Nieuw met Suse, graag wat netwerkhulp

Mensen,

Afgelopen week de switch van een iMac met OSX naar een PC. Jaren met OSX gewerkt maar de laatste zeer slechte ervaringen met mijn iMac en de service van Apple hebben mij helaas verplicht van dit bijna perfecte OS af te stappen als consequentie. Na wat testen met Fedora, Mandriva en Suse heb ik dus voor Suse gekozen.

In elk geval had ik moeite om de juiste plek te vinden waar ik mappen open kan stellen in mijn netwerk en dan met name voor de mediaspeler. Dus zonder inlog noodzaak. In de eigenaschappen van de betreffende map heb ik ‘gedeeld’ aangezet maar ze worden niet gevonden door de mediaspeler.

Ik neem aan dat ik de Samba server moet configureren, zou iemand me op weg kunnen helpen hiermee? De KDE desktop komt momenteel nog enorm chaotisch bij mij over en ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik dit gedeelte moet zoeken. Het programma Samba kan ik bijv niet vinden, waar, in welke categorie vind ik Samba en, dan de instellingen…

Ik draai OpenSuse 11.4 64bit. Netwerkadapter handmatig geconfigureerd.

Alvast dank

Edit:
Middels zoeken vond ik Samba en heb ik de mappen toegevoegd en de Firewall hiervoor geopend. Nu krijg ik enkel nog de melding “apparaat is bezet” van de mediaspeler… Euhm?

Je hebt Samba ook geconfigureerd voor gast gebruik? Kun je de inhoud van het bestand /etc/samba/smb.conf eens posten? Graag tussen CODE tags.

Voor zover ik weet wel. Zo gauw ik ermee aan de slag kan post ik het.

Wil je echt al je bestanden met iedereen delen? Of snapt je mediaspeler ook NFS? Mijn mediaspeler snapt beide formaten en NFS vind ik een stuk makkelijker aanbieden aan mijn mediaspeler. Via YAST kun je NFS-server instellen, als die er nog niet staat dan via Softwarebeheer toevoegen.
Via YAST met NFS-server kun je een Map toevoegen. Je kunt instellingen kiezen, maar een mediaspeler wil toch alleen maar lezen. Dat is volgens mij al de standaardkeuze. In mijn mediaspeler (van Conceptronic) kan ik in de webinterface de NFS-linkjes toevoegen. Uit mijn hoofd, iets van NFS://ip.nummer.van.pc/home/gebruiker/gedeelde_map
Succes!

Was even weg, ben weer opnieuw begonnen met een frisse Suse Install ivm wat nieuwe hardware. Echter zelfde probleem persisteert dus, hieronder het conf:

[global]
	workgroup = WORKGROUP
	passdb backend = tdbsam
	printing = cups
	printcap name = cups
	printcap cache time = 750
	cups options = raw
	map to guest = Bad User
	include = /etc/samba/dhcp.conf
	logon path = \\%L\profiles\.msprofile
	logon home = \\%L\%U\.9xprofile
	logon drive = P:
	usershare allow guests = Yes
	add machine script = /usr/sbin/useradd  -c Machine -d /var/lib/nobody -s /bin/false %m$
	domain logons = Yes
	domain master = Yes
	local master = Yes
	os level = 65
	preferred master = Yes
	security = domain
	usershare max shares = 10
	wins support = Yes
[homes]
	comment = Home Directories
	valid users = %S, %D%w%S
	browseable = No
	read only = No
	inherit acls = Yes
[profiles]
	comment = Network Profiles Service
	path = %H
	read only = No
	store dos attributes = Yes
	create mask = 0600
	directory mask = 0700

[users]
	comment = All users
	path = /home
	read only = No
	inherit acls = Yes
	veto files = /aquota.user/groups/shares/
[groups]
	comment = All groups
	path = /home/groups
	read only = No
	inherit acls = Yes
[printers]
	comment = All Printers
	path = /var/tmp
	printable = Yes
	create mask = 0600
	browseable = No
[print$]
	comment = Printer Drivers
	path = /var/lib/samba/drivers
	write list = @ntadmin root
	force group = ntadmin
	create mask = 0664
	directory mask = 0775

[Muziek]
	comment = Alle muziek
	inherit acls = Yes
	path = /home/david/Muziek
	read only = No

[Openbaar op Linux]
	comment = Verschillende bestanden
	inherit acls = Yes
	path = /home/david/Openbaar
	read only = No

[netlogon]
	comment = Network Logon Service
	path = /var/lib/samba/netlogon
	write list = root

Een NFS zegt mij niets, met verschillende Ubuntu’s liep het met Samba prima dus gaat dat nu ook lukken :wink:

Je zal je Muziek share anders moeten indelen zodat je er zonder wachtwoord bij kan. Ik geloof dat Ubuntu dit standaard doet.

In openSUSE doe ik het altijd via YAST. Ik heb mijn openSUSE in’t Engels dus je zal het ff moeten vertalen.

Open YAST - (root wachtwoord) - onder Network Services klik je Samba Server. Als je het voor de eerste keer zo doet vraagt hij eerst om je windows workgroup. Die is bij jou zo te zien workgroup…

Als je bij het hoofd scherm komt klik eerst op de startup tab. Vink “During Boot” onder Service Start en als je een firewall aanhebt (standaard wel) Open Ports in Firewall onder Firewall Settings.

Ga nu naar de Shares tab en klik op je muziek share (als je daar tenminste je spul hebt voor je media speler)… Klik edit onderin, zoek in de lijst naar “guest ok” en klik OK. Vink het boxje in het volgende scherm aan en klik OK… Klik nogmaals OK en je hebt nu een share waar je geen wachtwoord voor nodig hebt om erbij te kunnen… Klik ok om het af te sluiten…

Als het goed is is je muziek share te zien voor jou workgroup en kan iedereen erbij zonder een wachtwoord in te typen. Je firewall, als die aanstaat, is juist geconfigureerd en samba start automatisch op…

Je kan dit ook doen via de command line maar ik vind YAST een stukje makkelijker…

Hopelijk helpt dit een beetje… Sorry dat all de opties in’t Engels staan, maar ik woon in Ierland en er zijn niet veel mensen die Nederlands kunnen :slight_smile:

Vervang dat met “Klik Add onderin”… Ik was te laat met de edit en te snel met het typen…

De manier die ik beschrijf crieert een onbeveiligde share voor je muziek. Moet nu geen probleem zijn met je media player aangezien iedereen op jou netwerk die share kan zien :wink:

Had een onduidelijk bootloader probleem na vervangen van een van de schijven, herstellen lukte niet, dus ff -weer- opnieuw suse erop…
Stapjes gedaan, jouw toevoegingen verwerkt, keurig in smb.conf vermeld, maar nu vind de mediaspeler de Suse pc niet … Firewall instellingen? De firewall van Suse ken ik niet al te best eerlijk gezegd…

Zit je achter een router -meestal een linux machientje-, dan kun je de firewall op je openSUSE bakje best uitzetten.

Om dingen open te sharen, kun je ook “security=share” zetten. Je hebt nu in de config een windows domein gemaakt.

Met NFS (meeste mediaplayers zijn linux bakjes) kun je door NFS servers geëxporteerde mappen aankoppelen. Is via Yast - Netwerkservices in te stellen, en een stuk eenvoudiger dan SAMBA

Hier zijn mijn schermen in YAST - Samba Server. Combineer dit met mijn eerdere aanwijzingen en dan moet het lukken.

http://thumbnails28.imagebam.com/12945/811309129448698.jpg](http://www.imagebam.com/image/811309129448698) http://thumbnails12.imagebam.com/12945/e6e1f1129448700.jpg](http://www.imagebam.com/image/e6e1f1129448700) http://thumbnails37.imagebam.com/12945/af915b129448702.jpg](http://www.imagebam.com/image/af915b129448702)

Zoals Knurpht al zei heb je nu een Windows Domein ingesteld. Je moet een workgroup instellen en dat moeten deze instellingen doen als het goed is.

Hier is mijn smb.conf die is gemaakt door YAST zonder enig editen. Bekijk de verschillen maar eens.

# smb.conf is the main Samba configuration file. You find a full commented
# version at /usr/share/doc/packages/samba/examples/smb.conf.SUSE if the
# samba-doc package is installed.
# Date: 2011-03-01
[global]
        workgroup = SPANG
        passdb backend = tdbsam
        printing = cups
        printcap name = cups
        printcap cache time = 750
        cups options = raw
        map to guest = Bad User
        include = /etc/samba/dhcp.conf
        logon path = \\%L\profiles\.msprofile
        logon home = \\%L\%U\.9xprofile
        logon drive = P:
        usershare allow guests = Yes
        add machine script = /usr/sbin/useradd  -c Machine -d /var/lib/nobody -s /bin/false %m$
      **  domain logons = No
        domain master = No
        security = user**
        wins support = No
        ldap suffix = 
        wins server = 

[netlogon]

[Documents]
        comment = My Documents
       ** guest ok = Yes**
        inherit acls = Yes
        path = /home/jan-bart/Documents
        read only = No

[Downloads]
        comment = My Downloads
        **guest ok = Yes**
        inherit acls = Yes
        path = /home/jan-bart/Downloads
        read only = No

[Musc]
        comment = My Music
      **  guest ok = Yes**
        inherit acls = Yes
        path = /home/jan-bart/Music
        read only = No

[Pictures]
        comment = My Pictures
       ** guest ok = Yes**
        inherit acls = Yes
        path = /home/jan-bart/Pictures
        read only = No

[Videos]
        comment = My Videos
       ** guest ok = Yes**
        inherit acls = Yes
        path = /home/jan-bart/Videos
        read only = No

goeden morgen een algemene vraag
ik heb drie laptops in een netwerk met deze probeer ik mijn kennis eigen te maken met Suse
ik heb een raid extrene hardeschijf op het syteem zitten
moet er bij suse als ik via het netwerk verbinding wil hebben met die schijf alles zelf programmeren ??

is er iemand die mij dit wil uitleggen

groet
Frits veerman

Dag Frits,

Zou je een nieuw onderwerp willen starten en dan zo veel mogelijk informatie geven over:

• Hoe de laptops in het netwerk hangen, bedraad of draadloos
  • Heb je een router?
  • De externe schijf, heeft die een eigen netwerk aansluiting of hangt die aan één van de laptops.
    – Als de schijf een eigen netwerk aansluiting heeft, hoe benader je het ding dan, hoe stel je 'm in? Via een browser?

Zelf programmeren hoef je niets om een netwerk te bouwen, configureren/instellen hoe je 't wilt hebben wel. En dat kan op allerlei niveau’s: van “alles gedeeld voor iedereen” tot “potdicht voor iedereen”.
Geef ook duidelijk aan wat je allemaal al werkend hebt en bedenk een heldere titel, bijv. “Netwerk 3 laptops + 1 externe schijf, hoe doe ik dat”. Ik kan je daar zeker bij helpen, maar heb die informatie wel nodig, omdat 't anders gokwerk wordt, en teveel als-t-nou-zo-zou-zitten-dan…

dag knurpht
geweldig dank je maar ook leuk

mijnwerk

3 laptops staan in drie dockingstations toshiba verbonden met draad
via een switch daarbij is aangesloten een Lacie raid system 1 Tb alles met draad (raid1) 2X HDD
tevens zit op netwerk een HP officejet Pro 8500A

er is ook een A2 printer voor het maken van posters deze is nog niet aangesloten Epson Stylus color 3000
dat kan later wel

ik heb dus thuis drie werk plekken

alle werkplekken werken prima alleen deze pc waar ik met Suse dagelijks mijn weg probeer te vinden kan ik niet bij de raidschijf en de printer

een remote situatie is voor mij erg makkelijk daar leer ik ook veel van
via HCC ben ik ook lid van een remote bedrijf maar ik weet niet hoe en waar ik die software moet downloaden

dit is het voor even
mijn dank is groot

ik heb jaren geleden heel veel Suse software verkocht 180 stuks toen had ik een groothandel hardware en software
en nu wil ik er zelf mee gaan werken grappig toch

groet
Frits

Voor wat de printer betreft:

• Start Yast - Software - Softwarebeheer, vul bij zoeken in “hplip” en vink hplip en hplip-hpijs aan voor installatie. Kies accepteren, de HP drivers en hulpmiddelen worden geïnstalleerd.
  • Zorg ervoor dat de printer aan staat. Ik ga ervan uit dat-ie als netwerkprinter aan de switch hangt, en dat er een router is die lokale IP adressen uitdeelt.
  • Open een terminal venster en voer het volgende commando uit:

su -c hp-setup

Je komt nu in het HP Setup programma. Kies voor de 2e optie: Network …en klik Volgende/Next. Het doorlopen hiervan is eigenlijk hetzelfde als onder Windows. Voor alle zekerheid kun je rebooten, zou niet nodig moeten zijn, maar ik heb wel eens meegemaakt dat e.e.a. pas werkte na een reboot.

Over de Lacie Raid System: hoe hangt 't ding in 't netwerk? Heeft-ie een eigen IP adres, of hangt-ie via USB aan een computer?