ook al bij HP gerapporteerd.