Hoe stel ik de twee aanwezige grafische kaarten optimaal in (zonder problemen bij een herstart achteraf of na een update/upgrade van het besturingssysteem)?
Graag een stap voor stap begeleiding.
NB. Gebruik deze instructie NIET voor computers met twee (Intel + NVIDIA) videokaarten
Eerst: ik gebruik zelf al meer dan een jaar op een paar machines geen aparte driver meer, omdat we geen klachten hebben over de open source driver. Op mijn hoofdmachine wel, omdat dochter daarop ook Minecraft speelt en dat net iets lekkerder loopt met de NVIDIA driver.
Hoe kort kun je 't houden: de kaart wordt volgens de site van NVIDIA volledig ondersteund. Maar, om juridische redenen mag openSUSE die driver niet zomaar meeleveren. Maar, dit mag wel: http://opensuse-guide.org/3d.php , In jouw geval moet je de bovenste, blauwe optie hebben met “GF8 or later”. Op klikken en de voorstellen accepteren. Na voltooiing van de installatie zul je de laptop opnieuw moeten opstarten om de NVIDIA driver geladen te krijgen.
Een andere methode (met hetzelfde resultaat) is via Yast - Software
Softwarebronnen - Toevoegen - Bronnen van de gemeenschap - Vink “nvidia” aan, Vertrouw de sleutel als daarom gevraagd wordt.
Softwarebeheer - Zoek op “nvidia”, als het goed is zijn de driver pakketten al geselecteerd voor installatie. Mocht dat niet zo zijn, jij moet de gfx-kmp-desktop hebben.
Installatie laten lopen, daarna de laptop opnieuw opstarten.
Mocht e.e.a. niet in één keer werken, dan is dat meestal wel te verhelpen. Opnieuw installeren en proberen zal hetzelfde resultaat geven. Doe één machine tegelijk, dan heb je er ook één om hier te posten.
Merci voor al die uitleg en de moeite.
Ik heb het uitgeprint om rustig alles te kunnen bestuderen en het stap- voor- stap te kunnen uitvoeren.
Momenrteel alleen nog de HP-laptop voorzien van openSUSE 13.2 KDE 64bit. Omdat de kaartlezer alleen nog maar werkt (voorlopig) op de Ubuntu en LinuxMint-computers.
Voor PCLinuxOS KDE / LXde 32 en 34bit, jammer genoeg, werkt het aan geen kanten ik heb er al uren, dagen en mijn slaap voor gelaten om het werkend te krijgen–tot op heden géén resultaat.
Met dank!
Mauk.
ik heb jou instructies i.v.m. het instellen van de Quadro-grafische kaart, gisteren, gevolgd en uitgevoerd.
Dat is verkeerd afgelopen --ik ben tegen een hardware error aangelopen --hergeprobeerd opnieuw op te starten maar weer hetzelfde scherm van hardware error.
I
k had nu mijn bureaublad mooi gekregen (met een mooie foto van mijn vriendin erop).
Heb alles opnieuw moeten installeren --het is nu openSUSE 13.2 KDE geworden.
Ben terug bezig om alles weer, zoals voor die hardware error, mooi te krijgen.
Ik denk er niet aan om het nog eens te proberen.
Wat daarbij fout is gegaan is mij een raadsel. Ik stel vast dat het systeem niet erg trager is, maar de sofwarebeheerder durft soms wel heel lang nadenken wanneer ik een programma aanklik om te installeren voor er een vinkje geplaatst wordt–hetzelfde gebeurd dan bij het accepteren–reageert tergend traag.