Loont het de moeite om nu nog een kale installatie te doen van de 12.2 of wacht ik beter 27 dagen tot de 12.3 er is?
Als ik de 12.2 installeer kan ik dan ‘upgraden’ naar de 12.3 of moet ik terug van 0 af aan alles (her)installeren?
Alain
Loont het de moeite om nu nog een kale installatie te doen van de 12.2 of wacht ik beter 27 dagen tot de 12.3 er is?
Als ik de 12.2 installeer kan ik dan ‘upgraden’ naar de 12.3 of moet ik terug van 0 af aan alles (her)installeren?
Alain
Natuurlijk loont 't de moeite. Je hebt in ieder geval de ervaring van het een-keer-installeren, en da’s nooit weg. Net iemand anders met dezelfde vraag aangeraden de periode tot het verschijnen van 12.3 te beschouwen als een try-out periode, om openSUSE wat te leren kennen, wat feeling met (in haar geval) KDE te krijgen.
En, upgraden kan, ja. Als je je tenminste netjes houdt aan de standaard repos + Packman.
Wat het allemaal überhaupt een stuk gemakkelijker maakt, is als je /home op een aparte partitie zet. Bij een nieuwe installatie kun je die dan onaangeroerd raken, en zo al je instellingen, data Nz. “meenemen”. Ter illustratie: de /home op mijn server gaat al meer dan 10 jaar mee. (wel eens naar een grotere schijf verplaatst, maar da’s dan ook alles.).
Ik ben het met Knurpht eens. Ik ben zelfs nog voorzichtiger. Het is volgens mij nooit verstandig om gelijk op dag één al het nieuwste er op te zetten (tenzij je van proberen en testen houdt). Ik wacht liever een paar maanden om te zien hoe het gaat. En de forums zijn een perfecte plek om te zien hoe het gaat .
Nog sterker, ik heb een 12.2 lopen en “die doet het”. Ik zal dus niet naar 12.3 gaan. Waarschijnlijk zelfs overslaan. Zolang 12.2 gesupport is, ik niet nieuwe hardware heb die alleen door 12.3 wordt ondersteund of een andere verbetering dringend nodig heb blijf ik dat wat het “doet” gebruiken. Ik heb het systeem niet voor experimenteren, maar voor “nuttige dingen” En dat moet wel werken. Moet er niet aan denken dat ik ineens niet meer bij mijn bank kan!
En als ik overga doe ik eerst test installaties op aparte partities en met een gecopieëerde /home partitie.
Bij mij ligt dat precies hetzelfde voor mijn server/werkstation, voor mijn laptop ligt dat anders. Die gebruik ik om de nieuwste dingen op te proberen, dit wel in de wetenschap dat ik actuele backups van alles op de reserve SSD heb.
In de server heb ik een 30GB SSD, met daarop altijd 2 installaties, ik liet steeds de vorige achter in werkende toestand. Met de komst van booten van LiveCD’s enz. via USB en het geleerd hebben hoe je zo kunt werken op een geïnstalleerd systeem, kan ik de vraag waarom eigenlijk niet zo meer beantwoorden, denk dat ik de root vergroot tot de volle 30GB. Ook test ik ook eerst op een kopie van /home, en dat is dan meteen de eerste backup als alles goed werkt.
12.3 zal bij mij zeker op de laptop geïnstalleerd worden -o.a. live op de komende launch party-, voor de server denk ik aan Tumbleweed, stabiel en toch bijblijven. Voornamelijk omdat het ding voor een deel aan de buitenwereld is blootgesteld, en dat wil ik wel veilig houden.
Txs,
die wordt dus geïnstalleerd op mijn laptop.